Apjomīgais čehu hečbeks ar "trepēm" nosaukumā pārmet tiltiņu starp mazo un kompaktklasi.
TVNET tests: Škoda Scala (1)
Kāpēc gan tas nevarētu saukties vienkārši Škoda Rapid, tāpat kā modelis, ko Scala aizstāj modeļu rindā? Tāpēc, ka Rapid bija (un vietām pasaules kartē vēl arvien ir) mazāks un lētāks par Škoda Fabia, turpretim Scala ir lielāka, progresīvāka un dārgāka par klasisko čehu mazauto! Līdz ar to jaunais nosaukums iznācis ne tikai skanīgs, bet arī simbolisks. Viens no tulkojumiem ir "kāpnes" vai "trepes", pa kurām Scala pārkāpusi pāri Fabia un mazās klases robežām, cits, "mērogs" savukārt raksturo atvēzienu, ar kādu Škoda apgādājusi jauno hečbeku. LED starmeši, adaptīvie amortizatori, vienlaidu panorāmas jumts un sporta sēdekļi ir tikai daži piemēri. Scalai, sasodīts, pat atstāts dīzelis, kāda Fabia vairs nav! Par tiesībām uz Scala vārdu gan esot nācies pastīvēties ar Renault, kam ir analoģiska nosaukuma modelis Indijas tirgū.
Latvijā Škoda Scala piedzīvoja pirmizrādi aprīlī, izstādē Auto 2019, pie dīleriem tā nonāks jūnija sākumā, tāpēc šis ir īstais brīdis dalīties ar iespaidiem no testa brauciena Horvātijā.
Kas tas ir?
Nebūt nevēlos šo izstrādājumu priekšlaikus heroizēt. Lai gan Scala pati ir garāka par Fabia (4,362 m), un tās riteņu bāze ir lielāka nekā aktuālajam VW Golf 7 (2,649 m), automašīna tomēr ražota uz VW grupas mazās modulārās jeb MQB-A0 platformas. To var skaidri manīt pēc kabīnes necilā platuma plecu augstumā un šauriņā roku balsta starp sēdekļiem. Arī paneļa arhitektūra pielāgota mazās klases automašīnu gabarītiem, tikai adaptēta jaunākajiem VW grupas standartiem. Cita starpā tas nozīmē uz paneļa augšmalu pārceltu, krāsainu, skārienjūtīgu 9,2 collu displeju un - pirmo reizi mazajā klasē - pilnvērtīgu virtuālo paneli.
Kā viens, tā otrs, protams ir papildaprīkojums, taču dažiem Scala konkurentiem nekā tāda vispār nav, un baidos, ka retais vāģis šajā cenu kategorijā spēj uzturēt Apple Car Play "pa gaisu", nevis caur vadu. Bet Scala, lūk, spēj. Par piemaksu, ja jau esam to pieminējuši, Scalai var dabūt elektriski atveramu bagāžnieka vāku, apsildāmu vējstiklu un stūri, "ambiento" salona apgaismojumu, LED adaptīvos lukturus (jo tuvie LED ir standartā), līdz pat 18" diskus un pat elektriski atlokāmu piekabes āķi. Vai vēl arvien izklausās pēc tikai mazliet modernāka Rapid?
Taisnības labad gan jāatzīst, ka Rapid Sport pēc 2016. gada "feislifta" arī iedzīvojās dziļākos sēdekļos ar viengabala atzveltni un pagarinātu, melni glancētu pakaļējā stikla apakšmalu. Scala šo dizaina elementu nogatavinājusi līdz galam, jo tradicionālās Škoda emblēmas vietā uz "flīģeļa" skaisti ievilkts ražotāja vārds. Tas gan tikai tad, ja pircējs izvēlējies panorāmas jumtu, pretējā gadījumā Š K O D A pielīmēta tieši pie vāka. Par baltu velti Scala saņem virkni vadītāja asistentu un veselu buķeti Simply Clever risinājumu patīkamākai ikdienai, tostarp arī lietussargu durvīs kā lielajam Superb un atjautīgu logu šķidruma tvertnes korķi, kurš atvāztā formā kļūst par piltuvi. Un, jā - piecdurvju hečbeks ar "gandrīz" universāļa pēcpusi, tai atbilstoša dziļuma bagāžnieku (467 - 1410 l) un ļooti platām aizmugurējām durvīm ir Scala vienīgā dzīvības forma.
Kā tas brauc?
Ja dzirkstis šķiļošs dizains un ekstras no augstākajiem plauktiem izskaidrojamas ar šefdizainera maiņu un mārketinga trikiem, tad Scala vadāmība ir totāls "shock to the system". Škoda Fabia brauc pieklājīgi, stingri un atbilstoši VW grupas mazāko modeļu kanoniem, - turklāt tieši tik mazdrusciņ kokaināk par VW Polo, lai nelektu acīs grupas titulmarkai. Scala turpretim brauc tā, it kā Škoda gatavotos kaut kādam negaidītam Škexitam, proti, uzšķaudītu VW grupas iekšējai hierarhijai vai taisītos pamest impēriju pavisam. Labi, daļēji Scalas atraktīvo ieskrūvēšanos līkumos var izskaidrot ar lielu garenbāzi, īsām pārkarēm un testa mašīnu adaptīvajiem amortizatoriem, bet stūres pastiprinātājs un piekares ģeometrija taču nav pirkta par papildus eiro?!
Sākumā mēs dedzīgi uzklupām visjaudīgākajai hečbeka versijai ar 1,5 TSI un 150 ZS, taču ātri atskārtām, ka WLTP un sazin kādi vēl apsvērumi aizžņauguši lieliskajam Evo paaudzes motoram rīkli. Cita lieta - vienlitrīgais TSI ar 3 cilindriem, 115 ZS un DSG vai manuālo kārbu! Viegls kā paštīta smēķa papīrs, gatavs griezties kaut līdz moča apgriezieniem, un apveltīts ar tādu kā pašpuikas temperamentu. Starp citu, DSG pieejams visiem trim Scala motoriem, ieskaitot dīzeli. Ak jā - TDI šajā mašīnā ir "klase par sevi", īstas trifeles sojas šokolādes vietā, taču cena vairāk domāta pārtikušiem ļaudīm gados, kam dzīvē viss jau bijis, un nu nobriedis nodoms iegādāties it kā pieticīgu auto "pēc pilnas programmas". Tātad ar baltu ādas salonu un visām "ekstrām". Pirms romantiskā ceļojuma uz Gardas ezeru večukiem gan nāksies atjaunināt tālruņu lādētājus - Scala salonā atrodamas tikai jaunākās USB-C ligzdas.
Kas to pirks?
Par Škoda Scala var droši teikt, ka tas ir automobilis visiem dzimumiem, vecumiem, temperamentiem, maciņiem un dzīves nepieciešamībām. Es pat teiktu, ka šoreiz Simply Clever ir nevis kaur kur vāciņā paslēpts ledus skrāpis, bet pati automašīna kopumā. Ar šo modeli Škoda atkārtojusi 23 gadus veco Octavia triku. Toreiz čehi izlaida vidējās klases automašīnu uz kompaktklases modeļa bāzes, par (gandrīz) kompaktklases modeļa cenu. Tā radās "čehu pasāts" par golfa cenu.
Tagad viņi virtuozi izpildījuši to pašu gājienu ar mazās klases šasiju un kompaktklases izmēra virsbūvi. It kā nevajadzīgi plašais aprīkojuma klāsts nebūt nav pašmērķīga plātīšanās. Tā ir dižā, līdz pat premium līgai pielūgtā izvēles iespēja, kas ļaus taksometru firmai tikt pie maksimāli lēta "plastmasnieka", uzņēmumam - pie glītām automašīnām, kuras darbinieki pēcāk gribēs izpirkt, un tālab nelauzīs, bet individuālajam klientam kaut reizi mūžā izbaudīt reibinošo sajūtu, kad tu, cilvēks, vari atķeksēt konfiguratorā visu, ko ieraugi, un, skaidri zini, ka beigās tik un tā nesavāksies vairāk par 25 tūkstošiem eiro. Tātad, ja pati Scala, būsim godīgi, nav ģeniāla, tad ideja un tās realizācija - gan.
Škoda Scala sākuma cena ir 14 900 eiro, ar DSG - 18 800 eiro, ar TDI - 18 700 eiro.