Pirmie iespaidi: Citroen C5 Aircross

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Viens no jaunākajiem modeļiem Citroen klāstā ir C5 Aircross - SUV (sports utility vehicle), ko francūži lepni dēvē par zīmola jauno flagmani. Pāris dienas padzīvojot ar šo auto, šim apgalvojumam grūti nepiekrist.

Tā kā esmu daļa no konkursa Latvijas Gada auto žūrijas, pagājušā gada nogalē sanāca izbraukt ar vairākiem Citroen automobiļiem - C4 Cactus, C3 Aircross un Berlingo. C4 Cactus ir stilīgs, žiperīgs, apsviedīgs auto, C3 Aircross ir mašīna cilvēkiem, kam vajadzīgs transportlīdzeklis, bet Berlingo ir domāts praktiskiem cilvēkiem un lielām ģimenēm, lai brauktu pēc kārtējās jaunās kumodes uz labi zināmo mājokļa labiekārtošanas lielveikalu. Citiem vārdiem sakot - trīs auto un katrs ar savu raksturu, mērķauditoriju un priekšrocībām. Sava mērķauditorija noteikti būs arī C5 Aircross, jo šis auto nelīdzinās nevienam no augstāk minētajiem zīmola pārstāvjiem.

No ārpuses

Pirmo reizi ieraugot C5 Aircross dabā, ir skaidrs, ka auto pārstāv ārkārtīgi populāro kompaktklases SUV segmentu. Aplūkojot auto no priekšas, savukārt piemeklē deja vu, ka šis auto taču kaut kur ir redzēts. Un ne jau šur tur, bet pasaules rallija čempionāta trasē. Tā, protams, nav taisnība, jo tikai “sejas” noformējums ar dalītajiem lukturiem ir tas, kas liek vilkt paralēles ar nikno C3 WRC. No citiem leņķiem C5 Aircross dizains ir pilnīgi patstāvīgs.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Attālums starp C5 Aircross bamperiem ir precīzi 4500 milimetri, tātad nedaudz vairāk nekā konkurentiem šajā klasē, un tas atspoguļojas arī salonā. Bet par to vēlāk. Automobiļa augstums ir 1670 mm, bet platums - 1859 mm. Riteņu bāze savukārt ir 2730 mm, un tās ietvaros paredzētas sēdvietas pieciem braucējiem. Klīrenss, kas ir nozīmīgs SUV raksturlielums, jo šī tipa auto pretendē uzturēties ne tikai pilsētā un uz asfaltētiem ceļiem, bet arī nobraukt no tiem, ir 230 mm. Skaidrs, ka kāpu izbraukātājiem šāds auto nederēs un uz kalna karaļa titulu auto nepretendēs, kaut vai tāpēc, ka tam nav arī pilnpiedziņas, taču izkusušā ledus rises mazāk noslogotās ielās mašīnas apakšu neskrāpēs.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

No iekšpuses

Automobiļa interjerā valda PSA koncernam nu jau raksturīgais minimālisma dizains, kurā fizikālo pogu ir tik maz, cik iespējams, un komforta, kā arī drošības sistēmu pārvaldībai izmantojams centrālais ekrāns. Tas ir standarta aprīkojums visās C5 Aircross versijās. Vienīgās spiežamās pogas, kas palikušas priekšējā paneļa centrālajā daļā, atgādina klavieru taustiņus un ir saistītas ar klimatu, logu un spoguļu apsildi, durvju atbloķēšanu, kā arī start/stop sistēmas deaktivēšanu. Turpat blakus atrodama arī poga avārijas gaismu ieslēgšanai. Situācija ir identiska arī viduskonsolē, kur centrālais rīks ir elektroniskais braukšanas režīma selektors un Grip Control jeb saķeres kontroles sistēmas ripa, lai izvēlētos piemērotākos mašīnas iestatījumus atkarībā no ceļa apstākļiem. Bez tās turpat rokas stiepiena attālumā ir slēdži ECO un Sport braukšanas režīma ieslēgšanai, dzinēja iedarbināšanas poga un slēdzis, ar kuru ieslēgt Hill Descent Control sistēmu. Ļoti vienkārši un pārskatāmi.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ir nācies braukt pēc izmēra lielākos auto, kuros pie stūres šķiet, ka nav vietas. C5 Aircross šāds trūkums nav novērojams. Vietas ir daudz, sēdeklis mīksts un ērts, ergonomija - komentārus neprasa. Visi pilotu interesējošie slēdži ir pa rokai, digitālais 12,3 collu instrumentu panelis sniedz visu nepieciešamo informāciju, bet neparastas formas stūre palīdz mašīnu viegli novirzīt vajadzīgajā virzienā. Kāpēc neparasta? Tāpēc, ka tā augšpusē un apakšā ir mazliet saplacināta, taču tas nekādi neietekmē tās funkcionalitāti. Kā tas ir - viegli? Godīgi sakot, sen nebija sanācis rokās turēt tik vieglu stūri, ka mašīnu iespējams vadīt ar diviem pirkstiem. Bet īslaicīgi stūri var atlaist pavisam, jo automobilim ir otrā līmeņa autonomās braukšanas sistēma, un tas nozīmē, ka tas prot pastāvīgi turēties savā joslā, kā arī ievērot distanci līdz priekšā braucošajam. Ilgi gan šādi nepabrauksi, jo pēc pārdesmit sekundēm auto pieklājīgi aicina rokas tomēr uzlikt uz stūres. Katram gadījumam.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Ne reti bez vadītāja mašīnā ir vēl kāds līdzbraucējs. Arī viņiem jelkāda sūkstīšanās par komforta trūkumu būtu bez pamatojuma. Ne tikai priekšējam pasažierim, bet arī aizmugurē sēdošajiem. Galu galā otrajā rindā ir trīs mīksti, atsevišķi sēdekļi ar bīdāmu pamatni un atgāžamu atzveltni. Pateicoties bīdīšanas mehānismam, iespējams pēc vajadzības variēt arī ar bagāžnieka ietilpību. Vistālākajā pozīcijā kravas nodalījuma tilpums ir 580 litri, kas jau ir labākais rādītājs klasē. Bet, sēdekļus sabīdot uz priekšu, tilpums palielinās līdz pat 720 litriem. Citiem vārdiem sakot, salonā vietas netrūkst.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Tehnika

Citroen C5 Aircross ir tipisks kompaktklases SUV, kurš pamatā uzturēsies pilsētā. Tam pat nav pilnpiedziņas, tikai Grip Control sistēma, kas automobili iespēju robežās elektroniski pielāgo dažādiem braukšanas apstākļiem - šosejai, piesnigušam ceļam, smilšainam segumam un vieglam bezceļam. Ja nu SUV bez četriem velkošajiem riteņiem nav iedomājams, tad jāpagaida gada nogale, kad Citroen gatavojas izlaist Citroen C5 Aircross plug-in hybrid modeli. Tas būs pirmais šāda veida automobilis zīmola piedāvājumā.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Atgriežoties pie izmēģinātā auto, tas bija apgādāts ar 1,5 litru dīzeļdzinēju, kas attīsta 130 zirgspēkus. Nav daudz, taču pilnīgi pietiekami, lai pārvietotos, nedomājot par apdzīšanai nepieciešamo laiku vai ieskrējienu. Piedevām motoriņš ir kluss un saprātīgi ekonomisks. Lai gan tehnisko datu tabulās minēts, ka vidēji šim auto pietiek ar 4 litriem dīzeļa uz 100 kilometriem, reālajā dzīvē būs vairāk. Demo automobilim tā pusotru tūkstoti kilometru garajā mūžā tie bija 6,8 litri. Bez 130 zirgspēku dīzeļa C5 Aircross ir vēl trīs citas motorizācijas opcijas - 1,2 litru trīs cilindru turbo motors ar 130 ZS, 1,6 litru turbo motors ar 180 ZS, kā arī 2 litru dīzeļdzinējs ar 180 ZS.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Par gaitas īpašībām runājot, jāsaka godīgi, ka tik komfortablu auto nebiju gaidījis. Izrādās, ka C5 Aircross ir amortizatori ar progresīviem hidrauliskajiem spilveniem (Progressive Hydraulic Cushions), kas ievērojami uzlabo automobiļa uzvedību uz sliktas kvalitātes seguma. Tieši tas, kas vajadzīgs šā brīža Rīgā un tās bedru labirintos vai jebkura cita nejauka ceļa, kura nelīdzenumus un ielāpus nepieciešams sajūtu līmenī nogludināt.

Vairāk par Citroen C5 Aircross, kas izmēģinātajā Feel komplektācijā ar papildus uzstādītu adaptīvo kruīza kontroli, automātiskajām tālajām gaismām, parkošanās sensoriem, 3D navigācijas sistēmu, 19 collu riteņiem, atveramu panorāmas stikla jumtu un citiem labumiem maksā 32 330 eiro, var uzzināt pie oficiālā pārstāvja Karlo Motors Vecajā Biķernieku ielā 3.

Raksta foto
Foto: Ingars Tenis, TVNET

Tehniskie dati: Citroen C5 Aircross BlueHDi 130 AT8

Dzinējs1499 cm3
Jauda130 ZS @ 3750 rpm
Griezes moments300 Nm @ 1750 rpm
0-100 km/h10,6 sekundes
Vmax188 km/h
Vidējais patēriņš4 l/100 km
CO2106 g/km
Garums/ platums/ augstums4500/ 1859/ 1670 mm
Riteņu bāze2730 mm
Pašmasa/ pilna masa1505/ 2020 kg
Uz augšu