Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Aviokompānijas Eiropā "mirst cita pēc citas": pasažieru pārvadātāji piedzīvo grūtus laikus

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: EPA/Scanpix

Pirms dažām dienām par darbības izbeigšanu paziņoja britu aviokompānija “Flybmi” - tam galvenie iemesli ir degvielas izmaksu palielināšanās, dažādi nodokļi un pasažieru skaita samazināšanās. Kā vēsta BBC, pēdējo divu gadu laikā vairākas Eiropas aviokompānijas ir saskārušās ar nopietnām finansiālajām problēmām, bet vēl dažas – bankrotējušas.

2017. gada oktobrī par bankrotu paziņoja britu aviokompānija “Monarch”, bet šā mēneša sākumā darbību izbeidza Vācijas “Germania”.

Pērn savu pastāvēšanu beidza vairākas kompānijas - “Azurair Germany”, “Cobalt Air”, “Primera Air”, “Small Planet Airlines”, “SkyWork”, bet apvienotas tika “Air Italy” un “Meridiana”.

Tāpat arī britu reģionālā lidsabiedrība “Flybe” bija ļoti tuvu bankrotam, arī “Norwegian Air Shuttle” bija spiesta meklēt papildu finansējumu.

Arī “Ryanair” vadītājs Maikls o’Līrijs paziņoja, ka viņa vadītajai aviokompānijai ir pienākuši “mazliet grūtāki laiki”.

“Ziema aviokompānijām ir ļoti slikts laiks. Principā, ja aviokompānija var izdzīvot ziemas periodu, tad vasara būs laba,” saka “Ascend Consultancy” analītiķis Pīters Moriss.

Ceļojumu eksperts Saimons Kalders norāda, ka galvenā problēma, kādēļ Eiropas aviokompānijas “mirst cita pēc citas” ir tā, ka “ir pārāk daudz vietu lidmašīnās, bet ceļotgribētāju ir pārāk maz”. Tomēr tam ir vēl citi – nopietni iemesli.

Starptautiskā Gaisa transporta asociācija (IATA) norāda, ka lidojumu skaits Eiropā ir pieaudzis par vairāk nekā 40%. Tajā pašā laikā biļešu cenas ir kritušās, aviokompānijām samazinot manevru iespējas.

Vēl finansiālo stāvokli var apgrūtināt dažādi papildizdevumi – negaidīti streiki, slikti laikapstākļi, kā arī pasažieriem izmaksājamās kompensācijas. Pašas aviokompānijas norāda, ka svarīgs faktors ir degvielas cenas, kas pēdējo gadu laikā bijušas nestabilas.

“Flybmi” iezīmēja vēl vienu niansi, kas izrādījās liktenīga aviokompānijai, - “zaļais nodoklis” jeb maksa par kaitīgajiem izmešiem.

“CO2 izmaksas sagādā galvassāpes visām aviokompānijām. Ja lidojumi notiek ļoti bieži, tad attiecīgi jāmaksā liels nodoklis, kas ir ļoti jūtams. Kompānijas, kas nav gatavas šādu nodokli maksāt, bankrotē,” norāda bijušais “Monarch” vadītājs Tims Džīns.

Bažas pastāv arī par to, kas notiks pēc “Brexit”. Ja Lielbritānija izstāsies no Eiropas Savienības bez vienošanās, tad spēkā vairs nebūs Eiropas atvērto debesu līgums, kas smagi ietekmēs ne tikai reģionālās, bet arī lielās aviokompānijas.

Analītiķis Pīters Moriss norāda, ka pusi no ”British Airways” akciju kontrolpaketes kontrolē Eiropas Savienības investori. Ja viņi būs spiesti atteikties no šīs daļas, tad arī britu nacionālajai aviokompānijai būs gaidāmi ļoti smagi laiki.

“Vai būs vēl kāda aviokompānija, kas bankrotēs? Es domāju, ka noteikti.

Vēl ir lielie spēlētāji - “Ryanair”, “EasyJet” un “Lufthansa”, kas cietīs no “smagā Brexit”. Jebkurā gadījumā – aviokompānijām šis ir ārkārtīgi sarežģīts laiks, kad jādomā par izdzīvošanu,” pauž Moriss.

Svarīgākais
Uz augšu