"Jebkādi gadījumi, kad Latvijas finanšu sistēma tiek izmantota prettiesiskām un starptautiskos standartus vai sankciju režīmu pārkāpjošām vai apejošām darbībām, ir nepieļaujami. Lai arī primāri noziedzīgu līdzekļu legalizēšanas un sankciju jautājumi attiecas uz finanšu institūcijām, tomēr tiem ir tieša ietekme uz drošību, uzņēmējdarbības vidi, Latvijas un tās uzņēmēju iespējām piesaistīt investīcijas un uz Latvijas valsts reputāciju kopumā. Stabila un efektīvi pārvaldīta finanšu sistēma ir nacionālās drošības jautājums," uzsvērts ziņojumā.
Ārlietu ministra ziņojumā norādīts, ka pastiprināta uzmanība šiem jautājumiem ir pievērsta no 2015.gada, kad Latvijas iestāšanās OECD sarunu ietvaros tika sāktas gan būtiskas izmaiņas Latvijas likumdošanā, gan finanšu sektora uzraudzības pieejā. 2018.gada notikumi ar "ABLV" banku liecinot, ka izmaiņas šajā nozarē ir nepieciešams veikt straujāk.
Vienlaikus skaidrots, ka līdz ar grozījumiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā ir notikusi attīrīšanās no īpaši augsta riska banku klientiem, kas ir čaulas veidojumi. Būtiski ir samazinājies nerezidentu noguldījumu īpatsvars un dots ievērojams impulss Latvijā strādājošo banku darbības modeļa izmaiņām.
Notikumi arī citās Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīs liecina, ka cīņu ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanu nevar skatīt atrauti - tas ir izaicinājums Baltijas jūras reģiona ES dalībvalstīm, teikts ziņojumā.
"Tomēr sadarbība un institucionālais ietvars ES līmenī nav bijis pietiekošs, lai atbilstoši reaģētu. Līdz ar to Latvija iestāsies par labāku pārrobežu koordināciju cīņā pret finanšu noziegumiem, kā arī par uzraudzības un kontrolējošo institūciju stiprināšanu ES līmenī," minēts ziņojumā.