Runājot par askētismu un vācu kultūras ietekmi uz arhitektūru un dizainu, viens no stūrakmeņiem pavisam noteikti ir vācu mākslas virziens Bauhaus. Šo virzienu izveidoja vācu arhitekts Valters Gropiuss 1918. gadā – tas ir kombinētais amatniecības un tēlotājmākslas stils, kas pēc Otrā pasaules kara interjera, arhitektūras un grafikas dizainā atguva otro elpu un ir ietekmējis vairāku ikdienišķu priekšmetu izskatu. Lūk, pieci nozīmīgākie Bauhaus ietekmētie dizaini.
Bauhaus mākslas virzienam 100: ikoniskākie vācu dizaina elementi
Zīmes lidostās
Bauhaus ietekme uz tipogrāfiju un grafiku īpaši jūtama bija pirmskara laikā ASV, kad sāka strauji attīstīties Ziemeļamerikas lielākie tehnoloģiju uzņēmumi. Viens no mūsdienās labi pazīstamajiem Bauhaus ietekmes rakstības stiliem ir novērojams lidostās visā pasaulē. 1953. gadā Ulmas Dizaina skolā radītais šrifts bija grafiski vienkāršots un vienlaikus ērti izlasāms, tāpēc jau drīz vien tas tika ieviests pasaules lielākajās lidostās.
Stikla ēka Londonā - “The Shard”
Stikla milzenis “The Shard” Londonā pavisam noteikti ir iespaidīgs apskates objekts, kā arī viens no modernākajiem debesskrāpjiem Eiropā. Lielajai ēkai par pamatu ir ņemta Bauhaus dizaina virziena pamatlicēja Valtera Gropiusa Desavas mājas principi un dažādas nianses.
Ikea “Gunde” salokāmais krēsls
Viena atziņa no Bauhaus filozofijas ir, ka modernajam dizainam ir jābūt pieejamam ikvienam. Zviedru mēbeļu giganta IKEA radītais krēsls GUNDE ir lielisks piemērs šā dizaina principiem – tā konstrukcija ir veidota no Valtera Gropiusa iecienītākā materiāla jeb metāla, un viens šāds krēsls IKEA veikalos izmaksā nepilnus sešus eiro. Jāatzīst, ka ļoti līdzīgas mēbeles ir redzētas arī paša Gropiusa slavenās Bauhaus ēkas interjerā.
Kompaktās virtuves
1923. gadā tapā vēl viens Bauhaus projekts Vācijas pilsētā Veimārā - “Māja pie Hornas”. Šeit atradās Bauhaus dizaina kustības centrs un mākslas skola. Dizaina un mākslas skolas studenti, kuru starpā bija arī vēlāk izslavētā vācu māksliniece Benita Otte, radīja mājokli ar tolaik neparastu un ārkārtīgi kompaktu dizainu. Īpaši no dizaina risinājumiem izcēlās tieši virtuve, kurai radīta vienlaidu darba josla un funkcionāls dizains. Tiek uzskatīts, ka, vadoties pēc šīs virtuves iekārtojuma, radās modernās un mūsdienās pazīstamās virtuves.
Iphone telefoni
Džonatans Īvss, Apple dizainers, ir apstiprinājis, ka Iphone ārējais dizains ir tapis, iedvesmojoties no Dītera Ramsa, Braun rūpnieciskā dizaina mākslinieka, darbiem. Savukārt Rams jau izsenis ir bijis liels Bauhaus dizaina piekritējs un lielākajai daļai paša darināto ierīču izskatu ir veidojis uz Bauhaus pamatprincipu bāzes. Taisnās līnijas un ieliektie stūri ir izteikti Iphone dizaina elementi, turklāt, apvienojot telefona korpusa formu ar tajā izmantotajiem materiāliem un tehnoloģijām, tas lieliski atspoguļo Bauhaus dizaina ideoloģiju.