Kādu laiku neviena diena nebija sākusies tik labi kā aizvadītā sestdiena, jo kurš gan varēja paredzēt, ka pirmais no automobiļiem, ar ko tajā dienā nāksies braukt, būs Lamborghini.
Pirmie iespaidi: Lamborghini Urus (3)
Jau ceturtdien, 8.novembrī, sākās tradicionālais konkursa Latvijas Gada auto Lielais rudens tests, kura ietvaros žūrija krustām šķērsām iepazīst visus galvenā titula un papildu nomināciju kārotājus. Labi, ceturtdien nekāda dižā testēšana nenotika, jo automobiļi uzturējās Latvijas Nacionālās bibliotēkas Stikla kalna pakājē un pozēja fotogrāfiem, toties no piektdienas līdz pat svētdienas vēlai pēcpusdienai tos “priekšā ņēma” un vērtēja 28 konkursa žūrijas biedri.
Šogad Latvijas Gada auto dalībnieku spektrs ir īpaši plašs - no mazītiņa, taču ņipra Suzuki Swift par 15 tūkstošiem un Škoda Fabia, kas maksā par apmēram tūkstoti vairāk, līdz bagātīgi aprīkotiem prāva izmēra premium automobiļiem par 100 tūkstošiem eiro. Bet arī tas salīdzinoši ir sīkums, ja salīdzina ar kādu īpašu Latvijas Gada auto 2019 pieteiktu auto.
Rozīnīte, nē - kārtīga rozīne šā gada konkursā ir Lamborghini pirmais SUV automobilis Urus (savulaik gan tika ražots arī apvidus auto ar V12 dzinēju no supermašīnas Countach), par kura cenu sanāktu divi Audi Q8 un vēl paliktu pāri labi aprīkotam kompaktauto. Nekautrēšos prognozēt, ka par Latvijas Gada auto šis modelis nekļūs (bet kas zina?!), taču nenoliedzami tieši šis auto bija redzamākais un dzirdamākais Lielā testa bāzes nometnē pie Sunīšu ezera.
Tikšanās un pirmo iespaidu gūšana ar Urus gan nebija ilga, taču sākās negaidīti. Jo kā gan citādi var raksturot pāris minūtes, kuru laikā sasveicinies ar dažiem klātesošajiem žūrijas biedriem un nākamais, ko ieraugi, ir atslēga izstieptā rokā ar piebildi: “Es zinu, ar ko tu sāksi. Izbrauc ar šo.”
Jāsaka, atslēga necila. No aizmugures tāda kā Nissan, tikai nedaudz izstieptāka. To, ko ar šo auto var pamodināt, atklāj tikai neliela zelta krāsas emblēma atslēgas priekšpusē, un tad jau top skaidrs, ka nav ko vilcināties. Kafija pagaidīs, bet Urus var uzkrist meteorīts, tādēļ svarīgi nezaudēt vērtīgās sekundes un steidzami jādodas pēc auto.
Būtībā jau tā ir mašīna kā mašīna. Tomēr tai pašā laikā arī citādāka. Īpašāka. Tas kļūst skaidrs, kad iekāp nedaudz paaugstinātajā salonā. Vispirms jau dzinēja iedarbināšanas poga ir kā no raķešu palaišanas sistēmas ar brīdinošas krāsas vāciņu, kas jāpaceļ, lai tai piekļūtu. Varētu padomāt, ka notiks nez kas, ja pogu nejauši nospiedīs neīstajā brīdī. Patiesību sakot, sarkanais knibulis ir lieka detaļa, taču monstra pamodināšana no tā tikai iegūst. Jo tā ir vajadzīgas divas darbības, lai zem pārsega atdzīvotos tur iebūvētais 4 litru V8 biturbo motors un izpūtējs sāktu dobji burbuļot.
Pat tukšgaitā Urus skan ļoti intriģējoši, bet atliek vien kaut nedaudz paspēlēties ar akseleratoru, lai kļūtu vēl intriģējošāk. Tad gribas pēc iespējas ātrāk nokļūt uz kāda taisna ceļa un pārbaudīt, ko spēj 650 zirgspēki un 850 Nm, taču ak vai - ar to, kas izskatās pēc ātrumpārslēga var ieslēgt tikai atpakaļgaitu, bet pogu, uz kuras būtu attēlots kārotais D, nekur nemana. Ir tikai P un M. Galu beigās pēc trāpīga minējuma, ka varbūt jāpavelk ātrumpārslēga mēlīte aiz stūres labajā pusē, Urus tomēr izkustējās vajadzīgajā virzienā, un īsais, pavisam īsais testa brauciens varēja sākties.
Tas nudien bija īss, taču pietiekams, lai saprastu, ka ārējais izskats un forma var būt mānīgi. Lai gan Urus ir SUV, turklāt pat ar nelabvēlīgiem apstākļiem un bezceļiem domātiem braukšanas režīmiem, uz taisna ceļa tas drīzāk ir raķete. Skaļi rēcošais Lamborghini ātrumu uzņem tā, ka šo brīdi vislabāk raksturo Džeremija Klārksona iecienītie izteicieni par noplēstām sejām un pakausī iespiestiem acu āboliem, bet apstiprina ieraksts tehnisko datu tabulā - 3,6 sekundes līdz simtam un 12,8 sekundes līdz 200 km/h.
Klārksona epiteti būs piemēroti arī, lai stāstītu par apstāšanos, kas Urus gadījumā nudien ir tikpat iespaidīga kā paātrinājums. Tā ir bremžu sistēma ar vairāk nekā 17 collu (440 mm) keramiskajiem bremžu diskiem priekšā un vairāk nekā 14 collu (370 mm) diskiem aizmugurē. Atliek vien nospiest pedāli, un viss, kas nav piesprādzēts, tai skaitā seja, atdursies vējstiklā.
Jā, Urus tik tiešām ir aizraujošs auto, taču dziļākajā būtībā tā ir rotaļlieta pieaugušajiem turklāt ar spēcīgu Audi piegaršu salonā. Slikti? No vienas puses jā. No otras - ja garāžā ir Urus un Audi Q8, tad jāiemācās atšķirt tikai ātrumpārslēgi, jo viss cits viduskonsolē un pat aizmugurējās klimata kontroles zonā ir identisks.
Kā tēlaini izteicās viens no žūrijas locekļiem, Urus ir auto svingeriem un talantīgiem jaunās paaudzes tenisistiem. Nepārstāvu ne vienu, ne otru sabiedrības daļu un Lambo salonā uzkrītošas ir zemas kvalitātes plastmasas detaļas, taču emociju dēļ vien šim auto dodu piecas zvaigznes.
Dati
Dzinējs | V8 biturbo, 3996 cm3 |
Jauda | 650 ZS @ 6000 rpm |
Griezes moments | 850 Nm @ 2250 - 4500 rpm |
0-100 km/h | 3,6 s |
Vmax | 305 km |
Riepas | 285/45 ZR21 un un 315/40 ZR21 |
Pašmasa | <2200 kg |
Garums/platums*/augstums | 5112/2181/1638 mm |
Riteņu bāze | 3003 mm |
Bagāžnieks** | 574 - 616 litri |
Vidējais patēriņš | 12,6 l/100 km |
*ieskaitot spoguļus
**attiecīgi četru un piecu sēdvietu versijai