Katrs Rīgai piegādātais trolejbuss, autobuss, tramvajs rīdziniekiem izmaksājis par 5 līdz 7 procentiem dārgāk, jo tie samaksāti kukuļos, vēstī TV3 raidījums "Nekā personīga". KNAB izmeklēšana atklāj rūpīgi izplānotu, sistēmisku un ilgstošu korupciju “Rīgas satiksmē”.
Par katru Rīgai piegādāto trolejbusu, autobusu un tramvaju kukuļos maksāts vidēji 5-7% (31)
Lai viss noritētu gludi, bija jāvienojas ar čehu un poļu transportlīdzekļu ražotājiem, jāsadārdzina iepirkums, ar “Rīgas satiksmi” saistītai firmai jāslēdz vienošanās par fiktīviem pakalpojumiem un nauda jāatmazgā, lai nav izskaitļojams kukuļa gala saņēmējs.
Par gadiem ilgušajām shēmām bija jāzina Rīgas satiksmes vadītājam Leonam Bemhenam, kurš lika savu parakstu uz mākslīgi sadārdzinātajiem iepirkumu līgumiem. KNAB norāda, ka organizētās grupas noziegumi bijuši iespējami, vienojoties ar vārdos neminētām domes amatpersonām.
"Rīgas satiksmes" kapitāldaļu turētājs ir Rīgas mērs Nils Ušakovs, kurš visos iepriekšējos skandālos Bemhenu ir aizstāvējis un paturējis amatā. "Nekā personīga" ir zināms, ka KNAB šonedēļ veicis kratīšanu domes augstākās vadības dzīvesvietā, taču ne pie domes priekšsēdētāja, bet vicemēra Andra Amerika.
Taureņu pirts Božu ūdenskrātuves krastā, kur 2013.gadā KNAB noklausījās uzņēmēja Māra Martinsona un LB prezidenta Ilmāra Rimšēviča sarunas, kļuva par aizmetni jaunai izmeklēšanai par gadiem ilgušām shēmām uzņēmumā "Rīgas satiksme".
Atpūtas kompleksā "Taureņi" ierakstītās ietekmīgu cilvēku sarunas tiesībsargiem atklāja slēgtu, savstarpēji uzticamu personu grupu, kuras uzdevums bijis noorganizēt, lai daļa no "Rīgas satiksmes" iepirkumu miljoniem nonāktu konkrētu cilvēku kabatās kā kukulis. KNAB atklāja, ka grupa iesaistīta vismaz trīs iepirkumos par jaunu trolejbusu, autobusu, tramvaju iegādi, kuru summa kopā pārsniedz 270 miljonus.
Shēma pamatā darbojās šādi - vispirms ar ārzemju ražotāju bija jāpanāk vienošanās par sadārdzinātu līgumu. Kad nauda iemaksāta un sabiedriskais transports jau ripoja Rīgas ielās, starpība ražotājam bija jāmaksā ar "Rīgas satiksmi" saistītai privātfirmai, kas transportam sniedz garantijas remontu. Šī firma tālāk naudu skaitīja caur fiktīviem uzņēmumiem par neesošiem pakalpojumiem, un galā kukulis tika sadalīts.
Tiesības piegādāt Rīgai jaunus 125 trolejbusus 2013.gadā un 20 zemās grīdas tramvajus 2016.gadā ieguva čehu grupas uzņēmums "Škoda". Savukārt 175 autobusus - pirms pieciem gadiem Polijas uzņēmums "Solaris". Tā kā iepirkumi ir lieli, transports pienāk pa daļām un maksā tad, kad tos saņem. Pēdējām piegādēm bija jānoslēdzas nākamgad. "Nekā personīga" zināms, ka KNAB pie šīs lietas strādāja ilgi, bet vērienīgās aizturēšanas notika, kad Rīgā ieradās "Škodas" pārstāvis Vladimirs Kozaks. "Solaris" pārstāvjus aizturēja poļu likumsargi, bet nozieguma vieta ir Rīga.
Nedēļas laikā KNAB aizturēja 7 cilvēkus: "Rīgas satiksmes" iepirkumu daļas vadītāju Igoru Volkinšteinu, uzņēmēju Māri Martinsonu, Aleksandru Krjačeku, Edgaru Teterovski, kuru uz tiesu neatveda veselības problēmu dēļ un Elīnu Kokinu, kurai vienīgajai kā drošības līdzeklis nav piemērots apcietinājums. Pagaidām augstākā no KNAB aizturētajām amatpersonām ir piektdien apcietinātais Rīgas satiksmes ilggadējais vadītājs Leons Bemhens.
Kā norāda Jēkabs Straume, KNAB vadītājs, "visa pamatā ir KNAB". "Mūsu partnerdienesti visu informāciju, ko saņēma un ar ko šobrīd virzās uz priekšu, saņēma no KNAB," saka Straume. Vaicāts, vai poļu minētā kukuļa summa varētu būt lielāka par 800 000 eiro, Straume atbild apstiprinoši.
Raidījumam ir zināms, ka "Rīgas satiksmes" iepirkumu daļas vadītājam Igoram Volkinšteinam bija savedēja loma. Viņam bija jānosēdina pie viena galda gan transporlīdzekļu ražotāji, gan personas, kurām bija jāslēpj kukuļa pēdas, lai viss ritētu pēc iepriekš norunāta scenārija.
Autobusu, trolejbusu un tramvaju ražotāju pārstāvju tikšanās ar kukuļa shēmu autoriem Rīgā parasti notika Valdemāra ielā Volkinšteina dēla vīna bārā. Šeit varēja netraucēti runāt un patīkamā gaisotnē apspriest jaunas shēmas kārtējā iepirkumā.
Igors Volkinšteins "Rīgas satiksmē" strādā kopš tās pirmsākumiem, kad šo pašvaldības uzņēmumu izveidoja, apvienojot pilsētas transporta uzņēmumus. 2005. gadā viņš nonāca valdē, kad uzņēmuma vadītājs bija Leons Bemhens.
2009. gadā uzvirmoja skandāls. Jauno "Škoda" tramvaju iepirkums izrādījās dārgāks nekā plānots, turklāt Volkinšteins bija sajaucis eiro ar latiem un bankai pieprasījis pārāk maz naudas. Amatu valdē viņš zaudēja, tomēr turpināja darbu kā attīstības direktors.
Viņa gada alga pārsniedz 60 tūkstošus eiro. Viņam pieder divi dzīvokļi un divas ēkas Rīgā, kā arī zeme Engures novadā, kur ģimenes māja gan oficiāli uzdāvināta dēlam. "Rīgas satiksmes" līdzšinējam vadītājam Bemhenam atalgojums bija nedaudz mazāks kā Volkinšteinam. Oficiāli ievērojamu uzkrājumu nav, nepieder ne automašīnas, ne nekustamie īpašumi. Arī ģimenes mītne Piņķos reģistrēta uz sievas uzņēmējas vārda.
Vismazāk no aizturētajiem zināms par Edgaru Teterovski un Elīnu Kokinu. Abi ir dzīvesbiedri, abiem bijuši kopīgi uzņēmumi. Viena no šīm firmām, "TT Service", ar tramvaju konkursa uzvarētājiem - čehu "Škodu" un vietējo "Alkom-Serviss" - pērn dibināja "Tram Servis Riga", ko nepilnu gadu vēlāk likvidēja. Firma bija reģistrēta Kokinas dzīvesvietā Daibes ielā. Valdē bija arī čehs Kozaks. Šā gada sākumā Kokina un "Alkom-Serviss" dibināja atkal jaunu uzņēmumu.
Māja Daibes ielā savulaik piederēja Elīnas Kokinas tēvam uzņēmējam Uldim Kokinam, kuram bija plaši biznesa sakari un liela ietekme partijā "Latvijas ceļš”. Tagad māja Daibes ielā ir ieķīlāta par labu Mārim Martinsonam. Tiesībsargu uzmanības lokā vairākkārt nonākušo Martinsonu min kā galveno iespējamo organizatoru jaunajā Rīgas satiksmes korupcijas lietā.
Martinsonu un Rīgas vicemēru Andri Ameriku vieno darījumu saites. 2010. gadā viņš Martinsona Belizas firmai "Prosperity Financing Limited" aizdeva pusmiljonu eiro, bet nākamajā gadā aizdevumu saņēma ar 20% uzviju. “Nekā personīga" rīcībā esošs 2010. gadā slēgts dalībnieku līgums liecina, ka tas pats Martinsona ofšoruzņēmums bija viens no kreditētāja "4Finance" īpašniekiem.
Sākot ar 2014.gadu, Ameriks un viņa dēls deklarācijās norādījuši, ka iegādājušies "4finance" un cita ātro kredītu devēja "Mogo" obligācijas. Abiem ofšoros slēptajiem ātro kredītu uzņēmumiem ir daudz līdzību. Kopš 2014. gada Ameriks un viņa dēls kopā procentos no šiem uzņēmumiem saņēmis vairāk nekā 600 tūkstošus eiro.
Uz jautājumu, vai tad, ja šobrīd arestētie čehu un poļu ražotāji un piegādātāji norādītu uz augstākām domes amatpersonām, viņš zinātu, par ko ir runa, Andris Ameriks atbild: "Man sirdsapziņa tīra. Es atkārtoju vēlreiz, man pat nav priekšstata par tiem iepirkumiem, tā nav mana sfēra. Neko nezinu par jauno nomainīto parku. Es pat ar Volkinšteinu neesmu ne reizi ticies."
Tāpat Ameriks uzsver, ka Māris Martinsons nekādā veidā neietekmē Amerika lēmumus.
Aleksandrs Krjačeks, caur kura kontrolēto firmu visdrīzāk izgāja amatpersonām domātā kukuļa nauda, ir Amerika partijas "Gods kalpot Rīgai" dibinātājs un partijai sešos gados noziedojis vairāk nekā 70 tūkstošus. Krjačeks atbalstījis arī mēra Nila Ušakova Saskaņu ar krietni pieticīgākām summām. Ameriks no Krjačeka norobežojas un apgalvo, ka viņu jaunnedēļ slēgs laukā no partijas. Pavisam mazrunīgs Ameriks ir par KNAB veikto kratīšanu viņa paša mājās otrdienas vakarā.
Tikmēr Rīgas mērs Nils Ušakovs, kurš ir arī "Rīgas satiksmes" kapitāldaļu turētājs un saimnieks, apgalvo, ka par shēmām neko nav zinājis.
Iepriekš naudas izzagšanas gadījumos, tādos kā nanoūdens lietā, Ušakovs Bemhenu aizstāvēja un viņš amatu saglabāja. Arī 2010 gadā, kad amerikāņu izmeklētāji atklāja DAIMLER lietu jeb ilgstošu un sistēmisku korupciju Mercedes autobusu iepirkumā Rīgā laikā, kad Bemhens bija pašvaldības autobusu parka vadītājs.
Uz jautājumu, vai Ušakovs joprojām uzticas Amerikam, mērs atbild: "Viņš ir mans politiskais partneris, un pa šiem gadiem man nav bijis iemesla viņam neuzticēties."
"Rīgas satiksmes" korupcijas lietā apcietinātajiem ārvalstu kompāniju pārstāvjiem par kukuļdošanu draud 10 gadu ilgs cietumsods, ko mīkstinātu atzīšanās, kam kukulis bija domāts.