Šodienas redaktors:
Artūrs Guds

“Boeing” prezentē “737 MAX” lidmašīnu kontroles sistēmas uzlabojumus

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Reuters/ScanPix

ASV aiviobūves uzņēmums “Boeing” prezentējis uzlabojumus kontroles sistēmām lidmašīnās “737 MAX”, kas pēdējā pusgada laikā piedzīvojušas divas traģiskas aviokatastrofas, vēsta Lielbritānijas raidsabiedrība BBC.

Pēc šomēnes notikušās lidmašīnas “737 MAX 8” katastrofas Etiopijā visā pasaulē tika pārtraukta visu “MAX” lidmašīnu modeļu izmantošana un pagaidām nav skaidrs, kad lidmašīnas varētu atgriezties debesīs.

Abu aviokatastrofu izmeklētāji joprojām nav pabeiguši negadījumu izmeklēšanu.

Īstenojot uzlabojumus, “Boeing” visās “737 MAX” lidmašīnās uzstādīs papildus brīdinājuma sistēmu.

Līdz šim šī sistēma bija neobligāta - tās uzstādīšanu katra lidsabiedrība varēja pieprasīt individuāli, un tas bija maksas pakalpojums.

Šīs sistēmas mērķis ir brīdināt lidmašīnas pilotus, ja tās sensori fiksējuši savstarpēji pretrunīgu informāciju.

Nedz Etiopijā, nedz Indonēzijā avarējušajās “737 MAX 8” lidmašīnās šī papildus drošības sistēma nevija uzstādīta.

“Boeing” uzsver, ka tagad aviokompānijām vairs netiks prasīta samaksa par šīs uzstādīšanu.

Aviobūves uzņēmums arī paziņojis par lidmašīnu programmatūras atjaunināšanu.

“737 MAX” lidmašīnas aprīkotas ar automātisko lidošanas programmatūru Manevrēšanas raksturlielumu palielināšanas sistēma (MCAS).

MCAS sistēma automātiski nospiež lidmašīnas priekšgalu uz leju, kad no sensoriem tiek saņemta informācija, ka lidmašīna lido pārāk lēni vai tās priekšgals ir pārāk augstu, vai arī pastāv risks lidmašīnai zaudēt ātrumu.

Tomēr šī sistēma neierastos apstākļos var negaidīti nospiest priekšgalu uz leju un tik spēcīgi, ka piloti to vairs nespēj pacelt atpakaļ.

Kā ziņots, Etiopijas aviokompānijas "Ethiopian Airlines" reisa "302" lidmašīna nogāzās 10.marta rītā pēc izlidošanas no Adisabebas, lai dotos ceļā uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi. Gāja bojā visi 157 lidmašīnā esošie cilvēki.

Savukārt Indonēzijas lidsabiedrības "Lion Air" reisa "610" lidmašīna pagājušā gada 29.oktobrī iegāzās Javas jūrā. Aviokatastrofā gāja bojā visi 189 cilvēki, kas atradās lidmašīnā. Lidmašīna bija ceļā no Džakartas uz Pangkalpinangu Bangkas salā.

Foto: Boeing 737 MAX ražotne Vašingtonā

Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu