Stokholma ir otrā vieta pasaulē aiz Silīcija ielejas ar vislielāko tehnoloģiju "vienradžu" - uzņēmumu, kuru vērtība pārsniedz vienu miljardu dolāru - skaitu uz vienu iedzīvotāju. Zviedrijas tehnoloģiju industrijas ainavā ir ne tikai kompānijas-rekordistes, bet arī daudzi interesanti jaunuzņēmumi, no kuriem smelties iedvesmu. Iepazīšanās aplikācija, kurā netiek paciesta uzmākšanās, digitālā kontracepcija un tērzēšanas bots, ar kuru apspriest sievietes veselību, - dažas no biznesa idejām, ko sievietes radījušas citām sievietēm.
Zviedru biznesa idejas: sievietes - pirmajā vietā! (2)
Latvijā izstrādāta aplikācija, kas sievietēm Zviedrijā palīdz droši iepazīties
Labas biznesa idejas bieži vien sākas ar prasīgu cilvēku. Nespējot atrast gana labu produktu, vienīgā iespēja - radīt to pašam. Tāds ir arī iepazīšanās aplikācijas "Vissla" stāsts.
Mēģinājumi iepazīties internetā uzņēmējai Karolīnei Silverlijai sagādāja vienu vienīgu vilšanos - pievilcīgā, ekstravertā brunete tika "bombardēta" ar ziņām, kas šķita rakstītas pēc viena šablona. Pat ja izveidojās saruna, bieži vien izrādījās, ka kavalieris meklē pavisam ko citu nekā viņa. Silverlijai radās ideja - jāizveido aplikācija, kas piemērota sieviešu vēlmēm.
Stratēģija izrādījās veiksmīga. "Vissla" kļuvusi par visstraujāk augošo iepazīšanās aplikāciju Zviedrijā, sešos mēnešos iegūstot kuplu lietotāju pulku - 100 000 cilvēku. Interesanti, ka uzņēmuma mārketinga nodaļa atrodas Zviedrijā, savukārt visa tehniskā komanda - Rīgā.
Ar ko "Vissla" atšķiras no citām līdzīgām aplikācijām? Ņemot vērā to, ka visās iepazīšanās aplikācijās vīriešu ir vairāk nekā sieviešu, "Vissla" ļauj taupīt laiku un uzreiz atrast cilvēkus ar līdzīgām vēlmēm. Lietotāji var izvēlēties iepazīšanās mērķi - platoniska draudzība, nopietnas attiecības vai kaislīgs romāns. Tātad nevajag iesaistīties garās sarakstēs, lai noskaidrotu, ka sarunu biedrs meklē pavisam ko citu.
Katru aplikācijā ievietoto fotogrāfiju apstiprina darbinieks, preventīvi "izravējot" visus mēģinājumus augšuplādēt neīstus vai nepiedienīgus attēlus. Aplikācijās lietotājām nenākas burties cauri pusdienu šķīvju attēliem, multfilmu varoņiem un erotiskām fotogrāfijām; tā vietā viņas uzreiz redz, ar ko darīšana.
Kā jau sievietēm draudzīga aplikācija, "Vissla" lielu uzmanību pievērš drošībai. Atšķirībā no pasaulē populārākās iepazīšanās aplikācijas "Tinder", "Vissla" ļauj sarakstē apmainīties ar savām fotogrāfijām. Tas nozīmē, ka nav nepieciešamības atklāt personīgāku informāciju - uzvārdu, telefona numuru vai sociālo tīklu kontus - tikko iepazītam cilvēkam. Uzņēmums stingri iestājas pret seksuālu uzmākšanos vai verbālu vardarbību. Par lietotājiem, kas šo noteikumu pārkāpj, var ziņot. Trīs ziņojumi, un lietotājs tiek bloķēts. Silverlija norāda, ka smagākajos gadījumos tiekot pat iesaistīta policija - "Vissla" ir vienīgā iepazīšanās aplikācija Zviedrijā, kas to dara. Noziedzīgas darbības un prostitūcija aplikācijā nav atļautas.
"Vissla" vispirms startējusi Zviedrijā, taču plāno nākotnē apgūt citu valstu tirgus - varbūt pat Latvijas. Rīgā atrodas visa tehniskā komanda - dizaineri un programmētāji. Iemesls ir vienkāršs: Latvijā pieejami augstu kvalificēti speciālisti par nelielam jaunuzņēmumam draudzīgākām cenām.
Iepazīšanās aplikācijas ir joma, kurā vīriešu un sieviešu vēlmes atšķiras. "Vissla" stratēģija - ja izdosies piesaistīt sievietes, tad vīrieši sekos. Sasniedzot lielāku lietotāju skaitu, uzņēmums plāno ieviest "freemium" modeli: iespēju par maksu piekļūt tādām funkcijām kā uzzināt, kuri cilvēki izrādījuši interesi par lietotāju. Vairums maksājošo lietotāju iepazīšanās aplikācijās ir vīrieši.
Patlaban uzņēmums apsver paplašināšanos uz valstīm, kuru iedzīvotāji aktīvi izmanto aplikāciju "Tinder" (kas daudziem saistās ar nenopietnu randiņošanu), bet kur nav alternatīvas aplikācijas cilvēkiem ar nopietniem nodomiem.
Digitālā kontracepcija
Digitālās tehnoloģijas iespraukušās teju visās mūsu dzīves jomās. Ziņas lasām portālos, naudu pārskaitām internetbankā, pat par gaidāmajiem laika apstākļiem uzzinām no aplikācijas mobilajā telefonā. Daudzas sievietes jau seko savam menstruālajam ciklam ar kādas mobilās aplikācijas (piemēram, "Clue" vai "Eve") palīdzību, taču kompānija "Natural Cycles" nolēmusi spert soli tālāk - radīt aplikāciju, kas darbojas kā "digitālā kontracepcija"!
Metode balstās uz bazālās temperatūras mērījumiem. Katru rītu pēc pamošanās ar termometru, kas rāda divus ciparus aiz komata, jāizmēra temperatūra un dati jāievada "Natural Cycles" aplikācijā. Nelielas ķermeņa temperatūras svārstības ir indikators hormonālajām izmaiņām. Aplikācija identificē auglīgās dienas un tās, kurās grūtniecības iestāšanās iespēja ir mazāka.
Šīs aplikācijas efektivitāte novērtēta ar 93%, proti, lietojot aplikāciju gada garumā, bērnu ieņems vidēji septiņas sievietes no simt. Ņemot vērā, ka tā nekādi nepasargā no seksuāli transmisīvajām slimībām, "digitālā kontracepcija" ir piemērota vai nu kā papildu kontracepcijas metode, vai arī pāriem stabilās attiecībās, kurās bērna ienākšana nebūtu problēma.
Tieši tāds ir aplikācijas izgudrotāju - precētā pāra Elīnas Berglundas un Raula Šervicla - stāsts. "Es zināju, ka gribu tuvākā gada vai divu laikā būt stāvoklī, tāpēc beidzu lietot hormonālo kontracepciju," presei norāda Berglunda. Pirms sava biznesa sākšanas viņa doktorantūrā studēja elementārdaļiņu fiziku un strādāja Eiropas kodolpētījumu organizācijā (CERN), un arī viņas pieeja grūtniecībai bija zinātniska.
"Meklējot dabisku kontracepcijas metodi, es uzzināju, ka cikla laikā mainās ķermeņa temperatūra - tas ir labi zināms un daudz pētīts fakts. Es sāku analizēt pati savu temperatūru, lietoju zināšanas statistikā un izrēķināju savas auglīgās dienas," stāsta Berglunda.
Viņas izstrādātajā modelī papildus ķermeņa temperatūrai tika ņemti vērā vēl tādi aspekti kā spermatozoīdu dzīvotspēja, menstruālā cikla garuma variācijas, ovulācijas diena, kā arī folikulārās un luteīnās fāzes ilgums.
Viņas vīrs Rauls Šervicls arī ir fiziķis, kurš jau iepriekš bija nodarbojies ar uzņēmējdarbību. Vīrs ierosināja Berglundas personīgo algoritmu pārvērst par biznesu. 2013.gadā dibinātajā uzņēmumā tagad nodarbināti vairāk nekā 80 cilvēku. Eiropā aplikācija klasificēta kā IIb klases medicīniskā ierīce, kas lietojama kā kontracepcijas līdzeklis, savukārt ASV Pārtikas un zāļu pārvalde (FDA) apstiprinājusi "Natural Cycles" pieteikumu iekļaut aplikāciju "De novo" medicīnisko ierīču klasifikācijā, norāda uzņēmums.
Robots, ar kuru patērzēt par sievietes veselību
"Digitālās kontracepcijas" auditorija ir Rietumvalstis. Bet ne visur pasaulē sievietēm pieejama iespēja izglītoties par savu reproduktīvo veselību vai pajautāt ārsta padomu. Dažviet runāšana par menstruācijām joprojām ir tabu vai arī no mutes mutē klīst nepatiesa informācija un māņticība. Domājot par šādām sabiedrībām, tika izveidots "Grace Health" - tērzēšanas robots, kas pilda iejūtīgas ginekoloģes un labākās draudzenes funkcijas.
Mēs esam pieraduši pie viegli pieejamas veselības aprūpes, labas izglītības, lēta un brīvi pieejama interneta un viedtālruņiem ar gana lielu atmiņu, lai tajā glabātu neskaitāmas aplikācijas. Taču citās pasaules vietās - piemēram, Ganā, kur jaunuzņēmums sāks savu darbību, - ir pavisam citādi.
"Grace Health" vīzija - būt virtuālam ginekologa kabinetam vietās, kur veselības aprūpe ir grūti pieejama. Tērzēšanas robotu var izmantot, lai sekotu savam menstruālajam ciklam un saņemtu emocionālu palīdzību, norāda uzņēmuma dibinātāja un vadītāja Terēze Manheimere. Māņticība tiek atspēkota ar faktiem, padomi ir zinātniski pamatoti, un lietotājām tiek sniegts apliecinājums - menstruācijas ir pavisam dabiska lieta, tās nav "netīras" un tev nav par ko kaunēties. Neviens jautājums nav pārāk muļķīgs, lai to uzdotu.
Ieklausoties mērķauditorijas vajadzībās, "Grace Health" tika izstrādāts kā ziņu apmaiņas lietotnēs integrēts tērzēšanas bots. Vietās, kur valda nabadzība un interneta pakalpojumi ir ļoti dārgi, iedzīvotāji telefonos nelādē vienu aplikāciju pēc otras. Viņiem nepieciešams tāds risinājums, kas patērē pēc iespējas mazāk datu. Pašlaik pakalpojums integrēts "Messenger" un "WhatsApp", bet tiem drīz sekos arī citas ziņu apmaiņas aplikācijas.
Protams, lietotājiem "Grace Health" būs bezmaksas sarunu biedrs. Uzņēmuma biznesa stratēģija balstās uz sponsoru (farmācijas un sieviešu higiēnas produktu uzņēmumu, apdrošināšanas kompāniju) un sadarbības partneru (klīniku, zinātnisko institūtu) piesaistīšanu. Piemēram, "Grace Health" varētu sadarboties ar "Libresse" vai cita zīmola mārketinga kampaņu, kuras ietvaros lietotājām tiktu izdalīti bezmaksas higiēnisko pakešu paraugi.
Uzņēmums joprojām attīstās un meklē labākos ceļus, kā izpildīt savu misiju. Kompānijas vadītāja sniedza nekonkrētas atbildes uz jautājumiem par to, vai angļu valodā runājošs mākslīgais intelekts varēs efektīvi "sarunāties" ar klientēm no trūcīgām valstīm ar zemu izglītības līmeni, un bažām par ētiskajiem aspektiem, reklamējot sadarbības partneru produktus sievietēm no nabadzīgākajiem sabiedrības slāņiem.
Neskatoties uz to, "Grace Health" ir apmēram 3000 lietotāju 15 pasaules valstīs, norāda Manheimere.
Augstāk aprakstītie piemēri parāda, kā sievietes identificē brīvu nišu tirgū un rada produktu, kas apmierina kādu sieviešu kopējo vajadzību. Ja iepazīšanās aplikācijā nepatīk tērēt laiku, minot sarunu biedra nodomus, radi savu aplikāciju ar citiem noteikumiem. Ja negribi lietot hormonālo kontracepciju, bet stabilās attiecībās vēlies izmantot uz zinātni balstītu pieeju, izstrādā pati savu algoritmu. Dažās dzīves jomās - reproduktīvā veselība, drošības apsvērumi iepazīstoties - sieviešu un vīriešu vajadzības atšķiras. Tāpēc mums nepieciešamas sievietes biznesā - lai ieraudzītu sieviešu specifiskās vajadzības un radītu tieši tām piemērotu risinājumu.
Lai rosinātu diskusiju par sievietes potenciāla īstenošanu, portāls TVNET turpina rakstu sēriju par dzimumu līdztiesības karognesējas Zviedrijas pieredzi un interesantiem uzņēmumiem, kuru centrā ir sievietes un sabiedriskais labums. Nākamos rakstus lasiet jau drīzumā!
Iepriekšējie raksti: