Austrāliešu uzņēmējs Skots Fārkars pašlaik vada uzņēmumu “Atlassian”, kas izstrādā programmatūru. Tomēr viņa ceļš pretim miljardus dolāru vērtam uzņēmumam sākās ar pastā pazaudētu vēstuli, raksta BBC.
Pastā pazudusi vēstule sākusi austrāliešu jaunieša ceļu pretim miljardiem dolāru vērtam biznesam (7)
Pēc vidusskolas pabeigšanas Fārkars gatavojās iestāties vienā no prestižākajām militārajām institūcijām, tomēr vēstuli no ar aicinājumu iestāties Austrālijas Aizsardzības spēku akadēmijā jaunietis nesagaidīja. Vēstule, kas, kā vēlāk izrādījās, izmainīja Fārkara dzīvi, bija pazudusi vietējā pasta nodaļā.
Vēstule adresātu sasniedza vairākus mēnešus vēlāk – jau tad, kad Fārkars bija sācis studijas augstskolā. Tagad 39 gadus vecais Fārkars atzīst: “Ja šī vēstule būtu pie manis nonākusi ātrāk, viss būtu daudz citādāk.”
2002. gadā Fārkars un viņa draugs Maiks Kenons-Brūkss dibināja nelielu programmatūras izstrādes kompāniju “Atlassian”. Šobrīd kompānijas vērtība ir 25 miljardi dolāru, bet abi kungi katrs var lepoties ar septiņu miljardu dolāru lielām bagātībām.
Savu bērnību un jaunību Fārkars pavadīja vienkāršā strādnieku ģimenē, un, pēc paša vārdiem, viņš vienmēr ir bijis ieinteresēts datoru jomā.
“Es atceros, ka bērnībā raudāju, jo manam draugam bija dators, bet man tāda nebija,” atminas Fārkars. Viņa vecāki nopirka lietotu datoru, un, lai atdotu vecākiem naudu par to, viņš strādāja vairāk nekā gadu. Programmēšanai jaunietis pievērsās vēlāk.
Ar Kenonu-Brūksu Fārkars satikās vēlāk, kad abi strādāja pie kursa darba saistībā ar datoriem biznesā Jaundienvidvelsas universitātē.
Drīz pēc tam abi draugi sāka darba gaitas savā dibinātajā uzņēmumā, un viņu mērķis bija nopelnīt gandrīz 50 tūkstošus Austrālijas dolāru (aptuveni 30 tūkstošus eiro). Līdzīgi pelnīja arī citi augstskolu absolventi lielās bankās un grāmatvedības firmās.
“Vienā brīdī nācās dzīvot kopmītnēs un ēst nūdeles, jo nekā cita mums nebija. Tāpēc bija cerības uz labu darbu pēc studijām,” atminas Fārkars.
Pirmie pasūtījumi programmatūras izstrādei bija no cilvēkiem, ko abi jaunie censoņi pazina, – citus pasūtījumus bija ļoti grūti iegūt.
Tomēr 2003. gadā kompānija saņēma faksa sūtījumu no “American Airlines”. “Šis fakss bija pagrieziena punkts, kad sapratām – mums izdosies,” sacīja Fārkars.
Viņš uzsver, ka kompānijas izaugsme ir pārdomātas pārdošanas politikas rezultāts. Pārdodot kompānijas produktus tiešsaistē, tie kļuva pieejami ikvienam interesantam. “Atlassian”, kas pērn guva miljarda dolāru lielu peļņu, izdevās sasniegt pat to tirgus daļu, kas iepriekš šķita nepieejama.
Pašlaik “Atlassian” klientu vidū ir arī “Coca-Cola”, “Twitter” un “Visa”. Uzņēmums var lepoties arī ar prāvām investīcijām.
Šis ir uzskatāms par veiksmes stāstu, kas šķiet nevainojams – ar neskaidru ideju un mazu kapitālu, uzņēmums kļuva par vienu no Austrālijas ievērojamākajiem uzņēmumiem. Tomēr Fārkars uzsver ka ne vienmēr viss ir bijis vienkārši.
“Tie ir bijuši 17 ar pusi gadu. Tas nav tikai “vienas nakts” veiksmes stāsts. Mēs esam kļūdījušies. Ir gadījies, kad novēloti laidām apgrozībā kādu produktu, bet nesen nācās atteikties no viena produkta, un tas pie patērētājiem nemaz nenonāca,” saka Fārkars.
Viņš saka, ka problēmas biznesā ietekmējušas arī ģimenes dzīvi. “Vajadzēja paiet dažiem gadiem, lai sieva pierastu pie mana dzīvesveida. Mums nācās arī priekšlaicīgi pārtraukt medusmēnesi,” pauž Fārkars.
Tehnoloģiju analītiķis Rejs Vangs saka, ka kompānijas panākumu atslēga slēpjas abu līdzdibinātāju ciešajā draudzībā. “Cilvēki skatās uz “Atlassian” un saka – viņu stāsts ir ļoti labs. Tas tādēļ, ka Fārkars un Kenons-Brūkss ir tik labi draugi. Viņi ir stabili cilvēki ar pragmatisku domāšanu un zina, kā kļuva tik veiksmīgi.”
Fārkars saka, ka viņš un Kenons-Brūkss abi pilda izpilddirektora funkcijas, jo tā viņi var papildināt viens otru.
Lai arī abi kungi ik dienu tiekas darbā, kur vada kompāniju, kurā strādā vairāk nekā 3000 cilvēku, viņi ir kaimiņi, jo dzīvo blakus mājās.
Runājot par nākotni, Vangs neizslēdz iespēju, ka drīzumā varētu sākties cīņa par šā uzņēmuma iegādi. “Ja kāds par viņiem piedāvātu 50 miljardus – viņi spētu atturēties?” jautā Vangs, dodot mājienus, ka potenciālo pircēju vidū varētu būt tādi tehnoloģiju giganti kā “Microsoft”, “Oracle” un IBM.
Tomēr Fārkars saka, ka galvenais izaicinājums nākotnē ir nodrošināt darbu arvien lielākam skaitam augsti kvalificētu darbinieku. “Atlassian” ir gatavi sadarboties ar Austrālijas valdību, lai nodrošinātu talantīgu darbinieku piesaisti ne tikai no Austrālijas, bet arī no citām valstīm.
“Atlassian” piedāvā programmatūru, kas ļauj veiksmīgāk īstenot biznesa tīklu izveidi.
Viens no zināmākajiem kompānijas produktiem ir “Jira”, rīks, kas ļauj atrast kļūdas programmatūras kodā un tās ātri izlabot.