Vai jums nešķiet, ka pati šī jautājuma esamība publiskajā dienas kārtībā, liecina par to, ka mēs tā īsti neesam samierinājušies ar savu vēsturi vai pieņēmuši to?
Nu, vēsture ir tāda lieta, kuru ir jācilā. Tā ir jāatceras, par to ir jādiskutē. Ir skaidrs, ka būs dažādi viedokļi, un tas tā ir. Vai tajā ir ļoti jāaizkavējas? Domāju, ka nē. Es domāju, ka mums viņa jāzina, par viņu jādiskutē un jārunā tikai tāpēc, lai mēs varētu cerēt, ka nākotnē mēs visu izdarīsim labāk, pareizāk un sakarīgāk, bet neviens mums to negarantē. Neviens mums to neapsola. Kaut kādā mērā tas ir atkarīgs no mums pašiem. No veida, kā kaut kādas sāpīgas lietas mēs izrunāsim, noskaidrosim un tiksim [ar tām] galā. Un, kā mēs atradīsim kaut ko vienojošo, uz kā bāzes iet uz priekšu. Laiku mēs atpakaļ pagriezt nevaram.
Vai mēs esam tikuši pāri vēsturiskajām sāpēm?
Es domāju, ka tas ir ļoti atkarīgs no katra individuāli. Katram ir sava dzīve, savs stāsts.
Es vēsturiskajām sāpēm tiku pāri tajā brīdī, kad Latvijas jaunais aizsardzības ministrs teica, ka mūsu likums ir papildināts ar punktu, ka ikvienam Latvijas pilsonim ir pienākums pretoties agresoram. Šajā brīdī es vēsturiskās sāpes varēju nolikt malā.
Līdz tam es viņas atspoguļoju savā filmā “Baiga vasara”. Mēs atainojām vēsturisko epizodi, kur Kārlis Ulmanis brīdī, kad [1940. gada] 17.jūnijā iebrauca padomju tanki Latvijā, viņš saka savu vēsturisko radio uzrunu: “jūs palieciet savās vietās, es palikšu savā vietā,” tādā veidā visiem valsts iedzīvotājiem liekot maldīgi ticēt, ka ir kāds plāns, kuru viņš zina, nevar pa radio pateikt, bet, ka beigu beigās viss būs labi. Un es uzskatu, ka tā bija liela kļūda. Man ir žēl, ka tā notika ar viņu, un, ka to izdarīja tieši viņš – valstsvīrs, kas bija pie neatkarīgas Latvijas valsts šūpuļa. Viņš šādā veidā faktiski daudzām paaudzēm, arī manai, kaut kādā mērā bija laupījis pašcieņu. Viņš manam vectēvam un tai paaudzei nedeva iespēju savu brīvību aizstāvēt.