Tos dēvē par gaisa kuģiem ar maināmu rotoru slīpumu jeb tiltrotoru lidaparātiem. Tie spēj pacelties gaisā vertikāli kā helikopteri, bet tiem ir pa spēkam lidot ātrāk un tālāk - kā lidmašīnām. Vairāku valstu bruņotie spēki šādus helikoptera un lidmašīnu hibrīdus izmanto jau gadiem ilgi. Šobrīd tiek īstenots projekts, kas paredz civilajā aviācijā izmantojama tiltrotoru lidaparāta izgatavošanu, un sagaidāms, ka šim gaisa kuģim ir potenciāls radīt zināmu revolūciju mūsdienu civilajā aviācijā, vēsta ASV raidorganizācija CNN.
Tiltrotoru lidaparāti civilajā aviācijā varētu tikt veiksmīgi izmantoti ārkārtas lidojumos pacientu nogādāšanai slimnīcās, meklēšanas un glābšanas operācijās, kā arī uzņēmumu vadītāju un augstu amatpersonu pārvadāšanā.
Tiltrotoru lidaparātiem nav nepieciešamas lidostas – tie var nolaisties un pacelties praktiski no jebkuras vietas. Tie var sasniegt 500 kilometru stundā lielu ātrumu un vienā reisā nolidot tūkstošiem kilometru.
Šādiem gaisa kuģiem arī varētu būt svarīga loma cilvēku orgānu transportēšanā medicīniskiem nolūkiem.
Pirmo civiliem mērķiem domātu tiltrotoru lidaparātu šobrīd izstrādā Itālijas aviācijas uzņēmums “Leonardo” - lidaparāts tiek izstrādāts un to plānots ražot ASV.
Šomēnes “Leonardo” rūpnīcā ASV pilsētā Filadelfijā sākās uzņēmuma pirmā civiliem mērķiem domātā tiltrotoru lidaparāta modeļa “AW609” ražošana.
Ja viss noritēs pēc plāna, lidaparāts “AW609” līdz gada beigām varētu saņemt ASV Federālās Aviācijas administrācijas (FAA) sertifikātu lidojumu veikšanai.
Savukārt komerciāli lidojumi ar “AW609” varētu tikt sākti 2020.gadā.
“No tehnoloģiskā viedokļa “AW609” ir būtisks izrāviens,” norāda “Leonardo Helicopters” vadītājs Džanpjēro Kutillo.
“AW609” pilotēs divu cilvēku komanda, un tajā būs vietas deviņiem pasažieriem.