Uz globālo aviācijas industriju tiek izdarīts arvien lielāks spiediens, lai tā samazinātu lidojumu samazināto piesārņojumu. Tajā pašā laikā aviācijas popularitāte visā pasaulē turpina palielināties, kā rezultātā pieaug lidojumu skaits un atmosfērā nonāk vēl vairāk oglekļa dioksīda. Vai tehnoloģiskais progress var palīdzēt salauzt šo apburto loku vai arī cilvēcei būtu vienkārši jālido mazāk? Atbildes uz šiem jautājumiem meklē Lielbritānijas raidsabiedrība BBC.
Vai aviācijas industrija spēs samazināt tās radīto piesārņojumu? (9)
Aviāciju, kas reiz tika uzskatīta par progresa un inovāciju pirmrindnieku, tagad daudzi cilvēki uzskata par piesārņojumu radošu un videi bīstamu.
Aviācija rada aptuveni 2% no globālajām oglekļa dioksīda emisijām, un sagaidāms, ka šis īpatsvars nākotnē tikai palielināsies.
Starptautiskā gaisa satiksmes asociācija (IATA) prognozē, ka aviopasažieru skaits visā pasaulē līdz 2037.gadam dubultosies, sasniedzot 8,2 miljardus cilvēku gadā.
ASV aviobūves uzņēmums “Boeing” lēš, ka nākamo 20 gadu laikā pasaulē būs pieprasījums pēc vismaz 42 700 jaunām lidmašīnām.
“Boeing” Eiropas konkurenta “Airbus” prognozes ir līdzīgas.
Tajā pašā laikā Eiropas Savienība (ES) vēla, lai aviācijas nozare līdz 2050.gadam samazina oglekļa dioksīda emisijas par 75%, slāpekļa dioksīda emisijas par 90%, bet radītā trokšņa līmeni par 65%.
Jauna globāla Oglekļa dioksīda samazināšanas iniciatīva aviācijas nozarei stāsies spēkā 2020.gadā. Šai iniciatīvai ir pievienojušas 70 pasaules valstis.
Kādus soļus aviācijas industrija ir spērusi, lai varētu sasniegt šos ambiciozos mērķus?
Viens no pasaulē vadošajiem lidmašīnu dzinēju ražotājiem – Lielbritānijas uzņēmums “Rolls-Royce” norāda, ka tā jaunākās paaudzes dzinēji “UltraFan” būs gatavi komerciālai izmantošanai nākamās desmitgades vidū.
“UltraFan” dzinēju izstrāde ilgusi vairāk nekā desmit gadus.
Paredzēts, ka to degvielas patēriņš būs par 25% mazāks nekā iepriekšējās paaudzes “Trent” dzinējiem.
Tikmēr “Airbus” stāsta, ka pilnībā elektriskas lidmašīnas vēl ir pārāk tālas nākotnes vīzija, ņemot vērā šobrīd pastāvošās problēmas ar bateriju svaru un ierobežotos attālumus, ko šādas lidmašīnas vienā reizē spētu veikt.
Tomēr hibrīdlidmašīnas, kurās tiktu apvienoti iekšdedzes dzinēji ar elektromotoriem, ir daudz reālāk piepildāms sapnis.
“Airbus” pauž cerību, ka videi draudzīgāka un klusāka hibrīdlidmašīna komerciālus lidojumus varētu sākt jau 2025.gadā.
Hibrīdlidmašīnas “E-Fan X” prototipu “Airbus izstrādā kopā ar “Rolls-Royce” un Vācijas uzņēmumu “Siemens”. Paredzēts, ka pirmos lidojumus jaunais lidaparāts varētu veikt jau nākamgad.
Lai arī “E-Fan X” ir ļoti nozīmīgs projekts, eksperti norāda, ka pašreizējās bateriju tehnoloģijas pagaidām nav spējīgas pilnībā nodrošināt aviācijas nozares vajadzības.
Tas nozīmē, ka lielo un garo lidojumu lidmašīnu pilnīga elektrifikācija būs ilgs process.
Eksperti prognozē, ka lidmašīnas ar iekšdedzes dzinējiem būs sastopamas vēl desmitgadēm.
Kā ilgtspējīga alternatīva aviācijas nozarē tiek piesaukta arī biodegvielas izmantošana.
Tomēr ņemot vērā apstākli, ka lielās aviokompānijas gadā tērē miljardiem litru degvielas, šobrīd pasaulē nav neviena biodegvielas ražotāja, kas spētu apmierināt šādu pieprasījumu.
Vairāki degvielas uzņēmumi gan šobrīd meklē iespējas šo situāciju mainīt un palielināt ražošanas apjomu.
Tomēr pat ja šie centieni vainagosies panākumiem, biodegvielas ražotājiem ir jāaiziet virkne pārbaužu un jāiegūst attiecīgi sertifikāti, lai viņu produkti varētu tikt izmantoti aviācijā. Tas ir laikietilpīgs process.
Tomēr galvenā problēma ar biodegvielu šobrīd ir tā, ka tā ir dārgāka par fosilo degvielu.
IATA dati liecina, ka globālais aviācijas degvielas rēķins pagājušajā gadā veidoja aptuveni 180 miljardus dolāru.
Pagaidām ir mazticams, ka lidsabiedrības varētu sākt masveidā izmantot degvielu, kas ir dārgāka.
Tikmēr daļa ekspertu uzskata, ka ar tehnoloģisko progresu vien nepietiks, lai būtiski mazinātu aviācijas radīto piesārņojumu.
Tāpēc cilvēkiem vajadzētu gluži vienkārši apzināti izvēlēties lidot mazāk.