21 gadu vecās Parbati Bogati līķi mazajā būdiņā bez logiem pagājušonedēļ atrada viņas vīramāte. Domājams, ka jaunā sieviete nomira no saindēšanas ar dūmiem, jo aukstajā janvāra naktī centās sasildīties, iekurot ugunskuru.
Janvārī 35 gadus vecā Amba Bohara un viņas deviņus un 12 gadus vecie dēli tika atrasti miruši govju kūtī. Reaģējot uz traģēdiju, daļa ciema iedzīvotāju nojauca savas "čhaupadi" būdas.
Lai arī sieviešu izraidīšana no mājām menstruāciju laikā ir aizliegta un par to draud gan naudassods, gan arī cietumsods, tradīcija joprojām ir spēkā daudzviet Nepālā. Reliģija diktē, ko sieviete mēnešreižu laikā drīkst ēst, kur gulēt un ar ko runāt.
"Tam sekoja jau viņu senči. Viņi baidās no dievu atriebības, ja viņi pārtrauks ievērot šādu rituālu," norāda "Sieviešu, likumdošanas un attīstības foruma" juriste Dečena Lama.
2010.gada valdības veiktajā aptaujā atklājās, ka katra piektā sieviete Nepālā seko "čhaupadi" tradīcijai. Savukārt valsts rietumu reģionos to dara puse sieviešu.
Tradīcija tiek piekopta pat galvaspilsētā Katmandu. "Sievietes netiek izolētas tikpat lielā mērā - nav nekādu būdiņu. Taču viņām menstruāciju laikā nav atļauts iet virtuvē vai pieskarties dievu atveidiem," skaidro Lama.
Pagājušogad tika ieviests jauns likums, kas par "čhaupadi" ievērošanu paredz 3000 rūpiju (23 eiro) naudassodu un trīs mēnešus ilgu cietumsodu. Tomēr viena no likumprojekta autorēm Ganga Čaudharija intervijā aģentūrai AFP atzīst, ka nepieciešams strādāt pie sabiedrības priekšstatu mainīšanas.
"Esam sapratuši, ka ar likumiem vien nepietiek, lai izbeigtu šādas tradīcijas. Mums jākoncentrējas uz informētības veicināšanu un sieviešu izglītošanu," viņa uzsver.