Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

"Melnās kastes" dati: "Lion Air" piloti pirms avārijas centušies saglabāt kontroli pār lidmašīnu (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Reuters/ScanPix

Oktobrī Indonēzijā avarējušās "Boeing 737 MAX 8" lidmašīnas "melnās kastes" dati atklāj, ka piloti centušies saglabāt kontroli pār lidaparātu, kamēr automātiskā drošības sistēma vairākkārtīgi nospiedusi uz leju lidmašīnas priekšgalu. Lidmašīnai iegāžoties jūrā, gāja bojā visi 189 tajā esošie cilvēki.

Dati no aviokompānijas "Lion Air" izmantotās lidmašīnas datu reģistratora tika prezentēti Indonēzijas parlamentam, vēsta aģentūra AP.

Aviācijas un satelītkomunikācijas eksperts, bijušais "Boeing" inženieris Pīters Lemme savā blogā analizējis Indonēzijas valdības publiskoto informāciju par avāriju. Viņš norāda, ka "MAX" ir lidmašīnu ražotāja "Boeing" populārā 737. modeļa jaunākā versija. Tā aprīkota ar automātisku sistēmu, kas nospiež uz leju lidmašīnas priekšgalu, ja sensors fiksē, ka tas pacelts pārāk augstu.

Lemme pēdējos brīžus pirms avārijas raksturo kā "nāvīgu spēli", kurā lidmašīnas piloti pēc priekšgala automātiskās nospiešanas uz leju centās manuāli to paaugstināt, kā rezultātā pēc dažām sekundēm sistēma to atkal pazemināja. 11 minūtes ilgajā lidojumā tas notika 26 reizes, taču piloti, visticamāk, nesaprata, kas notiek, un tāpēc neveica automātiskās drošības sistēmas nepareizas aktivācijas gadījumiem paredzēto procedūru, norāda Lemme.

Eksperts norāda uz vairākiem satraukumu raisošiem aspektiem, piemēram, ka nebija vienkāršas iespējas pārbaudīt sensora informācijas pareizumu, ka lidmašīnas apkalpe šķietami nebija informēta par līdzīgām problēmām iepriekšējos lidojumos un ka "Lion Air" lidmašīna pēc tiem netika pilnībā salabota.

"Boeing" runasvīrs Čārlzs Bikerss paziņojis, ka uzņēmums "dara visu iespējamo, lai pilnībā aptvertu visus šajā negadījumā iesaistītos aspektus". Kompānija pagājušonedēļ apliecināja, ka esot pārliecināta par "737 MAX" drošību un esot aviosabiedrībām visā pasaulē "no jauna uzsvērusi esošās procedūras, kas jāievēro šādos gadījumos".

Indonēzijā turpinās izmeklēšana par traģisko avāriju. Izmeklētāji atrada lidmašīnas datu reģistratoru, taču ne balss ierakstu no pilotu kabīnes. Tas varētu palīdzēt vēl labāk saprast, kas notika lidmašīnā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu