Laikraksts: "Facebook" skandālu laikā pasūtījis uzmanības novēršanas kampaņu, kas vērsta pret Sorosu

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: SCANPIX

Kamēr sociālā tīkla "Facebook" reputācija cieta no "Cambridge Analytica" skandāla un ziņām par Krievijas "troļļu" aktivitātēm pirms 2016.gada ASV prezidenta vēlēšanām, uzņēmuma aizkulisēs tika izvērsta ofensīva pret lielākajiem oponentiem, tostarp miljardieri Džordžu Sorosu, ziņo laikraksts "The New York Times".

2017.gada oktobrī "Facebook" paplašināja sadarbību ar Vašingtonā bāzēto uzņēmumu "Definers Public Affairs", kas sākotnēji kompānijai sniedza mārketinga monitoringa pakalpojumus. "Definers", ko dibinājuši republikāņu politiskie darboņi, specializējas politisko kampaņu taktiku lietošanā korporatīvajās sabiedriskajās attiecībās un opozīcijas izpēti. 

"Definers" filiāli Silīcija ielejā vadīja Tims Millers, bijušā republikāņu Floridas štata gubernatora Džeba Buša kādreizējais runasvīrs. Millers 2017.gada intervijā portālam "Recode.net" stāstīja, ka šādai pieejai ir labs lietojums tehnoloģiju industrijā - tādā gadījumā mērķim vajadzētu būt "pozitīva satura izplatīšanai par jūsu kompāniju un negatīva satura izplatīšanai par jūsu konkurentu".

2017. un 2018. gadā "Facebook" piedzīvoja divus lielus skandālus, kas lielā mērā iedragāja uzņēmuma reputāciju un draudēja ar tiesu darbiem un naudassodiem. Pirmais no tiem bija datu izmantošanas skandāls, kad atklājās, ka "Facebook" nepienācīgā veidā nodevis politisko konsultāciju uzņēmumam "Cambridge Analytica" datus par 87 miljoniem lietotāju. "Facebook" dibinātājam Markam Zakerbergam ASV Kongresa priekšā nācās atzīt, ka datu nodošana uzņēmumam esot bijusi kļūda.

"Tā bija mana kļūda, un es to nožēloju," teica Zakerbergs.

Otrs skandāls - interneta "troļļu" aktivitāšu, ārvalstu dezinformācijas un viedokļu ietekmēšanas kampaņu pieļaušana sociālajā tīklā. Pēc Donalda Trampa uzvaras 2016.gada ASV prezidenta vēlēšanās Zakerbergs izsmējīgi noraidīja pieņēmumu, ka viņa dibinātais uzņēmums tajā spēlējis kādu lomu, bet šā gada maijā, tiekoties ar Eiropas Parlamenta (EP) deputātiem, atzina, ka "Facebook" ar novēlošanos identificējis ārvalstu ietekmes kampaņas. 

Kamēr "Facebook" publiski atvainojās un atzina savas kļūdas, uzņēmums aizkulisēs ieņēma uzbrukuma pozīciju, norāda "The New York Times". "Facebook" paplašināja sadarbību ar "Definers", kas sāka uzmanības novēršanas kampaņu. Konservatīvajā "ziņu" portālā "NTK Network" parādījās desmitiem rakstu, kuros bija kritizēta "Google" un "Apple" uzņēmējdarbības prakse. Vienā no rakstiem tika nopelti "Apple" izpilddirektora Tima Kuka "Facebook" virzienā raidītie pārmetumi par privātuma jautājumiem, norādot, ka arī "Apple" ievāc lietotāju datus. Citā rakstā tika aizstāvēts viedoklis, ka Krievijas dezinformācijas kampaņa "Facebook" vidē neesot bijusi nemaz tik plaša.

Tā nebija nekāda sagadīšanās - "NTK Network" un "Definers Public Affairs" ir saistīti uzņēmumi, kam ir kopīgas telpas un darbinieki. Daudzus "NTK Network" rakstus sacer "Definers" vai "America Rising" - kompānijas politiskās opozīcijas izpētes atzara - darbinieki. Lai arī "NTK Network" nevar lepoties ar lielu lasītāju auditoriju, tā saturu bieži pārpublicē populāri amerikāņu konservatīvie mediji.

"Facebook" izmantoja "Definers" pakalpojumus, lai uzbruktu arī citiem oponentiem, tai skaitā Džordžam Sorosam - ilglaicīgajam konservatīvo bubulim. Šovasar "Definers" darbinieki dažādu mediju žurnālistiem mēģināja izplatīt "pētījumu", ka aiz "Facebook" pretinieku kampaņas stāvot Soross.

Janvārī Pasaules Ekonomikas forumā Soross uzbruka "Facebook" un "Google", nodēvējot tos par monopolistiem, no kuriem "nevienam nav ne vēlmes, ne gribas aizsargāt sabiedrību no to rīcības sekām". "Definers" mudināja žurnālistus pētīt Sorosa ģimenes un filantropisko organizāciju saites ar grupām, kas pieslējās grupai "Freedom from Facebook". To vidū bija pret rasismu vērstā "Color of Change" un progresīva kustība, ko dibinājis Sorosa dēls. Sorosa organizācijas "Atvērtās sabiedrības fondi" pārstāvis sacīja, ka esot atbalstījis "Color of Change" un Sorosa dēla kustību, taču ne "Freedom from Facebook", un neesot novirzījis nekādu finansējumu kampaņām pret "Facebook".

"Definers" līdzīgā veidā cirkulēja "pētījumus" par citiem "Facebook" kritizētājiem, piemēram, Trampu atbalstošajām videoblogerēm, kas pazīstamas ar nosaukumu "Diamond and Silk". Viņas apsūdzējušas "Facebook" diskriminācijā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu