Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Leģendārajam MINI - 60. Spilgtākie modeļi

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
MINI Wildgoose
MINI Wildgoose Foto: Publicitātes foto

Kopš dzimšanas brīža 1959. gadā MINI ir pieredzējis neskaitāmus tehniskus uzlabojumus un vizuālas pārvērtības, tomēr rotaļīgais stils ir saglabāts līdz pat mūsdienām. Zīmola paspārnē radīti vairāki limitētu kolekciju meistardarbi, sākot no militārām vajadzībām domātiem auto līdz pat spožām mārketinga idejām uz četriem riteņiem.

MINI dzima praktisku apsvērumu dēļ. 1956. gadā tā dēvētās Suecas krīzes dēļ Lielbritānijā ieviesa benzīna patēriņa ierobežojumus, proti, katram autoīpašniekam pienācās vien nedaudz vairāk par 5 litriem benzīna nedēļā. Auto ražotājs “British Motor Corporation” zibenīgi reaģēja uz ekonomiskajām izmaiņām, pārtraucot dārgu spēkratu ražošanu.

Grieķu izcelsmes angļu auto dizainers sers Aleksanders Arnolds Konstantins Isigonis 1957.gadā saņēma uzdevumu radīt mašīnu, kas vizuāli ir maza, taču spēj apmierināt vajadzības pēc praktiskuma un ietilpības. Pielāgojoties esošajiem ekonomiskajiem apstākļiem, bet neaizmirstot par dizaina nozīmi, 1959.gada pavasarī no auto rūpnīcas konveijera noripoja dvīņi – “Austin Se7en” un “Mini Minor”, tā iezīmējot “MINI Cooper” dzimšanas brīdi.

Foto: Publicitātes foto

Svinot MINI 60 gadu jubileju, “Inchcape Motors Latvia” piedāvā ieskatu leģendārākajos MINI dizainos.

Ar skatu uz zvaigžņotajām debesīm

Laikā no 1963. līdz 1968.gadam tika saražoti aptuveni 60 MINI kemperi. “MINI Wildgoose” mērķauditorija bija seniori, kuri bija noguruši no uzņēmējdarbības un alka pēc bezrūpīgas dzīves. “Savvaļas zoss” lepojās ar īpaši komfortabliem apstākļiem un precīzi atainoja MINI filozofiju – radošs veids, kā izmantot mazu platību. Piemēram, 1965.gadā ražotajā kemperī bija vieta četrām personām. Maltītes varēja pagatavot uz auto esošās gāzes plīts, ceļotājiem bija pieejama arī virtuves izlietne, kā arī vieta mantām un elektriskais panorāmas logs zvaigžņotiem skatiem.

Foto: Publicitātes foto
Foto: Publicitātes foto

Vētraino sešdesmito simbols

Sākotnēji “MINI Moke” tika radīts militārām vajadzībām, ar to bija paredzēts pārvietoties bezceļu apstākļos. Kā arī auto bija pietiekami viegls, lai to varētu ar izpletni nolaist no lidmašīnas. Kaut gan smalko riepu dēļ spēkrats tā arī netika izmantots militāram vajadzībām, “MINI Moke” kļuva par sešdesmito gadu “mīlestības un miera” perioda simbolu. Spēkrata civilā versija guva galvu reibinošus panākumus ASV un Karību jūras kūrortos.

Foto: Publicitātes foto

Mazākie ir "sulīgāki"

Reklāmas kampaņas ietvaros 1972.gadā pēc sulu ražotāja “Outspan” pieprasījuma tapa, iespējams, "vissulīgākais" MINI – “Outspan Orange”. Spēkrata maksimālais ātrums bija 30 km/h, jo, sasniedzot lielāku ātrumu, auto kļuva nestabils savu apaļo aprišu dēļ. Kopā seši reklāmas auto ripoja Anglijas, Francijas, Vācijas un pat Dienvidāfrikas ielās. Jāteic, ka kaislīgākie šā modeļa fani bija bērni – mazākā, bet ne mazāk svarīgākā citrusaugļu sulu auditorija.

Mini svārkiem piemērotākais aksesuārs

Britu stila ikona Mērija Kvanta ir 60.gadu apģērbu modes jauninājuma - mini svārku - radītāja. Mini svārku nosaukuma iedvesmas avots bija dizaineres iemīļotā mašīna – MINI. Dizainere to mēdza salīdzināt ar rokassomiņu uz riteņiem. 1988. gadā tika radīts Mērijas Kvantas auto ar nosaukumu “MINI Designer”. Spēkratam bija īpašs virsbūves krāsojums – baltā vai melnā krāsā, savukārt salons bija svītraini melnbaltajos toņos. Netika arī aizmirsts par detaļām, stūri un automašīnas pārsegu rotāja margrietiņa, kas bija Mērijas Kvantas zīmola logo.

Savs “MINI Designer” cita starpā bija arī slavenajai britu supermodelei Keitai Mosai.

Foto: Publicitātes foto

Imperatora cienīgs izbrauciens

1999.gadā MINI lūdza mūziķim Deividam Bovijam izveidot savu dizainu par godu zīmola 40 gadu jubilejai. Bovijs klasisko MINI spēkratu noklāja ar spoguļa pārklājumu, tā radot mašīnu, kuru burtiski “nevarēja atšķirt no apkārtnes”. Pats Bovijs dizainu raksturoja kā imperatora apģērbu, viņu iedvesmoja ideja, ka ikviens var saskatīt savu atspulgu mašīnā, tā kļūstot par daļu no MINI.

Foto: Publicitātes foto
Foto: Publicitātes foto

Mini limuzīns

Savus pirmos metrus limuzīns “MINI Cooper S”, kas tika radīts reklāmas nolūkos, nobrauca 2004.gada Olimpiskajās spēlēs Atēnās. Sešus metrus garajā “MINI XXL” papildu citiem limuzīna cienīgiem labumiem bija arī mini baseins. Pēc peldētāju izvēles un atbilstoši laikapstākļiem baseinu varēja izmantot ar atsegtu vai aizsegtu jumtu.

Foto: Publicitātes foto

Katram savs MINI

Viens no iemesliem, kuru dēļ MINI vienmēr ir piesaistījis radošus garus, ir tā sniegtās personalizācijas iespējas. Šodien vairāki ražotāji piedāvā izveidot savu auto dizainu, tomēr MINI bija pirmie, kas ļāva vaļu klientu iztēlei. Sākot no 2001.gada ražotājs piedāvā sakombinēt savu auto un rotaļāties ar detaļām un krāsām. Piemēram, ir iespēja piemeklēt sev tīkamāko jumta dizainu, uzlīmes un dažādu krāsu spoguļus. Radošiem pavasara piedzīvojumiem.

Foto: Publicitātes foto

“Atzīmējot darbu vairāk nekā pusgadsimta garumā, šogad MINI nāca klajā ar jubilejas dizainu, kas spilgti raksturo britu izcelsmi un MINI unikālās rakstura iezīmes. Sešdesmit gadu simbols rotā spēkrata motora pārsegu un spārnus, kā arī tiek projicēts uz ceļa, atverot durvis. Mašīnas salons ir ietērpts ekskluzīvā ādas audumā - “MINI Yours Leather Lounge”. Spēkrats no šā gada marta ir pieejams gan ar trīs, gan ar piecām durvīm, kā arī ar divu dzinēju versijām - benzīna 1.5 litru un 2.0 litru,” stāsta “Inchcape Motors Latvia” MINI zīmola vadītājs Imants Bitmets.

Foto: Publicitātes foto
Uz augšu