Neskatoties uz to, ka šodien, 23. aprīlī, Rīgā, pie Augusta Deglava ielas pārvada, viens pēc otra notiek divi atsevišķi Rīgas domes un Ekonomikas ministrijas (EM) rīkoti pasākumi ar mērķi pārrunāt Deglava tilta remonta problēmas, iekšlietu ministrs Sandis Ģirģens jau izdevis rīkojumu par visu formalitāšu kārtošanu, lai tilts ceturtdien, 25.aprīlī, satiksmei tiktu slēgts.
Iekšlietu ministrs: ja RD līdz ceturtdienai neslēgs Deglava tiltu, to izdarīs Valsts policija (53)
Šorīt intervijā Latvijas Radio ministrs pastāstīja, ka uzdevis Valsts policijai ceturtdien jau no rīta slēgt tiltu jebkāda veida satiksmei.
"Manuprāt, Rīgas domes institūcijas neņem vērā ekspertu atzinumus, kā arī ilgstoši kavē ar atkārtotas ekspertīzes veikšanu, tādējādi neievēro pasākumus, lai nodrošinātu cilvēku drošību.
Ir pietiekami daudz faktoru, kas liecina, ka tilts apdraud cilvēku dzīvības, tāpēc pieņēmu lēmumu par tilta slēgšanu jau no ceturtdienas," sacīja ministrs.
Ģirģens LTV raidījumam "Rīta Panorāma" stāstīja, ka Rīgas domes Satiksmes departamentam ir laiks līdz ceturtdienai, lai tā pati veiktu visus priekšdarbus satiksmes pārplānošanai. Gadījumā, ja līdz ceturtdienai tas netiks izdarīts, tad Valsts policijai ir uzdots ceturtdien slēgt satiksmi pāri tiltam.
Uz jautājumu, vai ministrs var izdot šādu rīkojumu, Ģirģens atbildēja, ka tas neesot korekts secinājums, jo viņam kā ministram normatīvie akti ļauj rīkoties gadījumos, ja tiek apdraudēta cilvēku drošība, un rīkoties, lai izvairītos no lielas traģēdijas.
Ģirģens arī gaida, ka Rīgas domes atbildīgās amatpersonas līdz ceturtdienai izstrādās plānu satiksmes novirzīšanai prom no Augusta Deglava ielas pārvada.
Ministrs otrdien žurnālistiem norādīja, ka gadījumā, ja Rīgas domes atbildīgais departaments neslēgs tiltu pats, tad ceturtdienas rītā to izdarīs Valsts policija.
Viņš skaidroja, ka, Valsts policijai slēdzot satiksmi, transporta plūsma tiks novirzīta, mēģinot novērst haosu. Tomēr satiksmes regulēšana ir Rīgas domes Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītāja Emīla Jakrina un viņa padoto atbildība, pauda ministrs.
Viņš gaida, ka tiks izplānota tāda satiksmes plūsma, kas nodrošinās maksimāli ērtu pārvietošanos.
"Ja tas netiks izdarīts, tā ir Jakrina atbildība," norādīja Ģirģens, piebilstot, ka viņa kā ministra primārais uzdevums ir rūpēties par personu dzīvību.
Vaicāts, vai tilts tiks slēgts, Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vadims Baraņņiks (S) norādīja, ka vēlreiz uzklausīs speciālistus un tad tiks pieņemts lēmumus.
Lai gan Ģirģena un viņa partijas biedra, ekonomikas ministra Ralfa Nemiro (KPV LV) preses konference šorīt bija plānota plkst.10, Ģirģens pirms tam ieradās uz Rīgas domes rīkoto sanāksmi, lai klātienē iztaujātu gan būvniekus, gan domes vadību.
Ģirģens klātesošajiem uzdeva vairākus tehniska rakstura jautājumus. Piemēram, viņš interesējās, vai SIA "Inženierbūve" ekspertam, kurš sniedzis atzinumu, ka tiltu ekspluatēt ir droši, vispār ir atbilstošs sertifikāts, kas ļautu viņam dot slēdzienu par tilta nesošo konstrukciju stāvokli. Tāpat ministrs taujāja, kādēļ eksperta slēdzienā nav ņemts vērā tas, cik lielam intervālam ir jābūt starp transportlīdzekļiem, kā arī tas, cik lielu iespaidu uz pārvada nestspēju atstāj dzelzceļa satiksmes radītās vibrācijas.
SIA "Inženierbūve" tiltu inženieris Edmunds Akimovs atkārtoti norādīja, ka drošības nolūkos uz pārvada jau ir samazināts transporta joslu skaits, kas samazina balstu slodzi, un tādēļ pārvadu ekspluatēt ir droši.
"Ja sabiedrība uzskata, ka nepieciešams pārtraukt pārvada ekspluatāciju, to var darīt. Sliktākais ir, ka patlaban ir apturēti būvdarbi, jo pārvada stāvoklis turpinās pasliktināties," teica Akimovs.
Inženieris skaidroja, ka ir veicis tilta apsekošanu, nevis ekspertīzi, kam specializēts sertifikāts nav nepieciešams. Tāpat viņš norādīja, ka normatīvie akti par tiltu slodžu mērīšanu nepieprasa veikt mērījumus par to, ar cik lielu intervālu transportlīdzekļi pār to drīkst pārvietoties, kā arī neprasa aprēķināt dzelzceļa vibrāciju ietekmi. "Tommēr aprēķinos tika ņemts vērā apstāklis, ka noslogots ir viss tilts, tātad rēķināta tika maksimālā iespējama slodze," skaidroja eksperts.
Savukārt Satiksmes departamenta Satiksmes infrastruktūras pārvaldes priekšnieks Edmunds Valpēters norādīja, ka departamentam neesot pamata apstrīdēt Akimova izstrādāto atzinumu, jo viņa inženiera kvalifikācija atbilst valstī noteiktajiem standartiem.
Pēc iztaujāšanas ministrs gan pauda viedokli, ka atzinums ir nepilnīgs, un ka Satiksmes departamenta un Rīgas pilsētas būvvaldes pārstāvji ir bezatbildīgi un spēlējas ar cilvēku dzīvībām. Viņš norādīja, ka lielā sabiedriskā transporta svars bez pasažieriem ir 24 tonnas, bet atzinumā pat neesot iekļauti aprēķini par to, ar kādu intervālu transportam būtu jāpārvietojas.
Viņš arī norādīja, ka, sazinoties ar Latvijas Būvinženieru savienību, noskaidrojis, ka Latvijā praktiski nav ekspertu, kas varētu veikt tilta nesošo konstrukciju ekspertīzi. "Pie šādiem apstākļiem es neuzskatu par normālu situāciju organizēt satiksmi pār tiltu līdz brīdim, kamēr nebūs saņemta pilna tehniskā ekspertīze," sacīja Ģirģens.
Tikmēr klātesošās Rīgas domes amatpersonas Ģirģena rīcību dēvēja par politisku šovu. Rīgas domes priekšsēdētāja vietnieks Vadims Baraņņiks (S) taujāja, kādēļ jautājumus par būvniecību pieņem iekšlietu, nevis ekonomikas ministrs, kura pakļautībā ir Būvniecības valsts kontroles birojs. "Mūsu mērķis šodien bija vēlreiz mierīgā gaisotnē apspriest tilta stāvokli un uzklausīt speciālistu viedokli, nevis skatīties uz ministra zvaigžņu šovu. Laikam Ekonomikas ministrija tagad ķers zagļus," sacīja vicemērs.
Jau ziņots, ka šodien plkst.9 Braslas ielā 24 zem Deglava tilta, Rīgas domes vadība, Satiksmes departamenta un Rīgas pilsētas būvvaldes speciālisti tiksies ar pārvada atbildīgajiem būvniekiem lietuviešu uzņēmumu AS "Kauno tiltai" un būvprojekta autoriem SIA "Inženierbūve", lai klātienē iepazītos ar tilta tehnisko stāvokli un principiem, kā tika izvērtēta pārvada drošība satiksmei.
Kā informēja Rīgas domes Satiksmes departamenta komunikācijas speciāliste Una Ahuna-Ozola, pēc pārvada apskates Rīgas domes un Satiksmes departamenta vadība atbildēs uz žurnālistu jautājumiem.
Savukārt plkst.10 autostāvvietā pie sporta stadiona "Daugava" notiks EM rīkots preses brīfings "sakarā ar izveidojušos situāciju attiecībā uz tiltu Augusta Deglava ielā", aģentūru LETA informēja ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evita Urpena.
EM sasauktajā preses brīfingā piedalīsies ekonomikas ministrs Ralfs Nemiro (KPV LV), Ģirģens un Būvniecības valsts kontroles biroja (BVKB) Kontroles departamenta direktors Māris Demme.
Kā ziņots, BVKB, veicot būvdarbu kontroli, konstatēja Deglava tilta nesošo konstrukciju bojājumus. 8.aprīlī BVKB būvinspektors izdeva atzinumu par būvdarbu apturēšanu visā objektā. "Kopš šī laika notikusi vēl papildu sarakste starp BVKB, EM, un Rīgas domi, lai rastu risinājumu, kas neapdraud iedzīvotāju drošību," informēja Urpena.
Kā skaidroja Rīgas domē, veicot satiksmes pārvada balstu remontdarbus, tika atklāti defekti, kuru novēršana netika paredzēta pārvada pārbūves būvprojektā. Objektā būvdarbi tika apturēti līdz esošo pārbūves risinājumu izmaiņu izstrādei.
Lai gūtu pārliecību, ka pārvads ir drošs ekspluatācijai, būvprojekta autors SIA "Inženierbūve" veica nepieciešamos mērījumus un aprēķinus un tehniskās apskates ziņojumā norādīja, ka nesošajām konstrukcijām nav vērojamas balstu nosvēršanās, nosēšanās vai citas deformācijas, kas liecinātu par būves vispārējās noturības pazemināšanos. Būvprojekta autors ir atzinis, ka, ierobežojot transporta līdzekļu satiksmes slodzi līdz trīsdesmit tonnām, objekts ir drošs ekspluatācijai.
Satiksmes departamenta speciālisti, sadarbojoties ar Būvniecības valsts kontroles biroja un Rīgas pilsētas būvvaldes atbildīgajiem speciālistiem, ir izstrādājuši būves ekspertīzes uzdevumu, uz kura pamata sertificēts, neatkarīgs eksperts veiks būves apskati, nepieciešamos mērījumus un esošā būvprojekta risinājumu pārbaudi. Pēc eksperta atzinuma saņemšanas atbildīgās institūcijas pieņems lēmumu par tālāko rīcību, skaidro Rīgas domē.
Deglava satiksmes pārvada ekspertīze ilgs līdz maija sākumam. Bojāti tilta balsti tika konstatēti tikai pēc tam, kad tika demontētas zem pārvada esošās noliktavas. Iepriekš šie balsti nebija pieejami, jo kalpoja kā noliktavu starpsienas.
Drošības nolūkos no 10.aprīļa kravas transportlīdzekļiem, kas brauc pāri tiltam, ir noteikts masas ierobežojums - 30 tonnas.
Sabiedriskā transporta un privātā transporta kustība gan netiek ietekmēta.
Pārvada pārbūvi par 4,27 miljoniem eiro veic lietuviešu uzņēmums AS "Kauno tiltai" pēc SIA "Inženierbūve" izstrādātā būvprojekta.