Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Atrasta Indonēzijā avarējušās lidmašīnas "melnā kaste": balss ieraksts palīdzēs noskaidrot traģēdijas cēloni

Papildināts
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: EPA/Scanpix

Indonēzijas amatpersonas paziņojušas, ka atrasta oktobrī avarējušās aviokompānijas "Lion Air" lidmašīnas "melnā kaste" ar balss ierakstu no pilota kabīnes, vēsta raidorganizācija BBC. Traģēdijā bojā gāja 189 cilvēki.

(Papildināta ziņa.)

Balss ierakstītājs ir atrasts, taču "mēs vēl neesam saņēmuši informāciju par tā atrašanās vietu", paziņoja Indonēzijas Transporta drošības komitejas vadītāja vietnieks Harjo Satmiko.

"Melnā kaste" ar balss ierakstu atrodas jūrā apmēram astoņu metru dziļumā. Indonēzijas bruņoto spēku pārstāvis norāda, ka "vairāku dienu" garumā ticis uztverts vājš signāls no ierīces.

Domājams, ka ierīce ir bojāta, taču bojājumu smagums pagaidām nav zināms.

Ūdenslīdēji atraduši arī vairāku katastrofas upuru mirstīgās atliekas, žurnālistiem teica Indonēzijas jūrlietu ministra vietnieks Ridvans Džamaludins.

Pilotu sarunas un kabīnē notiekošais pirms traģiskās avārijas palīdzēs izmeklētājiem noskaidrot tās cēloņus.

29.oktobrī pie Indonēzijas krastiem neilgi pēc pacelšanās jūrā iegāzās aviokompānijas "Lion Air" pasažieru lidmašīna. Aviokatastrofā bojā gāja 189 cilvēki.

Izmeklētāji iepriekš atrada vienu no lidmašīnas "melnajām kastēm" - lidojuma datu reģistratoru. Taču otra ierīce, kas saglabā pilota kabīnē notiekošā audioierakstu, varētu sniegt vairāk informācijas par avāriju.

Indonēzijas Nacionālās gaisa satiksmes drošības komitejas sākotnējā ziņojumā par avāriju konkrēts nelaimes gadījuma cēlonis nav nosaukts, un gala ziņojums tiks pabeigts tikai nākamgad.

Taču izmeklētāji norādīja, ka "Lion Air" turpināja izmantot lidmašīnu, neskatoties uz to, ka nespēja novērst problēmu ar sensoru.

Viens no aviolainera sensoriem, kas nodrošina informāciju par gaisa plūsmu gar spārniem, varētu būt sniedzis nepareizus datus, automātiski izraisot lidmašīnas pikēšanu.

Automātiskā sistēma lidmašīnu modeļos "Boeing 737 MAX 8" un "Boeing 737 MAX 9", kuras nolūks ir palīdzēt pilotiem izvairīties no lidmašīnas priekšgala pacelšanas bīstami augstu, neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ. ASV lidmašīnu ražotājs "Boeing" nedēļu pēc katastrofas izplatīja paziņojumu aviokompānijām, brīdinot par šāda scenārija iespējamību, kad lidmašīna pikē vai pat avarē, pat ja piloti lido manuālajā režīmā un negaida lidojuma kontroles datoru pieslēgšanos lidmašīnas vadībai.

Brīdinājums bija pārsteigums daudziem pilotiem, kas ASV aviokompānijās lido ar jaunāko "Boeing" modeļu lidmašīnām.

1999.gadā dibinātā zemo cenu lidsabiedrība "Lion Air" ir lielākā aviokompānija Indonēzijā pārvadāto pasažieru skaita ziņā. Tās flotē ir vairāk nekā 110 lidmašīnu "Boeing" un "Airbus".

2004.gadā "Lion Air" lidmašīna "McDonnell Douglas MD-82" ar 153 cilvēkiem nolaišanās laikā Javas salas Surakartas pilsētas lidostā nogāzās līdzās lidostai esošajā kapsētā, un gāja bojā 25, bet tika ievainoti 109 cilvēki.

Notikuši vēl vairāki nopietni negadījumi ar šīs aviosabiedrības lidmašīnām, kuros nav bijis bojāgājušo, tostarp 2013.gadā laineris "Boeing 737-400", nolaižoties Bali salā, iegāzās jūrā un tā fizelāža salūza divās daļās. Visi 108 lidmašīnā esošie cilvēki tika izglābti.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu