Vai "Facebook" lielāko aplikāciju sapludināšana radīs riskus lietotājiem: vērtē eksperti (1)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls Foto: Chandan Khanna/AFP

Kompānijas “Facebook” vadītājs Marks Zakerbergs paziņojis par ieceri apvienot sociālo mediju giganta lielākās aplikācijas - “Messenger”, “WhatsApp” un “Instagram”, vēsta izdevums “The New York Times”. Aplikāciju sapludināšanu plānots paveikt šā gada beigās un nākamā gada sākumā. Latvijas sociālo mediju eksperti uzņēmuma plānus vērtē dažādi.

Pēc jauno tehnoloģiju zinātāja un tehnoloģiju portāla “Kursors.lv” galvenā redaktora Kristapa Skuteļa domām, gala lietotājam nekas īpaši nemainīsies.

“Šis drīzāk izskatās pēc tā, ka “Facebook” vienkārši sakārtos lietas iekšienē. Skaidrs, ka viņiem pieder viens no pasaulē visvairāk izmantotajiem saziņas rīkiem. Kāpēc viņiem uzturēt atsevišķi vienu un to pašu infrastruktūru?” retoriski vaicā tehnoloģiju eksperts.

Taisnības labad jāpiebilst, ka arī pēc apvienošanas pastāvēs trīs atsevišķas aplikācijas. Plānots, ka izmaiņas skars saziņas funkciju. Piemēram, “Messenger” lietotāji, kam nav “WhatsApp” vai “Instagram” konta, varēs sazināties ar cilvēkiem, kuriem tādi ir, un otrādi. Pēc Skuteļa vārdiem, tas esot “ilgi gaidīts lēmums” ar mērķi sakārtot uzņēmuma infrastruktūru.

Runājot par iespējamiem riskiem gala lietotājiem apvienošanas gadījumā, Skutelis norāda, ka tādi pastāvot arī bez apvienošanas. “Es domāju, ka tur nekas būtiski nemainīsies. Tāpat “Facebook” ir kompetentāks par visādiem, vairumā mazajiem uzņēmumiem. Bet, kā mēs redzam pēc pēdējā gada notikumiem, dažkārt pat viņiem visādi dīvaini lēmumi rada datu noplūdes,” pauda Skutelis.

Tomēr jauno tehnoloģiju “guru” ir pārliecināts, ka galvenie ieguvēji no aplikāciju apvienošanas būs reklāmdevēji.

“Tas, ka tie dati būs baigā “zelta bedre” pēc infrastruktūras apvienošanas – par to šaubu nav. Tas ir, raugoties no reklāmdevēju viedokļa.

Jau tagad, ja tu “tārgetē” kaut kādas reklāmas “Facebook”, tu vari atķeksēt to pašu “Instagram”. “WhatsApp” tas laikam vēl atsevišķi notiek. Bet gan jau viss būs sakārtots tā, ka tu varēsi smuki jebkurā platformā noķert to, ko tev vajag. Bez liekām darbībām,” plānoto sapludināšanu pragmatiski vērtē Skutelis.

Tajā pašā laikā Latvijas sertificēto personas datu aizsardzības speciālistu asociācijas valdes locekle Agnese Boboviča vērš uzmanību uz diviem apstākļiem attiecībā uz plānoto apvienošanu.

Pirmkārt, pēc Bobovičas domām, aktuāls paliek jautājums, vai šo sapludināšanu atļaus, piemēram, Eiropas Savienības konkurences uzraugs.

““WhatsApp” un “Facebook” ir Marka [Zakerberga] kompānijas. Tā ir viena grupa. Bet bija vēsturiskais Eiropas konkurences uzrauga lēmums, ka nebūs tā, ka varēs izmantot “WhatsApp” komunikāciju, lai arī “WhatsApp” dot “Facebook” reklāmu. Tas arī, protams, sasaucas ar datu profilēšanu un analīzi,” piesardzīga ir datu speciāliste.

Turklāt, kā atzīmē Boboviča, šobrīd Vācijā notiekot pārbaudes par to, vai “Facebook” neizmanto dominējošo stāvokli tirgū, izvirzot saviem lietotājiem noteiktas prasības. Pēc viņas domām, aplikāciju lietotāji faktiski kļūstot beztiesīgi, jo, ja viņi vēlas “eksistēt internetā”, viņiem esot jāizmanto kādi no Facebook pakalpojumiem.

Taču pamatu lielām bažām eksperte pagaidām nesaskata. Pēc Bobovičas domām, jautājums ir par to, kā šī sapludināšana tiks noorganizēta.

“Cik liela un cik reāla kontroles iespēja tiks piedāvāta lietotājiem? Vai viņiem būs vienkārši spēles laukums “visu vai neko”, vai viņi tomēr kā papildu funkcionalitāti to varēs, ja gribēs, izmantot? Niansēs slēpjas velns, un šis ir tas gadījums,” teica Boboviča.

Skaidrojot aplikāciju apvienošanas plānus, kompānija preses paziņojumā raksta, ka vēlas radīt “labāku saziņas pieredzi. Cilvēki vēlas, lai saziņa ir ātra, vienkārša, uzticama un privāta,” norāda “Facebook” pārstāvji.

Saskaņā ar biznesa un statistikas portāla “Statista.com” datiem “Instagram” ir apmēram 1 miljards ikmēneša aktīvo lietotāju, “Messenger” - 1,3 miljardi, savukārt “WhatsApp” ziņapmaiņas aplikācijai 1,5 miljardi aktīvo ikmēneša lietotāju.

“Facebook Messenger” ir paša “Facebook” ziņojumapmaiņas programma. 2012. gadā “Facebook” iegādājās “Instagram” par aptuveni 1 miljardu ASV dolāru. 2014. gadā, jau par krietni lielāku summu, uzņēmums kļuva par aplikācijas “WhatsApp” īpašnieku, samaksājot 19 miljardus ASV dolāru.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu