Par aizdomīgi lieliem "Latvijas dzelzceļa" mediju līgumiem Satiksmes ministrijai ir bijis zināms arī iepriekš, jo par to jau ziņoja Dzelzceļa administrācija.
"Latvijas dzelzceļa" koncerns vienlaikus ir valsts infrastruktūras uzturētājs un spēlētājs komerciālo pārvadājumu tirgū. Par infrastruktūras uzturēšanu tas saņem dotācijas no valsts, bet gūto peļņu patur sev. 2016. gadā infrastruktūras uzturēšanas izmaksas sāka uzraudzīt Dzelzceļa administrācija. Starp dzelzceļu un Dzelzceļa administrāciju izveidojās smags konflikts. Galu galā dzelzceļš administrācijai prasīto informāciju tomēr iesniedza. Atklājās nelietderīgi izdevumi - ekskluzīvi auto, nesamērīgi dārgi komandējumi, konsultantu algošana jautājumos, kuros pašam dzelzceļam štatā ir savi speciālisti.
Dzelzceļa administrācijas direktors Juris iesalnieks atzīst: ""Latvijas dzelzceļš" visam ir uzlicis komercnoslēpuma statusu. Mēs nevaram publiski tos ciparus minēt. Bet saraksts vien ar tiem segmentiem, kuros mēs redzam, kur notiek šī nelietderīgā līdzekļu tērēšana, bija uz divām lappusēm. Segmentu saraksts vien, kur tas notiek. Katrā ziņā tas ir mērāms miljonos, tie nav pārsimt tūkstoši."
Kravas pa dzelzceļu Latvijā ved tikai daži uzņēmumi - "Latvijas dzelzceļa" meitasuzņēmums "LDz Cargo" un divas privātas firmas. "Baltijas ekspreša" padomi vada Aivara Lemberga sūrākais pretinieks Rūdolfs Meroni. Šis uzņēmums ved lielāko daļu kravu, kas tiek sūtītas uz Ventspils ostu.
Lietu par iespējamiem "Latvijas dzelzceļa" pārkāpumiem sākusi gan Konkurences padome, gan Eiropas komisija.
Ja apstiprināsies, ka "Latvijas dzelzceļš" savu dominējošo stāvokli izmantojis ļaunprātīgi, tad valsts uzņēmumam draud līdz pat 10 miljonu eiro sods.
"LDz Cargo" ir vienīgais, kurš drīkst pārvadāt kravas nelielā posmā no Krievijas un Baltkrievijas robežas līdz Dzelzceļa mezgliem Daugavpilī un Rēzeknē. Nešķērsojot šos posmus, kravas Latvijā nevar pārvadāt. Tāpēc “LDz Cargo” spēj ietekmēt visu pārvadātāju biznesu.
Līdz pat šīs nedēļas piektdienai darbojās Šķirotavas stacijas trokšņu sienas projektam veltīta interneta mājaslapa. Iespējams, sakritība, bet tā tika slēgta uzreiz pēc tam, kad “Nekā personīga” par šo projektu uzdeva jautājumu “Latvijas dzelzceļa” valdes priekšsēdētājam Edvīnam Bērziņam.