Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

Kas kopīgs Etiopijas un Indonēzijas aviokatastrofām?

Foto: AP/Scanpix
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Kad ASV Federālās Aviācijas pārvalde (FAA) paziņoja par lēmumu apturēt lidmašīnu "Boeing 737 MAX" izmantošanu, tā uzsvēra, ka vērojamas līdzības starp šomēnes notikušo aviokatastrofu Etiopijā un lidmašīnas nogāšanos Indonēzijā pirms aptuveni sešiem mēnešiem. Līdzīgu viedokli pauda arī Etiopijas Transporta ministrija, norādot, ka pirmie dati, kas iegūti no lidmašīnas melnajām kastēm, iezīmē skaidras paralēles ar Indonēzijas aviokatastrofu.

Nedz FAA, nedz Etiopijas Transporta ministrija sīkāku informāciju par līdzībām abos incidentos nesniedza.

Etiopijas un Indonēzijas traģēdijas vienojošos elementus apkopojusi ASV raidorganizācija CNN.

Kas notika Etiopijā un Indonēzijā?

Etiopijas aviokompānijas "Ethiopian Airlines" reisa "302" lidmašīna nogāzās 10.marta rītā pēc izlidošanas no Adisabebas, lai dotos ceļā uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi. Gāja bojā visi 157 lidmašīnā esošie cilvēki.

Lidmašīnā bija pasažieri no vairākām pasaules valstīm, un daļa no viņiem bija ANO darbinieki.

Savukārt Indonēzijas lidsabiedrības "Lion Air" reisa "610" lidmašīna pagājušā gada 29.oktobrī iegāzās Javas jūrā. Aviokatastrofā gāja bojā visi 189 cilvēki, kas atradās lidmašīnā.

Lidmašīna bija ceļā no Džakartas uz Pangkalpinangu Bangkas salā.

Abas avarējušās bija "Boeing 737 MAX 8" lidmašīnas

"737 MAX 8" lidmašīnas modeli ASV aviācijas milzis "Boeing" prezentēja pirms apmēram diviem gadiem.

"Boeing" piedāvā pircējiem arī "737 MAX 9" un plāno laist tirgū arī "737 MAX 7" un "737 MAX 10" modeļus.

Šobrīd 54 pasaules aviokompāniju flotēs ir aptuveni 350 "737 MAX 8" modeļa lidmašīnas.

Kā liecina “Boeing” tīmekļa vietnē pieejamā informācija, "737 MAX" lidmašīnas ir visstraujāk pārdotais lidmašīnu modelis "Boeing" vēsturē - vairāk nekā 100 lidsabiedrības no visas pasaules ir pasūtījušas aptuveni 5000 "737 MAX" lidmašīnas.

Abas lidmašīnas izmantoja vienu un to pašu programmatūru

Abas lidmašīnas bija aprīkotas ar automātisko lidošanas programmatūru Manevrēšanas raksturlielumu palielināšanas sistēma (MCAS).

MCAS sistēma automātiski nospiež lidmašīnas priekšgalu uz leju, kad no sensoriem tiek saņemta informācija, ka lidmašīna lido pārāk lēni vai tās priekšgals ir pārāk augstu, vai arī pastāv risks lidmašīnai zaudēt ātrumu.

Tomēr šī sistēma neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ.

Francijas Aviācijas negadījumu izmeklēšanas biroja bijušais vadītājs Žans Pols Trodeks CNN norādīja, ka viņaprāt, MCAS sistēma ir nepilnīga.

"Es uzskatu, ka šīs sistēmas dizains ir nepilnīgs, jo tā paļaujas tikai uz vienu sensoru. Ja šis sensors cieš neveiksmi, protams, pārtrauc darboties visa sistēma. Un šādā gadījumā pilotiem varbūt sarežģīti reaģēt," uzsver eksperts.

"Boeing" vadītājs Deniss Milenburgs pirmdien paziņoja, ka drīzumā paredzēts ieviest "737 MAX" lidmašīnu programmatūras atjauninājumu un īstenot ar to saistīto pilotu apmācību.

Abas lidmašīnas avarēja neilgi pēc pacelšanās

"Ethiopian Airlines" lidmašīna nogāzās sešas minūtes pēc pacelšanās.

"Lion Air" lidmašīna avarēja 13 minūtes pēc pacelšanās.

Abām lidmašīnām bija pieredzējušas apkalpes

"Ethiopian Airlines" pārstāvji pēc avārijas paziņoja, ka lidmašīnas kapteinim bija 8100 stundu lidojumu pieredze, bet viņa palīgam – 350 stundu pieredze.

Savukārt "Lion Air" lidmašīnas kapteinis bija nolidojis vairāk nekā 6000 stundu, bet otrajam pilotam bija vairāk nekā 5000 stundu lidojumu pieredze.

Saskaņā ar ANO Starptautiskās civilās aviācijas organizācijas vadlīnijām, komerciālo reisu lidmašīnu pilotiem nepieciešama vismaz 150 stundu lidojumu pieredze.

Savukārt FAA komerciālo reisu pilotiem pieprasa lidojumu pieredzi vismaz 1500 stundu apmērā.

Abi piloti ziņoja par problēmām

"Ethiopian Airlines" pilots liktenīgajā reisā ziņoja par problēmām un lūdza atļauju atgriezties lidostā.

Šādu atļauju pilots saņēma mirkli pirms lidmašīna pazuda no radaru ekrāniem.

Tikmēr Indonēzijas katastrofas izmeklēšanas komisijas sākotnējā ziņojumā norādīts, ka "Lion Air" lidmašīnas pilots nav spējis koriģēt lidmašīnas automātiskās sistēmas darbības.

Automātiskā sistēma lidmašīnas priekšgalu bija nospiedusi uz leju vairāk nekā 20 reizes.

Etiopijas katastrofas izmeklētāju sākotnējais ziņojums gaidāms 30 dienu laikā.

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu