Apvienotajai Karalistei izstājoties no Eiropas Savienības (ES) bez vienošanās, Latvijas pārvadātājiem samazināsies Apvienotajā Karalistē atļautais kabotāžu jeb īslaicīgu iekšzemes pārvadājumu skaits, aģentūru LETA informēja Autotransporta direkcijā.
Bezvienošanās "Brexit" būtiski ietekmēs Latvijas pārvadātājus
Direkcijā norādīja, ka Apvienotās Karalistes sāktais "Brexit" process ir aktualizējis virkni jautājumu, tostarp arī jautājumu par kravu un pasažieru pārvadājumu organizēšanu uz/no šīs valsts pēc Apvienotās Karalistes izstāšanās no ES. Ņemot vērā, ka šā gada 30.martā Apvienotā Karaliste kļūs par "trešo valsti" jeb valsti ārpus ES, ja vien nelūgs termiņa pagarinājumu, un šī brīža informāciju par iespējamiem izstāšanās nosacījumiem, tiek izskatīti divi scenāriji - Apvienotās Karalistes izstāšanās ar vienošanos jeb Izstāšanās līgumu, kā arī izstāšanās bez vienošanās. Tas, kādā veidā notiks Apvienotās Karalistes izstāšanās, noteiks arī prasības, kas jāievēro uzņēmumiem, veicot pārvadājumus uz un no šīs valsts.
"Ja vienošanās starp Apvienoto Karalisti un ES netiks panākta, ārkārtas pagaidu pasākumu ietvaros līdz 2019.gada beigām un atbilstoši ES regulai par kopīgiem noteikumiem, kas nodrošina kravu autopārvadājumu un pasažieru autopārvadājumu pamatsavienojamību saistībā ar Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karalistes izstāšanos no ES, starptautiskos kravu autopārvadājumus starp Apvienoto Karalisti un ES dalībvalstīm varēs veikt bez izmaiņām, izmantojot tos pašus kontroles dokumentus, ar kuriem pārvadājumus ES veic šobrīd, proti, Kopienas atļaujas apliecinātās kopijas," informēja Autotransporta direkcijas Starptautisko autopārvadājumu koordinācijas daļas vadītāja Indra Gromule.
Viņa skaidroja, ka Latvijas kravu pārvadātāji četru mēnešu periodā pēc Apvienotās Karalistes izstāšanās no ES līdzšinējo trīs kabotāžas pārvadājumu vietā Apvienotās Karalistes teritorijā varēs veikt divus kabotāžas pārvadājumus septiņu dienu laikā, bet pēc tam vienu kabotāžas pārvadājumu septiņu dienu laikā līdz 2019.gada beigām. Savukārt kravu pārvadājumus starp Apvienoto Karalisti un valsti, kas nav ES dalībvalsts, no šā gada 30.marta varēs veikt, izmantojot Eiropas Transporta ministru konferences (ETMK) daudzpusējo atļauju.
Kabotāžas pārvadājumi ir īslaicīgi iekšzemes pasažieru vai kravas komercpārvadājumi starp diviem punktiem ar autotransporta līdzekļiem, kas tiek veikti citā valstī, tajā nereģistrējot uzņēmumu, filiāli vai pārstāvniecību.
Savukārt neregulāros starptautiskos pasažieru pārvadājumus uz Apvienoto Karalisti varēs veikt, izmantojot "Interbus" brauciena formulāru, jo Apvienotā Karaliste no 1.aprīļa būs "Interbus" dalībvalsts.
Gromule uzsvēra, ja Apvienotā Karaliste pievienosies "Interbus" Nolīguma protokolam par regulārajiem autopārvadājumiem, regulāro pārvadājumu maršruti būs jāsaskaņo atbilstoši "Interbus" procedūrām. Pašlaik regulāru pasažieru pārvadājumu maršrutu starp Latviju un Apvienoto Karalisti gan nav.
Vienlaikus, ja Apvienotā Karaliste no ES izstāsies ar vienošanos jeb Izstāšanās līgumu, atbilstoši Izstāšanās līgumā noteiktajam pārejas periodam līdz 2020.gada 31.decembrim starptautiskos autopārvadājumus uz Apvienoto Karalisti varēs veikt tāpat kā līdz šim. Līdz pārejas perioda beigām ES plāno noslēgt līgumu ar Apvienoto Karalisti transporta jomā. Gadījumā, ja šādu līgumu neizdosies noslēgt, Latvija varēs slēgt jaunu divpusējo līgumu ar Apvienoto Karalisti vai arī atjaunot Latvijas valdības un Apvienotās Karalistes valdības līguma par starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu, kas tika noslēgts 1993.gadā, darbību, skaidroja Gromule.
Autotransporta direkcija ir vienotas valsts politikas realizētāja pasažieru un kravu pārvadājumu jomā. Tās darbība galvenokārt saistīta ar sabiedriskā transporta - pasažieru pārvadājumu ar autobusu un vilcienu - plānošanu, licenču izsniegšanu kravu un pasažieru komercpārvadājumiem un atļauju izsniegšanu starptautisko pārvadājumu veikšanai.