Visu Baltijas jūras krastā dzīvojošo tautu ziemas saulgriežu rituāli ir par tumsas nomiršanu un gaismas piedzimšanu. Šis ir laiks, kad varam atbrīvoties no vecā, nederīgā un atdzimt no jauna - labāki, nekā bijām iepriekš. Vismelnākajā naktī ir svarīgi pateikt, ka viss būs labi. Un tāpēc ir vērts svinēt!
Tā saka Nacionālā kino centra programmas “Latvijas filmas Latvijas simtgadei” ietvaros tapušās populārzinātniskās dokumentālās filmas “Baltu ciltis. Pēdējie Eiropas pagāni” veidotāji, trīs brāļi - režisori Raitis Ābele un Lauris Ābele un operators Mārcis Ābele.
Kā pārvarēt Ziemassvētku mārketinga, džinglebellu un 12 obligāti apmeklējamo “eglīšu” “čelendžu”, svētku laikā nekļūstot par ciniski ironisku riebekli, un atrast Ziemassvētkos jēgu? Vistumšākās un garākās ziemas nakts priekšvakarā, kad ikdienas stresa līmenis ir sasniedzis savu augstāko punktu, tu dodies ārā vilkt bluķi.
Un izrādās, ka senču ziemas saulgriežu rituāls rullē - savu terapeitisko iedarbību tas nav zaudējis arī mūsdienās, iezīmējot pagrieziena punktu laika ritējumā, kurā atgriežas gaisma - no haosa top struktūra un tu notici, ka viss būs labi.
“Baltu ciltīs” ziemas saulgrieži rekonstruēti, iedvesmojoties no saberu kopmielasta aprakstiem - rituāla, kas baltu zemēs veikts kopš neatminamiem laikiem. To papildina arī bagātīgās maskošanās tradīcijās, kas caurvij filmu. Par to, ko mūsu senčiem nozīmēja ziemas saulgrieži, no kurienes varētu būt cēlies Coca Cola reklāmas tēls Santa Klauss un vai 21. gadsimta latvietī vēl mājo pagāniskais gars, runāju ar filmas autoriem brāļiem Ābelēm, kuri pamatīgi izpētījuši ne vien baltu cilšu dzīvi 13. gadsimtā, bet arī senskandināvu tradīcijas un mitoloģiju.