Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa

Kreditori varētu atteikties finansēt "Rīgas satiksmes" darījumus (9)

Vai Rīgas mēram būtu jāatkāpjas?
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Ieva Čīka/LETA

LTV raidījumā “Tiešā runa” tika spriests par situāciju, kas izveidojusies ar “Rīgas satiksmi” saistībā ar sākto Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja kriminālprocesu. Pagaidu Rīgas satiksmes valdes vadītājs un bijušais satiksmes ministrs Anrijs Matīss raidījumā pauda, ka nepieciešams darīt visu, lai rīdzinieki nepārmaksātu. Savukārt Tālis Linkaitis norādīja, ka kreditori varētu atteikties finansēt "Rīgas satiksmes" darījumus.

«Mēs vērtējam šos iepirkumus, kuros parādās koruptīvās iezīmes. Ja tos būs iespējams apturēt, mēs to darīsim un sludināsim jaunu transporta vienību iepirkumu,» pauda Matīss, norādot, ka nepieciešams darīt visu, lai rīdzinieki nepārmaksātu.

Viņš arī piebilda, ka visas iegādes tiek finansētas no banku aizņēmumiem, pēdējā samaksa par trolejbusu, tramvaju tiek veikta tikai tad, kad transports ir «uz līnijas».

Vienlaikus Matīss sacīja, ka pašlaik joprojām turpina iepazīties ar situāciju, vienlaikus atgādinot, ka tiek strādāts, lai līgumi tiktu lauzti, lai rīdzinieki nepārmaksātu.

Matīss atzina, ka ir saņemta vēstule no Ziemeļu Investīciju bankas un ne tikai. No viņa teiktā var secināt, ka līdzīgi kā tas ir līdzīgos gadījumos vēstulēs izteiktas bažas par situāciju un lūgts skaidrot, kādas būs preventīvas rīcības un «kas vispār tagad notiek».

«Galvenais uzdevums šajā situācijā ir pārliecināt, ka šie korupcijas riski tiek »menedžēti«, ka šie līgumi tiek pārvērtēti,» sacīja Matīss, piebilstot, ka tieši tāpēc viņš trešdien ticies ar vienu no vadošajām starptautiskajām auditorkompānijām Latvijā. To paredzēts piesaistīt, lai «noņemtu šaubas, ka šie korupcijas riski turpinās», uzsvēra pagaidu valdes vadītājs.

Viņš norādīja, ka «Rīgas satiksmei» ir ļoti daudz aizdevumu, ar ko tiek finansēta autoparka nomaiņa.

Tāpat Matīss atzina, ka lielākais risks ir, ka aizdevēji visu aizdoto naudu uzreiz prasīs atdot.

Viņš arī sacīja, ka šīs nedēļas laikā pagaidu valdei kapitāldaļu turētājam ir jāsagatavo ziņojums par situāciju. Tas arī tikšot izdarīts.

Savukārt Rīgas domes deputāts Vilnis Ķirsis atkal norādīja, ka pilsētā valda patstāvīga korupcija – uz to norāda arī pašreizēja situācija. Viņš uzskata, ka korupcija ir sistēmiska, turklāt Rīgas mērs Nils Ušakovs («Saskaņa») piesedz situāciju.

Savukārt Tālis Linkaitis no Jaunās konservatīvās partijas sacīja, ka ir nepieciešams starptautisks un neatkarīgs audits.

«Pēc tam tikai nepieciešams ķerties pie līgumu laušanas, valdes nomaiņas un arī kapitāldaļu turētāju maiņas,» viņš paskaidroja.

Kā ziņots, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (KNAB) sācis kriminālprocesu par trim RS veiktajiem iepirkumiem. Kriminālprocesā tiek izmeklēta amatpersonu kukuļošana un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana.

Šajā lietā tiesa drošības līdzekli apcietinājumu piemērojusi piecām no sešām sākotnēji aizturētajām personām. Piektdien KNAB aizturēja arī bijušo RS valdes priekšsēdētāju Leonu Bemhenu, par kura apcietināšanu šovakar lemj tiesa.

KNAB apliecināja, ka vienai aizturētajai personai piemērots ar brīvības atņemšanu nesaistīts drošības līdzeklis. Aģentūrai LETA zināms, ka šī persona ir Čehijas uzņēmuma «Škoda Transportation» amatpersonas Vladislava Kozaka savulaik vadītā, nu jau likvidētā uzņēmuma «Tram Servis Riga» valdes locekle Elīna Kokina.

Šajā lietā apcietināti ir Kokinas kādreizējais biznesa partneris, dzīvesbiedrs Edgars Teterovskis, uzņēmējs Aleksandrs Krjačeks, RS infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktors Igors Volkinšteins, «Škoda Transportation» amatpersona Kozaks un vairākos citos kriminālprocesos figurējošais uzņēmējs Māris Martinsons.

Reaģējot uz KNAB operatīvajām darbībām, visi pieci RS valdes locekļi Ušakovam ceturtdien iesniedza atlūgumus.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu