Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Seši interesanti fakti par automobiļu riepām

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Lai cik automašīnai būtu riteņu, tās vienīgo kontaktu ar ceļu veido riepas - četras, sešas, astoņas vai dažkārt pat vairāk. Lūk, interesanti fakti par riepām un riepu industriju, ko, iespējams, nezināji.

1. Riepu ražošanas pirmsākumos tās bija baltā krāsā, jo gumijas sastāva stiprināšanai tam tika pievienots cinka oksīds. Kopš cinka oksīds ir aizstāts ar naftas pārstrādes industrijā iegūstamo oglekli, tās ir melnas.

Raksta foto
Foto: DougW/Wikipedia

2. Pasaulē lielākais riepu ražotājs pēc apgrozījuma ir japāņu Bridgestone. Turpretī par globālā mērogā lielāko kompāniju saražoto riepu skaita ziņā var uzskatīt dāņu LEGO, kas saviem rotaļlietu konstruktoriem izgatavo ievērojami vairāk apaļo detaļu, no kurām vairums ir pogas lielumā. Piemēram, 2011.gadā šī attiecība bija 190 miljoni pret 318 miljoniem par labu LEGO. 

3. Riepa ir vienīgais, kas savieno spēkratu ar ceļu. Taču kontakta laukums ir salīdzinoši niecīgs. Piemēram, vieglo automobili katra riepa pie ceļa tur ar virsmu, kas pielīdzināma cilvēka plaukstai vai standarta aploksnei. MotoGP klases motocikliem tā ir vēl mazāka - apmēram spēļu kārts izmērā.

Raksta foto
Foto: SIPA/Scanpix

4. Vairums jauno auto no rūpnīcas izbrauc bez rezerves riteņa. Lai taupītu svaru un vietu bagāžas nodalījumā, mūsdienās rezerves ritenis aizstāts ar remonta komplektu, ko veido kompresors un īpašas putas, lai pēc riepas plīšanas varētu aizbraukt līdz tuvākajam servisam.

5. Vienam no pasaulē ātrākajiem automobiļiem - Bugatti Veyron - ir izstrādātas augstas veiktspējas riepas, kuru komplekts maksā ap 25 tūkstošiem eiro. Taču tas ir nieks, ja salīdzina ar riepām, kas pirms pāris gadiem Dubaijā tika pārdotas par vairāk nekā pusmiljonu eiro. Kādēļ tāda cena? Tādēļ, ka riepu noformēšanā bija izmantoti dimanti un zelts.

Raksta foto
Foto: Bridgestone

6. Mūsdienās automobiļu riepās vairs neizmanto kameras. Taču tas nenozīmē, ka auto nevar braukt arī tad, kad gaiss izlaists. Par to gādā īpaša riepas uzbūves tehnoloģija ar biezākām sānu malām, kuras spēj noturēt pat braucošu auto. Piemēram, Bridgestone gadījumā šo tehnoloģiju sauc par “DRIVEGUARD”, kuru izmanto vairākos riepu modeļos, un ar tām iespējams nobraukt vēl 80 kilometrus ar līdz pat 80 km/h.

Uz augšu