Ceturtdien, 17.janvārī, sociālais tīkls "Facebook" slēdza apmēram 360 kontus, kas bijušajās Padomju Savienības valstīs izplatīja un popularizēja Kremļa aģentūras "Rossija segodņa", galvenokārt tās sastāvā esošā "Sputņik" saturu. Kremļa propagandai sekoja vairāk nekā 800 000 cilvēku, taču paši to nemaz neapzinājās, jo "Facebook" konti uzdevās par tūrisma vai politiķu atbalsta grupām, slēpjot saistību ar Krievijas valdību.
"Sputņik" dezinformācijas tīkls no Tadžikistānas līdz Latvijai. Kremļa propaganda tavā "Facebook" lentē (14)
No pirmā acu uzmetiena konti nešķiet saistīti ar Krieviju - tie popularizēja tūrismu Latvijā, publicēja ierakstus par ēdienu un pauda atbalstu autoritāriem prezidentiem. Tomēr šo darbību mērķis bija necaurspīdīgā veidā palielināt Kremļa propagandas kanāla auditoriju.
Daži konti nebija veiksmīgi, kamēr citi ieguva desmitiem tūkstošus sekotāju, izpētījusi amerikāņu domnīca "Atlantic Council" digitālo pētījumu aģentūra "Digital Forensic Research Lab". Cita starpā kontos tika propagandēta Kremļa pozīcija, piemēram, pret NATO. Tādā veidā Krievijas propaganda sasniedza lielu skaitu postpadomju telpā dzīvojošo cilvēku, kuri to nemaz nenojauta.
Pērnā gada novembrī "Sputņik Latvija" galvenais redaktors Valentīns Rožencovs intervijā LTV žurnālistei Olgai Dragiļevai atzina, ka izplata savus rakstus ar anonīmu "Facebook" kontu palīdzību. "Tā ir ierasta, normāla satura promotēšana sociālajos tīklos," klāstīja Rožencovs. "Mēs nepārkāpjam nekādus likumus - ne "Facebook", nedz Latvijas, nedz Krievijas." Kā izrādās, vismaz "Facebook" noteikumi tomēr tika pārkāpti.
13 valstis un simtiem tūkstoši sekotāju
"Facebook" lapas darbojās kā "pastiprinātāji" diviem galvenajiem "Rossija Segodņa" atzariem - "Sputņik" un video platformai TOK. Daži konti tikai pārpublicēja "Sputņik" un TOK saturu, kamēr citi to "atšķaidīja" ar attēliem, "mēmēm" un saturu no citiem avotiem. Tas palīdzēja Kremļa aģentūras ģenerētajam saturam sasniegt dažādas interešu grupas.
Kā norāda "Digital Forensic Research Lab", maldinošās "Facebook" lapas aptvērušas 13 valstis: Latviju, Lietuvu, Igauniju, Kazahstānu, Kirgizstānu, Tadžikistānu, Uzbekistānu, Armēniju, Azerbaidžānu, Gruziju, Moldovu, Rumāniju un Baltkrieviju. Daži "Facebook" konti bija veltīti visām trim Baltijas valstīm.
Kopumā "Rossija Segodņa" kontrolētajiem kontiem bija 853 413 sekotāji. Šajā skaitlī nav atspoguļoti cilvēki, kas vienlaikus seko vairākām lapām, un iespējamie sekotāji-roboti. Taču tas parāda, cik plaša mēroga operācija tā bija.
Salīdzinājumam - "Sputņik" oficiālajiem kontiem iepriekš uzskaitītajās valstīs kopumā ir nepilni 500 000 sekotāju. Atšķirībā no tradicionālajiem medijiem Kremļa aģentūrai nav obligāti jāaudzē savs oficiālais sekotāju skaits - ja tās viedoklis sasniedz dzirdīgas ausis, tad vienalga, no kāda vārda tas publicēts.
Viltus "Facebook" konti sekotāju pievilināšanai tika izveidoti par dažādām tēmām, kas raisa sabiedrības interesi. Tie aptvēra tādas tēmas kā "slaveni gruzīni", sports Latvijā, Čečenijas vadonis Ramzans Kadirovs un iecienītais ēdiens plovs, kura saknes meklējamas Tadžikistānā. Lai arī cik dažāda būtu kontu tematika, tie visi pārpublicēja "Sputņik" saturu.
"Sputņik" rupori Latvijas "Facebook" apcirkņos
"Digital Forensic Research Lab" maldinošos "Facebook" kontus sāka pētīt pagājušā gada novembrī, neatkarīgi no paša sociālā tīkla veiktās izmeklēšanas. Nevienā no Latvijas auditorijai paredzētajām lapām nebija norāžu par to saistību ar "Sputņik".
Nelielā skaitā citu valstu auditorijai paredzēto kontu bija pieminēts "Sputņik", piemēram, publicējot "ekskluzīvu" "Sputņik" video, vēl pirms to izdarīja pati aģentūra.
Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra "Re:Baltica" redzeslokā bija nonākušas vairākas lapas, kuru publicētie ieraksti galvenokārt skāra politiski nokaitētus tematus.
Tadžikistānas prezidents, NATO un Ukraina
Tieši tāpat "Facebook" konti darbojās arī citās valstīs. Piemēram, viena no Tadžikistānā fiksētajām lapām bija veltīta kopš 1992.gada pie varas esošā autokrāta Emomali Rahmona atbalstam.
Šīs lapas aprakstā bija teikts, ka tā paredzēta "miera un nacionālās vienotības iedibinātāja Emomali Šaripoviča Rahmona atbalstītājiem" un ka to "Tadžikistānas tautai radījuši tautieši Tadžikistānā". "Facebook" konta informācija gan norāda, ka tā tika uzturēta no Krievijas.
"Facebook" ceturtdien paziņoja, ka pēc ASV varasiestāžu sniegtās informācijas esot atklāta otra šāda veida kampaņa, kas saistīta ar Ukrainu. Uzdodoties par ukraiņiem, kontu īpašnieki publicēja ierakstus par tādām tēmām kā laika apstākļi, protesti, NATO un skolām. "Facebook" identificēja "tehniskas pārklāšanās" gadījumus, kas atgādina Krievijas dezinformācijas kampaņas aktivitātes pirms ASV starptermiņa vēlēšanām, "ieskaitot uzvedību, kam ir kopīgas iezīmes ar bijušās "Interneta pētījumu aģentūras" aktivitātēm".
Kādreizējā "Interneta pētījumu aģentūra" ir par "Putina pavāru" iesauktā Jevgeņija Prigožina "troļļu ferma", ko ASV apsūdzējušas par iejaukšanos 2016.gada ASV prezidenta vēlēšanās.
"Facebook" dzēsa 26 "Facebook" lapas, 77 lietotāju kontus un četras grupas, kā arī 41 "Instagram" kontu, kas bija saistīti ar Ukrainas kampaņu. Tiem sekoja apmēram 180 000 cilvēku. Par šo kontu reklamēšanu rubļos tika samaksāti apmēram 22 000 eiro.
"Mēs nepārtraukti strādājam pie tā, lai pamanītu un apturētu šādas aktivitātes, jo negribam, lai mūsu pakalpojumus izmanto manipulēšanā ar cilvēkiem," norāda "Facebook" kiberdrošības politikas vadītājs Nataniels Gleičers. "Mēs dzēsām šīs lapas un kontus to uzvedības, nevis publicētā satura dēļ. Šajos gadījumos cilvēki, kas tajos darbojās, savstarpēji koordinēja aktivitātes un izmantoja viltus kontus, lai maldinātu par savu identitāti."
"Lai arī uzlabojas mūsu spējas cīnīties ar šo parādību, tomēr, kā jau esam iepriekš teikuši, tas ir sarežģīts uzdevums, jo atbildīgie cilvēki ir apņēmības pilni un labi finansēti."