"Putina pavāra" privātā lidmašīna regulāri lido uz Tuvajiem Austrumiem un Āfriku. Kāpēc? (21)

Foto: AP/Scanpix
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Jevgeņija Prigožina vārdu var saistīt ar daudz ko – ar “troļļu fabrikām”, iejaukšanos ASV vēlēšanās, privāto militāro kompāniju “Vagner”, naftas vai zelta ieguvi, tomēr visvairāk Prigožina vārds asociējas ar Krievijas prezidenta Vladimira Putina pavāra titulu. Krievijas laikraksts “Novaja gazeta” kopā ar Korupcijas un organizētās noziedzības izpētes centru (OCCEP) pasekoja līdzi Prigožina privātās lidmašīnas lidojumiem un secināja, ka “Putina pavārs” regulāri, gluži kā pēc saraksta, lido uz Āfriku un Tuvajiem Austrumiem. Prigožina galamērķus lielākoties vieno tas, ka tie uzskatāmi par lielāku vai mazāku militāru konfliktu zonām. Kas Prigožinam tur meklējams?

Lidmašīna “Raytheon HAWKER 800XP” ar reģistrācijas numuru “M-VITO” Prigožinam ir ļoti labi zināma.

Kopš 2012.gada šī biznesa klases lidmašīna pieder Seišelās reģistrētajam uzņēmumam “Beratex Group Limited”, kura īpašnieki nav publiski zināmi.

Savukārt Prigožina meita Poļina šīs lidmašīnas attēlus regulāri ievietoja savā sociālā tīkla “Instagram” profilā. Tagad gan Poļinas “Instagram” konts ir slēgts.

Tomēr spriežot pēc attēliem, kas nonākuši “Novaja gazeta” rīcībā, Prigožins un viņa ģimene ar minēto lidmašīnu lidojuši ne reizi vien.

Lidmašīnas “Raytheon HAWKER 800XP” cena veido aptuveni divus miljonus ASV dolāru.

Uzņēmumam, kam pieder šī lidmašīna, pieder arī 37 metrus garā jahta “ST VITAMIN”, kuru Krievijas opozicionāra Alekseja Navaļnija Korupcijas apkarošanas fonds saistīja ar Prigožinu, pateicoties viņa bērnu ievietotajiem attēliem sociālajos tīklos.

Šāda jahta maksā aptuveni piecus miljonus eiro.

Kā tika apkopota informācija par Prigožina lidojumiem?

Datus par Prigožina lidojumiem ar privāto lidmašīnu “Novaja Gazeta” un OCCEP apkopoja par 26 mēnešu periodu – no 2016.gada decembra līdz 2019.gada janvāri, izmantojot vietnēs “FlightAware” un “ADS-B Exchange” pieejamo informāciju.

Kurp lidoja?

Visbiežāk lidmašīna ar reģistrācijas numuru “M-VITO” pēdējo divu gadu laikā lidojusi maršrutā Sanktpēterburga-Maskava.

Savukārt otrais populārākais lidmašīnas galamērķis pēdējo divu gadu laikā ir bijusi Beirūta Libānā, kas robežojas ar Sīriju. “M-VITO” attiecīgajā periodā Beirūtas lidostā nolaidusies un pacēlusies no tās kopumā 48 reizes.

Spriežot pēc lidojumu informācijas, vairumā gadījumu Beirtūta izmantota kā pieturas punkts, no kura dažas stundas vēlāk lidmašīna turpinājusi ceļu – parasti uz Sīriju vai Āfriku.

Kopš 2016.gada Prigožina lidmašīna Sīrijas gaisa telpā bijusi 21 reizi.

Savukārt Ēģiptes vai tai blakus esošās Lībijas debesīs šī lidmašīna attiecīgajā periodā manīta kopumā 27 reizes.

Tāpat lidmašīna veikusi lidojumus uz citām Āfrikas valstīm, tostarp Sudānu, Čadu un Keniju.

Protams, nav iespējams apstiprināt, ka visos šajos lidmašīnas reisos tajā atradies arī Prigožins.

Tajā pašā laikā Prigožina vārds mēdz būt atrodams citu lidmašīnu pasažieru sarakstos lidojumiem uz Āfriku vai Tuvajiem Austrumiem.

Piemēram, 2018.gada 24.aprīlī, Prigožina vārds minēts starp pasažieriem lidmašīnai ar reģistrācijas numuru “М-NJSS”, kas devusies no Maskavas un Sudānas galvaspilsētu Hartūmu.

Kāpēc lidoja?

Pēc tam, kad “Novaja gazeta” atklāja, ka Prigožins pagājušā gada novembrī piedalījās Krievijas aizsardzības ministra Sergeja Šoigu pārrunās ar Lībijas armijas maršalu Halifu Haftaru, Krievijas oficiālā ziņu aģentūra “RIA Novosti” taisnojās, ka Prigožins, kā jau ēdināšanas biznesā strādājošs uzņēmējs, rīkojis oficiālās tikšanās pusdienas, kā arī piedalījies kultūras programmas apspriešanā.

Vai tiešām Prigožins regulāri lido uz bruņoto konfliktu zonām, lai tikai vienkārši pārliecinātos, kā tiek barotas tur esošās Krievijas militārpersonas?

Uzņēmējs Prigožins mēdz nodarboties ar pusdienu rīkošanu dažādām augsti stāvošām personām, bet ar viņu saistīti uzņēmumi nodrošina ēdināšanas pakalpojumus Krievijas armijā. Tomēr nedrīkst aizmirst, ka “Kremļa pavārs” ir cieši saistīts ar “Vāgnera grupu”, kas, saskaņā ar Krievijas un ārvalstu mediju ziņoto, ir piedalījusies militārās operācijas gan Austrumukrainā, gan Sīrijā, bet kopš 2018.gada darbojas arī vairākās Āfrikas valstīs. 

Piemēram, 2016.gada decembrī ar Prigožinu saistīts uzņēmums “Euro Plus” noslēdza piecu gadu līgumu ar Sīrijas valdību par valsts naftas ieguves vietu aizsargāšanu no kaujinieku uzbrukumiem. 

Par apsardzes pakalpojumu nodrošināšanu “Euro Plus” saņems ceturtdaļu no ieņēmumiem, ko gūst tā apsargātie naftas un gāzes ieguves objekti. Tāpat Sīrijas valdība apņēmās segt “Vagner” kaujinieku īstenoto militāro operāciju izmaksas. 

Savukārt Krievijas intereses Āfrikā, par kuru īstenošanu rūpējas arī Prigožins un viņa uzņēmumi, saskaņā ar aģentūras “Bloomberg” veiktās izmeklēšanas rezultātiem skar desmit Āfrikas valstis - Centrālāfrikas Republiku, Sudānu, Lībiju, Madagaskaru, Angolu, Gvineju, Gvineju-Bisavu, Mozambiku, Zimbabvi un Kongo Demokrātisko Republiku. 

Šīs valstis vieno ne tikai tas, ka tajās ir saspringta politiskā situācija, bet arī tas, ka tās ir bagātas ar dabas resursiem. 

Krievijas uzņēmumi šajās valstīs paraksta ne tikai līgumus par sadarbību militārajā jomā, bet arī līgumus par derīgo izrakteņu iegūšanu, un Jevgeņijam Prigožinam šajos procesos nav tā mazākā loma. 

Kopš 2018.gada masu medijos parādās informācija, ka privātās militārās kompānijas “Vagner” algotņi  jau sākuši darbu Centrālāfrikas Republikā un Sudānā, bet tuvākajā laikā sāks arī Lībijā. 

Tajā pašā laikā ar Prigožinu saistīti uzņēmumi “Lobaye Invest” un “M invest” ieguva atļaujas zelta, dimantu un citu vērtīgo izrakteņu iegūšanai Centrālāfrikas Republikā un Sudānā. 

Vēl viens iemesls, kāpēc Prigožina lidmašīna tik bieži lido uz Āfriku, varētu būt tas, ka “M Invest” noslēgtā vienošanās par dimantu ieguvi Centrālāfrikas Republikā paredz, ka Krievijas pusei ir tiesības visus norēķinus veikt skaidrā naudā. Ļoti iespējams, ka Prigožina lidmašīna uz Āfriku regulāri ved naudu. 

2018.gada 30.jūlijā Centrālāfrikas Republikā tika nogalināti trīs Krievijas žurnālisti, kuri valstī bija ieradušies, lai veidotu filmu par “Vagner” algotņu aktivitātēm šajā valsī. 

Kā izmeklēšanā noskaidrojuši Krievijas centra “Dosjē” žurnālisti, trijotnei jau kopš ierašanās valstī sekojis kāds vietējais policists, kurš regulāri sazinājies ar viņu automašīnas šoferi. 

Tāpat ir pamats uzskatīt, ka viņš sazinājies ar cilvēkiem, kas ir saistīti ar “Vagner”. 

Saskaņā ar oficiālo versiju, Krievijas žurnālisti gājuši bojā laupīšanas uzbrukumā.  

Pēc žurnālistu slepkavības Prigožina preses dienests izplatīja paziņojumu presei, kurā norādīts, ka uzņēmējam nesot nekādas intereses attiecībā uz militārajiem vai civilajiem projektiem Centrālāfrikas Republikā. 

“Novaja gazeta” Prigožina preses pārstāvjiem arī nosūtīja jautājumus saistībā ar lidmašīnu ar reģistrācijas numuru “M-VITO”. 

Pārstāvju sniegtajās atbildēs uzsvērts, ka Prigožinam minētā lidmašīna nepieder un viņš to nelieto, un viņš nav ar šo lidmašīnu lidojis nedz uz Āfriku, nedz Libānu, nedz Sīriju. 

Savukārt uz jautājumiem, kas saistīti ar Prigožina interesēm Āfrikā, viņa pārstāvji atbildēt atsakās. 

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu