No zeķēm ar gumijas zoli līdz augstas veiktspējas riepām jeb kā tapa "Bridgestone" (1)

Šojiro Išibaši
Šojiro Išibaši Foto: Publicitātes foto. TVNET kolāža

Ikviens autobraucējs noteikti būs dzirdējis par autoriepu zīmolu Bridgestone. Bet vai visi zina, ka tas ir japāņu zīmols, kurš šogad atzīmē 91. gadskārtu?

Bridgestone pirmsākumi meklējami pirms 99 gadiem - 1931. gada 1. martā, kad Šojiro Išibaši (Shojiro Ishibashi) Kurumes pilsētā Fukuokas prefektūrā lika “pamatus” savam riepu ražošanas uzņēmumam. Tā nosaukums, starp citu, veidots, par pamatu ņemot dibinātāja uzvārdu, kura tiešais tulkojums no japāņu valodas nozīmē “akmens tilts” (angliski - stone bridge). Samainot abus vārdus vietām un apvienojot, kā arī pārtulkojot angliski, sanāk nosaukums, kuru valkā nu jau lielākais autoriepu ražotājs pasaulē - Bridgestone.

Tomēr jāsaka, ka Išibaši gaitas lielajā biznesā nesāka vis ar riepu ražošanu. Iemaņu un pieredzes krāšanu Šojiro sāka 1906. gadā, kad, būdams vien 17 gadus vecs, pārņēma savas ģimenes apģērbu biznesu. Šojiro laikā viņa uzņēmums attīstīja par Jika-tabi dēvētās zeķes ar gumijas zoli, ko izmantoja kā darba apavus, kā arī gumijas apavus. To panākumi tirgū Išibaši deva iespēju iekrāt kapitālu, lai varētu attīstīt riepu ražošanu. Tā bija nozare, kas līdz tam Japānā nepastāvēja, tomēr Išibaši bija pārliecināts, ka motorizācija neies secen un ir vērts dibināt pašmāju riepu ražotāju.

Raksta foto
Foto: Bridgestone

Pirmās riepas Išibaši padotie gumijoto zeķu uzņēmuma Riepu nodaļā radīja 1930. gada aprīlī, bet nepilnu gadu vēlāk Riepu nodaļa kā Bridgestone Tire Co., Ltd. kļuva par neatkarīgu kompāniju. Tā attīstīja pašu izstrādātās tehnoloģijas un nākamo gadu gaitā spēcināja pozīcijas kā pašmāju, tā arī ārvalstu tirgos.

Pamatīgas korekcijas Bridgestone pastāvēšanas vēsturē ieviesa 2. pasaules karš, jo faktiski visas ražošanas jaudas tika atvēlētas Japānas militāro ambīciju un armijas vajadzību apmierināšanai. Beidzoties karam, Bridgestone bija zaudējis pilnīgi visus aktīvus ārvalstīs, kā arī galveno mītni Tokijā. Palikušas bija vien ražotnes Kurumē un Jokohamā. Tomēr ar to pietika, lai nekavējoties varētu atsākt ražošanu. Jau 1951.gadā Bridgestone radīja pirmās auto riepas ar mākslīgā zīda kordiem, bet vēl divus gadus vēlāk kompānija bija lielākais uzņēmums Japānas autoriepu industrijā. Tā kā auto industrija attīstījās, auga arī pieprasījums pēc riepām, un 1960.gadā Bridgestone atklāja jaunu ražotni Tokijā.

Raksta foto
Foto: Bridgestone

Šeit pāris gadus vēlāk tika izveidots Tehniskais centrs, kurā speciālisti nodarbojās ar jaunu tehnoloģiju un produktu radīšanu. Tā 1967. gadā Bridgestone prezentēja savas pirmās vieglajiem auto domātās radiālās riepas ar kordiem, kas izkārtoti perpendikulāri riepas rotācijas virzienam. Tā ir tehnoloģija, kas pasaulē dominē joprojām. Kopumā ņemot, pagājušā gadsimta sešdesmitie gadi deva spēcīgu impulsu Bridgestone tālākā attīstībā, jo pēckara periodā pirmā ražotne ārvalstīs tika atvērta 1965. gadā Singapūrā, 1967. gadā tika nodibināts uzņēmums Bridgestone Tire Company of America, savukārt 1969. gadā durvis vēra vēl viena ražotne Taizemē. Nākamajā desmitgadē, kad pasauli skāra globālā naftas krīze, Bridgestone turpināja augt. Kompānijai tagad bija rūpnīcas arī Indonēzijā, Irānā, Taivānā un Austrālijā. Attīstība neapstājās arī pēc 1976.gada 11.septembra, kad viņā saulē devās Bridgestone dibinātājs.

50 gadu jubileju Bridgestone sagaidīja ar uzstādījumu kļūt par vienu no lielākajiem autoriepu ražotājiem pasaulē. Vērienīgā plāna ietvaros kompānija no amerikāņu Firestone Tire & Rubber Company iegādājās ražotni Tenesī štatā. Šeit no 1983. gada Bridgestone sāka kravas automobiļu un autobusu radiālās riepas, bet 1988. gadā iegādājās Firestone Tire & Rubber Company kompāniju un līdz ar to ieguva daudz jaunas ražotnes Ziemeļamerikā, Centrālajā un Dienvidamerikā, Eiropā, kā arī izvērsa darbību Turcijā.

Raksta foto
Foto: Bridgestone

Firestone bija veiksmīgi iekļauts Bridgestone struktūrā, un apvienotais uzņēmums deviņdesmitos gadus sāka ar rekordlabiem darbības rezultātiem. Taču pie sasniegtā apstāties neviens negrasījās. Lai veicinātu zīmolu atpazīstamību, Bridgestone nolēma, ka 1995. gadā Firestone jāatgriežas autosporta apritē un jāpiegādā riepas vienam no populārākajiem motoru sporta veidiem Savienotajās Valstīs - IndyCar sērijai, ko amerikāņu zīmols ekskluzīvi apkalpo joprojām. Bridgestone tikmēr 1997. gadā iesaistījās Formula 1 un jau nākamajā sezonā ar kompānijas riepām apgādātas formulas sāka gūt uzvaras. Bridgestone gan tagad ir aizgājuši no Formula 1, taču no motoru sporta - nē, jo ar kompānijas izstrādātām riepām mūsdienās brauc automašīnas un motocikli dažādās disciplīnās.

Zīmola galvenā mītne atrodas Kiobaši rajonā, Tokijā, taču ražotnes un darbinieki ir izkaisīti pa visu pasauli. 2018. gada vidū Bridgestone bija 178 ražošanas centri 25 valstīs, savukārt nodarbināto skaits pārsniedz 140 tūkstošus.

Uz augšu