Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Pēc visu laiku drošākā gada, 2018.gadā situācija civilajā aviācijā krietni melnāka

Foto: SIPA/Scanpix
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Lai arī civilās aviācijas drošība pasaulē pēdējo gadu laikā ir ievērojami uzlabojusies, 2018.gadā situācija bija sliktāka nekā 2017.gadā, kas bija drošākais civilās aviācijas vēsturē, liecina aviācijas negadījumu datubāzes “Aviation Safety Network” apkopotā informācija. Šajā statistikā gan tiek ietvertas tikai tās civilās aviācijas lidmašīnas, kuras var uzņemt vismaz 14 pasažierus.

Saskaņā ar “Aviation Safety Network” datiem, 2018.gadā pasaulē notikušas 15 aviokatastrofas, kurās iesaistītas lidmašīnas, kas spēj uzņemt vismaz 14 pasažieru un kurās gājuši bojā cilvēki. Šajās katastrofās dzīvību zaudējuši kopumā 556 cilvēki. 

2017.gadā pasaulē notika desmit civilās aviācijas katastrofas, kurās kopumā bojā gāja 44 cilvēki – šis gads gan upuru skaita, gan negadījumu skaita ziņā bija drošākais mūsdienu civilās aviācijas vēsturē, liecina “Aviation Safety Network” dati

Salīdzinājumam 2016.gadā 16 aviokatastrofās dzīvību zaudēja kopumā 303 cilvēki. 

Tikmēr pēdējos piecos gados gadā reģistrētas vidēji 15 aviokatastrofas ar 383 bojā gājušajiem. 

Aviokatastrofas pasaulē notiek katru gadu, tomēr pēdējos gados negadījumu skaitam bija tendence samazināties. Tas galvenokārt skaidrojams ar aviācijas drošības standartu pastiprināšanu pasaulē.

2018.gada drūmā statistika 

11.februāris: Netālu no Maskavas avarēja Krievijas lidsabiedrības “Saratov Airlines” lidmašīna “Antonov An-148”, bojā gāja visi lidmašīnā esošie cilvēki  - 65 pasažieri un seši apkalpes locekļi, kopumā 71 cilvēks. 

Foto: EPA/Scanpix

Lidmašīna bija ceļā no Maskavas Domodedovas lidostas uz Orsku, kas atrodas netālu no Krievijas robežas ar Kazahstānu. 

Lidmašīna no Maskavas izlidoja ierobežotas redzamības apstākļos un neilgi pēc tam nogāzās laukā un sadalījās gabalos. 

Sākotnējā Starpvalstu Aviācijas komitejas ziņojumā norādīts, ka lidmašīnas avārija varētu būt notikusi apledojušu ātruma mērinstrumentu dēļ. 

Abi lidmašīnas piloti bija ļoti pieredzējuši. Kapteinis ar šāda tipa lidmašīnām iepriekš bija nolidojis 2168 stundas, bet pirmais pilots – 672 stundas. 

Ņemot vērā, ka 2017.gads aviācijā bija drošākais vēsturē, “Saratov Airlines” traģēdija bija pirmā lielas pasažieru lidmašīnas avārija ar vairākos desmitos mērāmu bojā gājušo skaitu aptuveni gada laikā.

18.februāris:  Irānas lidsabiedrības "Aseman Airlines" lidmašīna "ATR-72", kas bija ceļā no Teherānas uz Jāsūdžu Irānas dienvidrietumos, avarēja miglainā laikā nomaļā vietā Zāgrosa kalnos pie Semīromas pilsētas. 

Šajā aviokatastrofā dzīvību zaudēja 66 cilvēki - 60 pasažieri un seši apkalpes locekļi. 

Foto: AFP/SCANPIX

"Aseman Airlines", trešā lielākā Irānas lidsabiedrība, iekļauta Eiropas Savienības nedrošo aviokompāniju sarakstā. Tā specializējusies satiksmes nodrošināšanā ar grūti sasniedzamām, nomaļām vietām, bet veic arī starptautiskus reisus. 

Irānas komerciālās pasažieru aviācijas lidmašīnu flote pa ilgajiem starptautisko sankciju gadiem ir stipri novecojusi, un mazās lidsabiedrības izmanto lidmašīnas, kuru vecums pārsniedz 40 gadus, un avārijas notiek diezgan bieži.

12.marts: Nepālā netālu no Katmandu lidostas avarēja Bangladešas aviokompānijas “US-Bangla Airlines” lidmašīna “DHC-8-Q400" ar 71 cilvēku. Avārijā gāja bojā 49 cilvēki, bet 22 izdzīvoja. Vēlāk no gūtajiem ievainojumiem mira vēl divi cilvēki, kā rezultātā šajā aviokatastrofā dzīvību zaudēja kopumā 51 cilvēks. 

Foto: AFP/SCANPIX

Lidmašīna, kurā atradās 67 pasažieri un četri apkalpes locekļi, nogāzās nolaišanās laikā futbola laukumā netālu no skrejceļa Nepālas vienīgajā starptautiskajā lidostā, kas atrodas galvaspilsētā Katmandu. Pēc nogāšanās lidmašīna aizdegās. 

Nepālā pēdējos gados notikušas vairākas aviokatastrofas, kas negatīvi ietekmējušas valsts tūrisma industriju. Aviokatastrofās lielākoties tiek vainoti nepieredzējuši piloti, slikta vadība un neatbilstoša tehniskā apkope.

17.aprīlis: ASV aviosabiedrības "Southwest Airlines" lidmašīnai reisa laikā eksplodēja dzinējs, izraisot vienas sievietes nāvi un vēl septiņus cilvēkus ievainojot, un lidmašīna veica ārkārtas nolaišanos Filadelfijā. 

Foto: AP/Scanpix

Lidmašīna "Boeing 737" ar 149 cilvēkiem bija izlidojusi no Ņujorkas uz Dalasu, bet drīz pēc pacelšanās no Ņujorkas Lagardijas lidostas tai radās problēma ar dzinēju - tas sabojājās 10 000 metru augstumā, un no tā atdalījās daži fragmenti, kas ietriecās lidmašīnas logā, to izsitot. 

Samazinoties spiedienam salonā, pie izsistā loga sēdošā sieviete daļēji tika izvilkta no lidmašīnas. Lai gan pasažieriem izdevās ievilkt viņu atpakaļ, sieviete tomēr nomira no gūtajiem ievainojumiem.

16.maijs:  Nepālas pasažieru un kravu pārvadājumu čarterreisu lidsabiedrības “Makalu Air” lidmašīna “Cessna 208B Grand Caravan”  ietriecās kalnos 3,9 kilometru augstumā. 

Lidmašīna ar divu cilvēku apkalpi veica kravas piegādi iekšzemes reisā. Abi lidmašīnā esošie cilvēki gāja bojā.

18.maijs: Kubas lidsabiedrības "Cubana de Aviacion" lidmašīna "Boeing 737", kas no Havanas devās uz Olginu salas austrumos, nogāzās netālu no galvaspilsētas starptautiskās lidostas. 

Foto: SIPA/Scanpix

Lidmašīna nogāzās neilgi pēc pacelšanās, sadalījās gabalos un aizdegās. 

Lidmašīnā bija 113 cilvēki - 107 pasažieri un seši apkalpes locekļi. 

Sākotnēji tika ziņots, ka aviokatastrofā bojā gājuši 110 cilvēki, bet trīs izdzīvojuši. Tomēr vēlāk divi no izdzīvojušajiem pasažieriem nomira.  

Tas ir lielākais bojāgājušo skaits lidmašīnas katastrofā Kubas aviācijas vēsturē kopš 1989.gada. 

Aptuveni 40 gadus vecā lidmašīna piederēja Meksikas lidsabiedrībai "Damojh Aerolineas", kas ar to veica lidojumus "Cubana de Aviacion" uzdevumā. Visi lidmašīnas apkalpes locekļi bija Meksikas pilsoņi.

5.jūnijs: Kenijas aviokompānijas “Fly-SAX" lidmašīna “Cessna 208B Grand Caravan” ietriecās Aberdardes kalnos. Lidmašīna bija ceļā no Kitales uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi. Bojā gāja visi desmit lidmašīnā esošie cilvēki.

24.jūnijs: Gvinejas lidsabiedrības “Eagle Air” lidmašīna “Let L-410" nogāzās netālu no Kindijas. Lidmašīna bija ceļā no valsts galvaspilsētas Konakri - tā veda degvielas kravu. Lidmašīnā bija četri apkalpes locekļi - viņi visi gāja bojā.

10.jūlijs: Dienvidāfrikas dzelzceļa uzņēmums “Rovos Rail” parakstīja vienošanos par tam piederošās lidmašīnas “Convair CV-340" pārdošanu Nīderlandes Leleistades Aviācijas tematiskajam parkam. 

Pirms plānotās nogādāšanas Nīderlandē lidmašīna 10.jūlijā veica pēdējo pārbaudes lidojumu Dienvidāfrikā. Lidmašīnā bija divi piloti un 17 pasažieri. 

Neilgi pēc pacelšanās aizdegās viens no lidmašīnas dzinējiem, kā rezultātā lidmašīna vēlāk nogāzās, mēģinot atgriezties lidostā. Šajā avārijā dzīvību zaudēja viens cilvēks.

4.augusts: Šveices Alpos avarējot Otrā pasaules kara laika lidmašīnai, dzīvību zaudēja 20 cilvēki. 

Foto: AFP/SCANPIX

Vācijā 1939.gadā būvētā lidmašīna "Junker JU52 HB-HOT" piederēja tūrisma uzņēmumam "JU-Air". Lidmašīnā bija 17 pasažieri un trīs apkalpes locekļi. 

Šveices Transporta drošības pārvaldes pārstāvis sacīja, ka lidmašīna, kā izskatās, ietriekusies zemē ar lielu ātrumu gandrīz vertikāli. 

Lidaparāts avarēja 2540 metrus virs jūras līmeņa, pirms tam neraidot trauksmes signālu. 

"JU-Air" pēc avārijas apturēja visus lidojumus - lidsabiedrībai ir vēl divas "JU52" lidmašīnas. 

Novembrī Šveices Transporta drošības pārvalde publiskoja sākotnējo ziņojumu par avārijas cēloņiem. Tajā teikts, ka lidmašīnas korpusam konstatēti strukturāli bojājumi, kurus varēja konstatēt, tikai aplūkojot atlūzas, nevis veicot lidmašīnas stāvokļa pārbaudi pirms izlidošanas.

9.septembris: Ukrainas uzņēmumam “Slaver Company” piederošā lidmašīna “Let L-410" Dienvidsudānā iegāzās ezerā. Lidmašīna bija ceļā no valsts galvaspilsētas Džūbas.  

Avārijā gāja bojā 20 no 23 lidmašīnā esošajiem cilvēkiem. 

Lidmašīna Ukrainas uzņēmumam piederēja kopš 2018.gada aprīļa. 2016. un 2017. gadā lidmašīna tika atjaunota, bet astoņus iepriekšējos gadus tā netika izmantota.

28.septembris:  Papua-Jaungvinejas nacionālās aviokompānijas "Air Niugini" lidmašīna “Boeing 737” pārlidoja skrejceļu un iegāzās nomaļas Klusā okeāna salas lagūnā

Foto: Reuters/ScanPix

"Air Niugini" lidmašīna "Boeing 737" ar 36 pasažieriem un 11 apkalpes locekļiem mēģināja nolaisties Mikronēzijas Čūkas štata Veno salas lidostā, tomēr tā iegāzās ūdenī 150 metru attālumā no skrejceļa. 

Sākotnēji tika ziņots, ka šajā negadījumā bojā gājušo nebija, tomēr vēlāk izrādījās, ka avārijā nopietnus ievainojumus guvis viens cilvēks. Viņa mirstīgās atliekas lidmašīnā trīs dienas pēc avārijas atrada vietējie ūdenslīdēji.

Gada traģiskākā aviokatastrofa

29.oktobris: Indonēzijas zemo cenu aviokompānijas "Lion Air" lidmašīna "Boeing 737 MAX 8" neilgi pēc pacelšanās iegāzās jūrā. Bojā gāja visi 189 lidmašīnā esošie cilvēki, tai kļūstot par upuru skaita ziņā lielāko šā gada aviokatastrofu. 

Foto: Reuters/ScanPix

Lidmašīna ar 181 pasažieri un astoņiem apkalpes locekļiem bijusi ceļā no galvaspilsētas Džakartas Sukarno-Hatas lidostas uz Pangkalpinangu Bangkas salā, kad 13 minūtes pēc pacelšanās iekritusi Javas jūrā Rietumjavas provinces piekrastē. 

Īsi pirms lidmašīna zaudējusi sakarus ar kontroltorni un nogāzusies, tās pilots lūdzis atļauju atgriezties Džakartas lidostā, paziņojot, ka lainerim radusies tehniska problēma. 

"Lion Air" paziņojusi, ka avarējusī lidmašīna bijusi jauna un aviokompānija to saņēmusi šogad augustā. Pēc Indonēzijas Nacionālās gaisa satiksmes drošības komitejas sniegtās informācijas, šā lainera kopējais nolidojums bijis 800 stundas. 

Saskaņā ar sākotnējo informāciju, lidmašīnas avārijas cēlonis ir bijušas tehniskas problēmas. 

Indonēzijas aviācijas amatpersonas iepriekš paziņoja, ka lidmašīnā viens no sensoriem, kas nodrošina informāciju par gaisa plūsmu gar spārniem, varētu būt sniedzis nepareizus datus, automātiski izraisot lidmašīnas pikēšanu. 

Automātiskā sistēma lidmašīnu modeļos "Boeing 737 MAX 8" un "Boeing 737 MAX 9", kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju, un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ. 

ASV lidmašīnu ražotājs "Boeing" nedēļu pēc katastrofas izplatīja paziņojumu aviokompānijām, brīdinot par šāda scenārija iespējamību, kad lidmašīna pikē vai pat avarē, pat ja piloti lido manuālajā režīmā un negaida lidojuma kontroles datoru pieslēgšanos lidmašīnas vadībai. 

9.novembris: Jamaikas lidsabiedrības “Fly Jamaica” lidmašīna “Boeing 757” piedzīvoja neveiksmīgu piezemēšanos Gajānas galvaspilsētas Džordžtaunas lidostā. 

Saskaņā ar koriģētajiem datiem, lidmašīnā bija 128 cilvēki. 

Lidmašīnai bija jādodas uz Toronto, taču aptuveni desmit minūtes pēc pacelšanās  lidaparātam radās hidrauliskas problēmas un tas bija spiests atgriezties Džordžtaunas lidostā, kur nolaižoties avarēja un noskrēja no skrejceļa. 

Foto: AP/Scanpix

Uzreiz pēc negadījuma tika ziņots, ka šajā incidentā ievainojumus guvi seši cilvēki. 

Tomēr nākamajā nedēļā no gūtajiem ievainojumiem mira viens no negadījumā cietušajiem cilvēkiem.

20.decembris: Kongo Demokrātiskās Republikas lidsabiedrības “Gomair” transporta lidmašīna “Antonov An-26B" nogāzās neilgi pirms nolaišanās Kinšasas lidostā. 

Lidmašīnā bija septiņi cilvēki, un viņi visi gāja bojā. 

Aviokompānija “Gomair” ir iekļauta Eiropas Savienības izveidotajā nedrošo lidsabiedrību melnajā sarakstā.

Ko stāsta vēsture? 

Civilās aviācijas traģiskākais pēdējā desmitgadē bija 2014.gads, kad aviokatastrofās dzīvību zaudēja 990 cilvēki. Togad tika piedzīvotas divas traģēdijas ar Malaizijas lidsabiedrības “Malaysia Airlines” lidmašīnām. Šīs divas katastrofas kopumā laupīja 537 cilvēku dzīvības. 

Lai arī 2014. gads bija «asiņainākais» pēdējā desmitgadē, tas ievērojami atpaliek no citiem gadiem, kas bijuši daudz traģiskāki. 

Saskaņā ar “Aviation Safety Network” datiem, lielākais aviokatastrofās bojā gājušo cilvēku skaits reģistrēts 1972.gadā, kad notika 72 aviokatastrofas, kurās dzīvību zaudēja 2370 cilvēki. 1972.gadā fiksētas 11 aviokatastrofas ar vismaz 100 bojā gājušajiem. 

1973.gads kļuva par otro nāvējošāko civilās aviācijas vēsturē – togad notika 69 aviokatastrofas, kurās bojā gāja 2028 cilvēki. 

Nākamais – 1974. - gads kļuva par ceturto nāvējošāko gadu vēsturē – 68 aviokatastrofas ar 1989 bojā gājušajiem. 

Foto: AFP/SCANPIX

Debesīs kļūst arvien drošāk 

Divdesmitā gadsimta septiņdesmitajos gados aviokatastrofās katru gadu bojā gāja vairāk nekā 1000 cilvēku. Visā desmitgadē kopumā dzīvību aviokatastrofās zaudēja 16 766 cilvēki – tā pārliecinoši ir nāvējošākā desmitgade civilās aviācijas vēsturē. 

Kopš tā laikā situācija ir ievērojami uzlabojusies – 21.gadsimta pirmajā gadu desmitā aviokatastrofās bojā gāja 8318 cilvēku, kas ir vairāk nekā uz pusi mazāk nekā septiņdesmitajos. 

Pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados aviokatastrofās bojā gāja 11 558 cilvēki, bet deviņdesmitajos gados – 12 241 cilvēks. 

“Aviation Safety Network” datubāzē pieejama informācija par visām civilās aviācijas katastrofām kopš 1919.gada. 

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu