Ar Šleseru un Šķēli netieši saistīts uzņēmums vēršas EK pret Lietuvu (4)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Lita Krone/LETA

Lietuvas dzelzceļa pakalpojumu uzņēmums "LGC Cargo", kas netieši saistīts ar Latvijas ekspolitiķiem un uzņēmējiem Aināru Šleseru un Andri Šķēli, kā arī Krievijas valsts dzelzceļa kompāniju "Rossijskije žeļeznije dorogi" (RŽD), nesaņemot atļauju vest tranzīta kravas caur Lietuvu, vērsies ar sūdzību Eiropas Komisijā (EK).

"LGC Cargo" vadītājs Sergejs Gračovs ziņu aģentūrai BNS apliecinājis, ka sūdzība EK Konkurences direktorātam iesniegta pagājušajā ceturtdienā, bet piebildis, ka uzņēmums vēl nav saņēmis oficiālu apstiprinājumu par tās saņemšanu.

Pēc viņa teiktā, "LGC Cargo" Eiropas Komisijā apstrīdējis Lietuvas transporta drošības administrācijas (LTSA), valsts dzelzceļa uzņēmuma "Lietuvos geležinkeliai", Sakaru regulēšanas dienesta (RRT) un Satiksmes ministrijas darbības un lēmumus.

Uzņēmumam "LGC Cargo", kura akcionāru un vadītāju skaitā ir bijušais "Lietuvos geležinkeliai" ģenerāldirektors Stasis Dailīdka un bijušais viņa vietnieks Stasis Gudvalis, pusotra gada laikā nav izdevies iegūt atļauju vest cauri Lietuvai kravas no Latvijas robežas līdz Krievijas Kaļiņingradas apgabala robežai.

Lietuvas Satiksmes ministrija šajos "LGC Cargo" plānos saskata apdraudējumu nacionālajai drošībai un godīgai konkurencei, un ministrijai pakļautā LTSA neizdod uzņēmumam atļaujas visiem iecerētajiem maršrutiem, norādot, ka ar tranzītpārvadājumiem starp trešajām valstīm var nodarboties tikai valsts kontrolēts uzņēmums.

"LGC Cargo" kategoriski noliedz, ka vēlas veikt tranzītpārvadājumus, skaidrojot, ka kravas no Krievijas vai Kazahstānas caur Latviju, Lietuvu un Kaļiņingradu tiktu vestas uz Poliju. Kā izteicies Gračovs, par tranzītu varētu uzskatīt kravu vešanu no Krievijas pamatteritorijas uz Kaļiņingradas apgabalu.

Savukārt LTSA direktora vietnieks Justs Rašomavičs ziņu aģentūrai BNS skaidrojis, ka tranzītu nosaka pēc maršruta, kurā tiek pieprasītas pārvadājumu jaudas, - šajā gadījumā no Lietuvas robežām ar Latviju un Baltkrieviju līdz robežai ar Kaļiņingradas apgabalu, tādēļ pērn uzņēmumam piešķirta tikai daļa prasīto jaudu kravu pārvadājumiem pa maršrutiem valsts iekšienē.

Iepriekš viņš aģentūrai BNS sacījis, ka uzņēmums vairs necer saņemt jaudas pārvadājumiem minētajos maršrutos. Tomēr "LGC Cargo" gatavojas līdz 8.aprīlim atkal iesniegt šādu pieteikumu LTSA.

Kā februārī vēstīja Lietuvas sabiedriskās raidorganizācijas ziņu portāls "Lrt.lt", "LGC Cargo" akciju kontrolpakete - 51% - pieder uzņēmumam "Baltijas tranzīta serviss", kas Latvijā ir viens no lielākajiem privātajiem dzelzceļa operatoriem. Kā konstatējusi LRT pētnieciskās žurnālistikas nodaļa, Lietuvas dzelzceļa tirgū ar Latvijas uzņēmumu starpniecību centies iekļūt Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam pietuvinātais oligarhs, agrākais RŽD vadītājs Vladimirs Jakuņins, kas 2014.gadā iekļauts ASV sankciju sarakstā par saistību ar Krievijas agresiju Ukrainā.

Svarīgākais
Uz augšu