Pilotiem, kuri no vecāku "Boeing 737" modeļu vadīšanas pārgāja uz modernāko "MAX 8", bija jāiziet vien neliels mācību kurss internetā, raidorganizācijai CNN atklājuši divu pilotu asociāciju pārstāvji. Instruktāžā nebija pieminēta jaunā sistēma, par kuras lomu divu pasažieru lidmašīnu avārijās pašlaik notiek izmeklēšana.
Piloti pirms pāriešanas uz "Boeing 737 MAX 8" izgāja vien virtuālo instruktāžu
Lidsabiedrību "Southwest Airlines" un "American Airlines" pilotiem bija jāizpilda tiešsaistes kurss, kurā bija izskaidrotas atšķirības starp "MAX 8" un vecākiem "Boeing 737" modeļiem, taču tajā nebija pieminēta automātiskā lidošanas programmatūra - manevrēšanas raksturlielumu palielināšanas sistēma (MCAS).
Kursa izpildīšana prasīja no 56 minūtēm līdz trīs stundām.
MCAS sistēma automātiski nospiež lidmašīnas priekšgalu uz leju, kad no sensoriem tiek saņemta informācija, ka lidmašīna lido pārāk lēni vai tās priekšgals ir pārāk augstu, vai arī pastāv risks lidmašīnai zaudēt ātrumu.
Tomēr šī sistēma neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ. Eksperti uzskata, ka tas varētu būt spēlējis lomu nesenajās aviokatastrofās Etiopijā un Indonēzijā.
"Kursu nevadīja instruktors. Piloti to izpildīja paši," sacīja "Southwest Airlines" pilotu arodbiedrības pārstāvis Maiks Trevino.
Aviokompānijā "Southwest Airlines" strādā 8500 piloti. Lidsabiedrība izmanto tikai "Boeing 737" lidmašīnas un ir pasaules lielākais "Boeing 737 MAX 8" īpašnieks - tā izmanto 34 "MAX 8" lidmašīnas.
"Lidmašīnā tika instalēta MCAS, bet "Boeing" to neatklāja pilotiem," sacīja Trevino. Viņš gan piebilda, ka aviokompānijas pilotiem ir liela pieredze ar "Boeing 737" lidmašīnām un "MAX 8" ir viens no modeļa paveidiem, nevis pavisam jauna tipa lidmašīna.
"Tas ir absurdi," sacīja Sabiedroto pilotu asociācijas pārstāvis Jeniss Teidžers. "Ja lidmašīnā uzstādāt aprīkojumu, par ko mēs nezinām, bet ar ko mums nāksies cīnīties, ja tas nenostrādās, tad mums nepieciešama praktiska pieredze."
Asociācija pārstāv 15 000 "American Airlines" pilotus.
Virtuālais kurss esot sastāvējis no četrām sadaļām, tai skaitā vispārīgu aprakstu par to, kā "MAX 8" atšķiras no iepriekšējiem "Boeing 737" variantiem. Taču MCAS vispār neesot bijusi pieminēta, norāda Teidžers. Kursa izpildīšana prasīja 56 minūtes.
"Boeing" šāda veida kursus izstrādā ar katru aviosabiedrību atsevišķi, tāpēc to ilgums var atšķirties.
Aviācijas drošības konsultants Nīls Hensfords nosodījis "Boeing" un Federālās aviācijas administrācijas (FAA) piekopto praksi izmantot tamlīdzīgus vienkāršotus mācību kursus. Neraugoties uz to, ka "MAX 8" ir līdzīgs iepriekšējiem "Boeing 737" modeļiem, būtu nepieciešamas nosēšanās mācības, vismaz 20 stundas lidojumu simulatorā un testa lidojumi, uzskata Hensfords.
Aviācijas drošības eksperts Džons Kokss pieļauj, ka "Boeing" neparedzēja problēmas, ko varētu sagādāt MCAS, tāpēc uzskatīja par samērā nenozīmīgu jauninājumu. Taču divas "Boeing 737 MAX 8" avārijas piecu mēnešu laikā ir mazinājušas pilotu uzticēšanos "Boeing" un FAA.
Foto: "Ethiopian Airlines" katastrofa