Toreiz nepastāvēja nekāds regulējums, tāpēc ātro kredītu kompānijas izmantoja iespējas reklamēties, nereti arī sniedzot nepilnīgu informāciju par saviem pakalpojumiem. Cilvēkiem tika ļauts nonākt lielākos parādos, nekā viņi būtu nonākuši, ja reklāmas būtu bijušas godīgākas un informatīvi precīzas.
Pēc idejas būtu jābūt, ka cilvēks meklē iespējas aizņemties. Pieredze rāda pilnīgi pretējo. Parasti tas ir kredītdevējs, kurš ļoti aktīvi meklē sev klientus.
To tad var attiecināt uz principu, ka kredītdevējs skrien pakaļ cilvēkam un aicina aizņemties, bet pēc tam noveļ vainu uz kredītņēmēju, ka viņš palicis parādā...
Jā, tā tas ir. Man liekas, ka tas ir raksturīgi ne tikai nebanku aizdevējiem, bet pirmskrīzes laikā arī bankām, kad Latvijas iedzīvotāji sajuta, ko nozīmē lielā un spēcīgā banku klātbūtne ikdienas dzīvē.
Politiķi, runājot par šo periodu, izmanto tādu formu kā “pastāvēja milzīgs pieprasījums pēc kredītiem”. Tā ir nozīmīga semantiskā nianse, lai neteiktu, ka “pastāvēja milzīgs kredītu piedāvājums”. Tas vairāk norāda, ka bankas bija tās, kuras vēlējās, lai cilvēki aizņemas. Un cilvēki aizņēmās. Pat tādi, kuri iepriekš nebija aizņēmušies, pēkšņi paņēma kredītu.
- Tātad šāds politiķu uzstādījums noveļ vainu uz iedzīvotājiem, respektīvi – paši paņēmāt kredītus, paši vainīgi?
- Tā ir tāda prakse un tehnoloģija, kas piekopta jau tūkstošiem gadu, tā ir attieksme, kāda pastāv starp kredītņēmējiem un devējiem. Mums ir konkrēta politiskā šķira, kas, iespējams, neapzināti, attiecināja šo pieņēmumu uz mūsu valsti, ka jebkurā situācijā, ja attiecībās starp kredītdevēju un ņēmēju kaut kas notiek, tad vainīgs vienmēr būs kredītņēmējs.