Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

Kādai jābūt riepai, lai auto tērētu mazāk degvielas (4)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Jānis Škapars/TVNET

Viena no jomām, kam autoražotāji velta milzu pūles, ir spēkratu aerodinamiskās efektivitātes paaugstināšana. Tā ir joma, kurā speciālistiem jāspēj apvienot vēlamais automašīnas izskats, lai tas būtu moderns un pievilcīgs, ar iespējami zemu aerodinamiskās pretestības koeficientu, lai auto tērētu mazāk degvielas. Bez tā arī riepām ir milzīga nozīme degvielas jeb energoresursu patēriņā, un jo īpaši svarīgi tas ir, runājot par elektromobiļiem, kam katrs kilometrs, ko var veikt pēc bateriju uzlādes, ir no svara. Tas arī ir iemesls, kādēļ tādam elektroauto kā BMW i3 pat tika radītas īpaša dizaina riepas, kas nodrošina nepieciešamo saķeri, taču ievērojami samazina rites pretestību un enerģijas patēriņu.

Supermašīnām un sacīkšu auto lielāks piespiedējs nāk tikai par labu, jo paver iespēju pagriezienus izbraukt neticamā ātrumā un uz ceļa justies stabili pat ar 300 un vairāk kilometriem stundā.

"Piezemētākiem" auto, kas veido lielāko daļu ielās sastopamo spēkratu, šādas īpašības nav nepieciešamas, jo automašīnu īpašnieki augstāk novērtēs to, cik daudz līdzekļu jāiegulda mašīnas lietošanā pēc tā iegādes, tātad arī degvielas iegādei, nevis to, cik minūtēs viņa braucamais var veikt vienu apli Nirburgringas Nordšleifē.

Bridgestone eksperti ir izstrādājuši "ologic" tehnoloģijas riepas, kura apvieno nepieciešamo saķeri dažādos apstākļos un ievērojami samazinātu rites pretestību
Bridgestone eksperti ir izstrādājuši "ologic" tehnoloģijas riepas, kura apvieno nepieciešamo saķeri dažādos apstākļos un ievērojami samazinātu rites pretestību Foto: Bridgestone

Bez mašīnas priekšējās daļas dizaina un spraugām, kur aizķerties pretvējam, visnotaļ būtisks faktors, kas ietekmē mašīnas degvielas patēriņu, ir riepas. Pasaulē lielākais autoriepu ražotājs Bridgestone to apzinās, tādēļ jau ilgāku laiku piedāvā zemas rites pretestības riepu sēriju Ecopia, un paralēli strādā ar "ologic" tehnoloģiju, kas nozīmē vēl zemāku rites pretestību un attiecīgi degvielas patēriņu.

Raksta foto
Foto: Bridgestone

Lai skaidrotu par "ologic" nodēvētās tehnoloģijas priekšrocības, Bridgestone velk paralēles ar velosipēdu. Ja tā riepas ir mīkstas, velobraucējam nākas pielikt daudz pūļu, tērēt daudz enerģijas, lai pārvarētu rites pretestību un tiktu uz priekšu. Bridgestone "ologic" tehnoloģija "mīksto riepu" trūkumus novērš ar diviem paņēmieniem. Pirmkārt, šādas riepas ir šaurākas nekā parastas vidusmēra riepas, kas tādējādi pazemina aerodinamisko pretestību, un otrkārt - "ologic" riepām ir proporcionāli liels diametrs un ievērojami augstāks gaisa spiediens, kas atrisina problēmu ar riepas deformēšanos kontaktā pret ceļa segumu.

Šīs kombinācijas priekšrocības Bridgestone uzskatāmi parāda pašu veiktā testā pretī nostādot Ecopia sērijas riepu un "ologic" tehnoloģijas riepu.

Kā redzams video, auto ar šaurajām "ologic" riepām, kam bez formas ir arī citādāks gumijas sastāva maisījums, identiskos apstākļos aizripo krietni vien tālāk nekā auto, kam uzmontētas parastām riepām. 

Raksta foto
Foto: Bridgestone

Starp citu, lai gan lielās, bet šaurās "ologic" tehnoloģijas riepas kādam varētu izskatīties neparasti, tās uz ielas sastopamas ikdienā kā elektrisko BMW i3 apriepojums. Pie tam Bridgestone bija pirmie un savulaik arī vienīgie, kas mazos BMW apgādāja ar tiem nepieciešamā izmēra riteņiem.

>>No zeķēm ar gumijas zoli līdz augstas veiktspējas riepām jeb kā tapa Bridgestone

Uz augšu