Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Viens un tas pats lidmašīnas modelis, otrā aviokatastrofa piecu mēnešu laikā (6)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
"Ethiopian Airlines" katastrofa Etiopijā
"Ethiopian Airlines" katastrofa Etiopijā Foto: TIKSA NEGERI / REUTERS

Svētdien Etiopijā avarēja aviokompānijas "Ethiopian Airlines" lidmašīna ar 157 cilvēkiem, kuri visi gāja bojā. 2018.gada oktobrī Indonēzijā neilgi pēc pacelšanās jūrā iegāzās lidsabiedrības "Lion Air" lidmašīna ar 189 cilvēkiem uz klāja, un arī toreiz izdzīvojušo nebija. Abos gadījumos tika izmantots "Boeing 737 MAX 8" lidmašīnas modelis, par kura drošību šaubas radās jau pēc oktobrī notikušās avārijas.

"Ethiopian Airlines" lidmašīna nogāzās sešas minūtes pēc pacelšanās gaisā no lidostas Etiopijas galvaspilsētā Adisabebā. Tā avarēja aptuveni 60 kilometrus uz dienvidaustrumiem no galvaspilsētas.

Lidmašīnā atradās 149 pasažieri un astoņi apkalpes locekļi, un tā bija ceļā uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi.

"Tas ir ārkārtīgi aizdomīgi," raidorganizācijai CNN sacīja ASV Transporta departamenta bijusī ģenerālinspektore Mērija Šiavo. "Tas ir pavisam jauns lidmašīnas modelis, kas gada laikā divreiz avarējis. Aviācijas industrijā tas ir kā trauksmes zvans, jo šādas lietas vienkārši nenotiek."

Civilās aviācijas datubāzē "Planespotters" publiskotā informācija liecina, ka lidmašīna, kas avarēja, bijusi jauna. Tā piegādāta "Ethiopian Airlines" pagājušā gada novembra vidū.

Reaģējot uz notikušo, "Ethiopian Airlines" uz laiku pārtraukusi izmantot visas tās rīcībā esošās "Boeing 737 MAX 8" lidmašīnas, vēsta "The Guardian".

"Pēc reisa ET 302 traģiskā negadījuma "Ethiopian Airlines" nolēma no vakardienas, 10.marta, pārtraukt visu "B-737-8-MAX" izmantošanu līdz tālākam paziņojumam," pirmdien ziņoja lidsabiedrība. "Lai arī mēs pagaidām nezinām negadījuma cēloni, esam izlēmuši uz laiku pārtraukt šī modeļa izmantošanu kā papildu drošības pasākumu."

Ķīnas aviācijas aģentūra visām valsts aviolīnijām deva rīkojumu pārtraukt "Boeing 737 MAX 8" lidmašīnu izmantošanu. Arī lidsabiedrība "Cayman Airlines" uz izmeklēšanas laiku pārtraukusi modeļa lietošanu.

Taču citas kompānijas, piemēram, "Fiji Airlines" un Singapūrā bāzētais lidmašīnu izīrētājs "BOC Aviation" negrasās pārtraukt modeļa lietošanu.

Patlaban aviokompānijas visā pasaulē izmanto vairāk nekā 300 "Boeing 737-MAX" lidmašīnas. Kopš 2017.gada pasūtītas vēl apmēram 5000 šādas lidmašīnas.

Modelis komerclīniju lietošanā ir tikai kopš 2017.gada. 

Pēc pērnā gada aviokatastrofas Indonēzijā izmeklētāji norādīja, ka lidmašīnas automātiskās sistēmas dēļ pilotiem bijušas grūtības lidojuma laikā novaldīt lidmašīnu. Automātiskā sistēma atkārtoti spiedusi lidmašīnas priekšgalu uz leju, kamēr piloti centušies to atkal pacelt gaisā.

Automātiskā sistēma ir jauna "Boeing 737 MAX" lidmašīnu funkcija. Aģentūra "Reuters" ziņo, ka "Boeing" varētu izlaist jaunu programmatūras risinājumu, lai novērstu ar automātisko sistēmu saistītās problēmas.

Avarējusī "Ethiopian Airlines" lidmašīna 4.februārī izgāja rūpīgu pirmo pārbaudi, sociālajos tīklos norādījusi Āfrikas lielākā lidsabiedrība.

"Ethiopian Airlines" avārijas laikā redzamība bija laba, bet gaisa satiksmes monitoringa vietne "Flightradar24" uzrādīja, ka lidmašīnas "vertikālais ātrums pēc pacelšanās bija nestabils", ziņo raidorganizācija BBC. Lidmašīnu vadīja vecākais kapteinis Jareds Getačevs, kura lidojumu stāžs pārsniedz 8000 stundas.

Lidmašīnā atradās cilvēki no vairāk nekā 30 valstīm, galvenokārt Kenijas un Kanādas. Nav ziņu par cietušajiem no Latvijas.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu