Eiropas Aviobūves uzņēmums “Airbus” ceturtdien paziņoja, ka 2021. gadā pārtrauks ražot lielākās pasažieru lidmašīnas pasaulē - “Airbus A380”. Kopš to nonākšanas apgrozībā pagājuši vien 14 gadi, un sākotnējie plāni paredzēja, ka šīs lidmašīnas tiks ražotas arī nākamajā desmitgadē. Tomēr – kādēļ notika šāda plānu maiņa?
Pasaulē lielākās lidmašīnas ražošanas beigas: kas nogāja greizi? (5)
Kā vēsta britu medijs “Independent”, viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ “Airbus” atsakās no “A380” modeļa, ir pieprasījuma kritums. Lielākais šo lidmašīnu pasūtītājs – Apvienoto Arābu Emirātu aviosabiedrība “Emirates” - pēdējā laikā papildina savu floti ar mazāka izmēra “Airbus” lidaparātiem.
Turklāt - nesen aviokompānija "Emirates" paziņoja par atteikšanos no gandrīz 40 jaunu lidmašīnu pasūtījuma. Par vienu no galvenajām problēmām tiek uzskatīta dzinēju neefektivitāte. Ņemot vērā to, "Airbus" sola ražot energoefektīvākus lidaparātus.
Ņemot vērā pasažieru atsauksmes par lidmašīnu – tā ir viena no labākajām avioindustrijā. Gan biznesa pasažieriem, gan tūristiem ļoti patīk šis lidaparāts – tas ir kluss, komfortabls, un tajā ir visai daudz vietas.
Tomēr no komerciālā viedokļa tā ir izgāšanās, jo ar šo lidmašīnas modeli nav izdevies atpelnīt vairākus desmitus miljardu dolāru vērtās investīcijas.
Galvenais “Airbus A380” konkurents lielo pasažieru laineru segmentā - “Boeing 747 Jumbo” - nesen nosvinēja savu 50. gadadienu kopš pirmās šāda modeļa lidmašīnas nonākšanas aviosatiksmē. Tāpat “Boeing” ir pārdevis par sešām reizēm vairāk lidmašīnu, nekā “Airbus”.
Analītiķi spriež, ka “Airbus A380” pārdošana nevedās tik labi, kā sākotnēji plānots, lidaparātu dārdzības dēļ. Lidmašīnai ir klasisks 20. gadsimta beigu daļas dizains un četri dzinēji, kas no energoefektivitātes viedokļa tiek uzskatīti par novecojušiem un neekonomiskiem.
Šādas lidmašīnas ražošanas izmaksas ir augstas – lidaparāta izmēru dēļ nepieciešama īpaša infrastruktūra, kas izmaksā vairāk. To gan atsver “luksusklases” pasažieri, kuri par aviobiļetēm maksā ievērojamas summas, tomēr lidmašīnas izmērs ir izšķirošais faktors, ja runā par lidostām. Ļoti neliels skaits lidostu ir piemērots tik lielu lidaparātu uzņemšanai – viena no tām ir Londonas Hītrovas lidosta. Šeit arī rodas problēma – ar šāda modeļa lidmašīnu ir iespējams doties ļoti ierobežotā skaitā maršrutu.
Piemēram, Londonas-Ņujorkas maršrutā, kas ir pasaulē populārākais starpkontinentālais maršruts, nav nevienas “A380” lidmašīnas.
“Airbus” lika lielas cerības uz aviokompānijām, kuras milzīgo lidmašīnu varētu lietot, lai palielinātu pasažieru plūsmu aviosatiksmes mezglos. Bija domāts, ka lidmašīna ar vairāk pasažieru vietām ļaus efektīvāk izmantot lidostas ar ierobežotām iespējām. Tomēr pasūtījumi no, piemēram,“British Airways” neattaisnoja uz sevi liktās cerības.
Pirms vairāk nekā 10 gadiem, kad “Airbus A380” nokļuva vairāku aviokompāniju rīcībā, aviosatiksmes mezgli (pārsēšanās lidostas) tika izmantotas daudz mazāk – nereti ceļotāji pārsēdās uz salīdzinoši nelielajām lidmašīnām, piemēram “Boeing 737”.
Par “A380” galveno bāzi tiek uzskatīta Dubaijas lidosta. Citas globāli svarīgās lidostas, piemēram, Parīze, Amsterdama, Frankfurte, Singapūra, Honkonga, un Atlanta, apkalpo mazākas lidmašīnas. Skatoties nākotnē, šīs lidostas par efektīvākām lidmašīnām uzskata “Airbus A350” un “Boeing 777X” modeļus.
Lai arī “Airbus A380” pasažieru laineru ražošana tiks pārtraukta 2021. gadā, no aprites tie tik drīz nepazudīs. Tiek prognozēts, ka ar milzīgajām “Airbus” lidmašīnām būs iespējams lidot vēl pēc 15 gadiem.
Tomēr ir aktuāls jautājums – kā notiks šādu lidmašīnu uzturēšana, ņemot vērā, ka rezerves daļu pieejamība būs ārkārtīgi ierobežota. Maz ticams, ka nolietotās lidmašīnas iegādāsies Ķīnas vai Indijas aviokompānijas, lai izmantotu reģionālajos maršrutos. Tāpēc atbildēt, kad notiks pēdējais reiss ar šādu lidmašīnu, nav iespējams.
“Airbus A380” lidmašīna ir aptuveni 75 metrus gara, un tās spārnu plētums sasniedz 80 metru. Lidaparāts var sasniegt 1185 kilometrus stundā lielu ātrumu, un ar to var pārvadāt vairāk nekā 860 pasažieru.
Šā modeļa lidmašīnu aktīvi izmanto “Emirates”, “Singapore Airlines”, “Lufthansa” un “Qantas”.