Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

Kura no Saeimā ievēlētajām partijām visvairāk šķērdējusies priekšvēlēšanu laikā? (3)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
ZZS valdes priekšsēdētājs Armands Krauze.
ZZS valdes priekšsēdētājs Armands Krauze. Foto: Edijs Pālens/LETA

Starp 13.Saeimā ievēlētajām partijām vislielākie priekšvēlēšanu laika tēriņi - 1,02 miljonu apmērā - bijuši Zaļo un zemnieku savienībai (ZZS), bet vismazākie - 132 072 eiro - partijai "KPV LV, liecina oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicētās partiju vēlēšanu ieņēmumu un izdevumu deklarācijas.

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem, uz parlamenta vietām kandidējošām partijām jāiesniedz deklarācijas par ieņēmumiem un izdevumiem, kas radušies laikposmā no 120.dienas pirms vēlēšanām līdz vēlēšanu dienai.

Iesniegtās deklarācijas liecina, ka vieni no lielākajiem ieņēmumiem vēlēšanu laikā bijuši ZZS - 615 609 eiro apmērā. Valsts partijai nodrošinājusi 31 632 eiro lielu finansējumu, savienībā ietilpstošās Latvijas Zaļā partija un Latvijas Zemnieku savienība iemaksājušas 122 958 eiro, un vēl 447 888 eiro saņemti ziedojumos. "Citos ieņēmumos" deklarēti 13 310 eiro.

Izdevumi ZZS reģistrēti 1,02 miljonu eiro apmērā, no kuriem 355 758 eiro tērēti priekšvēlēšanu reklāmām. 152 658 eiro partija tērējusi vides reklāmām, 77 814 eiro reklāmām komercradio, 25 430 eiro reklāmām laikrakstos un 28 744 eiro reklāmām sabiedriskajā radio. ZZS reklamējusies arī sabiedriskajā televīzijā, tam tērējot 9178 eiro.

Partijas "Saskaņa" ieņēmumi reģistrēti 319 262 eiro apmērā, no kuriem lielāko daļu summas - 295 208 eiro - veido ziedojumi. No 782 512 eiro lielajiem izdevumiem priekšvēlēšanu kampaņām "Saskaņa" tērējusi 438 197 eiro.

Lielākā summa - 241 592 eiro apmērā - atvēlēta reklāmas stendu un telšu izvietošanai telpās un publiskās vietās. "Saskaņa" līdzās ZZS ir otra no Saeimā ievēlētajām partijām, kas izmantojusi iespēju reklamēties sabiedriskajā televīzijā. Šim mērķim tērēti 5307 eiro, reklāmām laikrakstos - 37 825 eiro, bet reklāmām komerciālajā radio - 23 528 eiro. Kopumā vēlēšanu kampaņas izveidei partija bija atvēlējusi 121 408 eiro.

Iesniegtās deklarācijas liecina, ka partiju apvienība "Attīstībai/Par!" (AP) vēlēšanu laikā iztērējusi 625 653 eiro, bet iekasējusi 463 604 eiro. Visvairāk - 81 501 eiro - partija tērējusi laikrakstu, žurnālu, grāmatu un citu izdevumu izdošanai vēlēšanu kampaņas vajadzībām. No reklāmas izvietošanas izdevumiem visvairāk - 74 641 eiro - partija tērējusi reklāmai telpās un publiskās vietās. Vēl 71 612 eiro tērēti reklāmai komerciālajā, bet 62 482 - sabiedriskajā radio. Sabiedriskajā televīzijā partija savas reklāmas par maksu nav izvietojusi.

Kopumā AP priekšvēlēšanu izdevumiem un labdarības pasākumu finansēšanai tērējusi 292 904 eiro.

Ieņēmumu sadaļā lielākos partiju apvienības līdzekļus - 167 600 eiro - veido apvienībā ietilpstošās partijas "Latvijas attīstībai" iemaksas. Partija "Izaugsme" apvienībā iemaksājusi 34 660 eiro, bet "Kustība Par!" - 73 645 eiro. Vēl 181 277 eiro partija saņēmusi naudas ziedojumos.

Savukārt "Jaunās Vienotības" (JV) ieņēmumi vēlēšanu laikā bijuši 480 699 eiro. No tiem 268 558 eiro ir saņemti dāvinājumos, 45 230 eiro - biedru naudās un 155 901 eiro norādīti kā "citi ieņēmumi".

JV izdevumi veido 506 129 eiro, no kuriem priekšvēlēšanu kampaņu rīkošanai tērēti 352 666 eiro. Vislielāko summu - 107 703 eiro - partiju apvienība tērējusi reklāmām telpās un publiskās vietās, piemēram, skvēros, laukumos, uz ielām un citviet, kur bija izvietoti partijas stendi. 71 036 eiro tērēti publikācijām laikrakstos un žurnālos, 75 363 eiro - reklāmām komerciālajā radio un 47 485 eiro - reklāmām sabiedriskajā radio.

Nacionālās apvienības "Visu Latvijai!"-"Tēvzemei un brīvībai"/LNNK (VL-TB/LNNK) izdevumi vēlēšanu laikā deklarēti 237 831 eiro apmērā, no kuriem reklāmām, pasta izdevumiem un labdarības pasākumu sponsorēšanai tērēti 131 386 eiro. Apvienība nav izmantojusi iespēju reklamēties ne sabiedriskajā, ne komerciālajā televīzijā, taču radio reklāmām kopumā politiskais spēks atvēlējis 34 545 eiro. Gandrīz 40 000 nacionālā apvienība tērējusi dažādu plakātu, video un audio materiālu izveidei kampaņas vajadzībām, kā arī 37 572 eiro atvēlēti laikrakstu, grāmatu un citu drukāto izdevumu izdošanai.

VL-TB/LNNK ieņēmumi mērāmi 213 652 eiro apmērā, no kuriem lielāko daļu - 182 784 eiro - veido ziedojumi. 3965 eiro iekasēti biedra naudās, bet 26 903 eiro deklarēti kā "cita veida ienākumi".

Vismazākie izdevumi vēlēšanu laikā bijuši partijām, kuras ieguvušas teju vislielāko vēlētāju atbalstu - Jaunajai konservatīvajai partijai (JKP) un "KPV LV".

JKP vēlēšanu laika ieņēmumi deklarēti 171 964 eiro apmērā, bet izdevumi - 212 374 eiro apmērā. 80 293 eiro no izdevumiem ir priekšvēlēšanu izdevumu apmērs. Visvairāk - 24 171 eiro - partija tērējusi reklāmām sabiedriskajā radio un 16 481 eiro - reklāmām komerciālajā radio. Arī dažādu reklāmas materiālu, piemēram, video, plakātu un citu, izgatavošanai un izplatīšanai tērēti ievērojami līdzekļi - 48 788 eiro. Līdzīgi kā AP arī JKP nav reklamējusies sabiedriskajā televīzijā.

JKP ieņēmumus 155 090 eiro apmērā veido dāvinājumi un ziedojumi, bet 16 873 iemaksāts biedru naudās.

Visbeidzot partija "KPV LV" norādījusi, ka vēlēšanu laikā saņēmusi 148 722 eiro, no kuriem 140 990 eiro reģistrēti kā ziedojumi.

No 132 072 eiro lielajiem izdevumiem reklāmu izvietošanai partija tērējusi 104 020 eiro, no kuriem 24 285 eiro atvēlēti dažādu reklāmas materiālu izveidei, 14 650 eiro reklāmām internetā un 13 573 eiro pasta izdevumiem, lai nogādātu politiskās aģitācijas materiālus. Reklāmām sabiedriskajā radio, kā arī komerciālajā radio un komerciālajā televīzijā kopā tērēti 18 729 eiro.

Kā ziņots, 13.Saeimas vēlēšanas Latvijā notika 6.oktobrī.

Svarīgākais
Uz augšu