AS "Pasažieru vilciens" (PV) īstenotā elektrovilcienu iepirkuma rezultāti liek domāt par uzņēmuma likvidēšanu, otrdien žurnālistiem sacīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP).
Vilcienu iepirkuma rezultāti liek domāt par "Pasažieru vilciena" likvidēšanu, paziņo Linkaits (17)
LETA jau vēstīja, ka PV, ņemot vērā Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmumā pausto, pārvērtējis elektrovilcienu iepirkuma konkursa pretendentu piedāvājumus, un par uzvarētāju atzinis Čehijas uzņēmumu "Škoda Vagonka" ("Škoda").
Linkaits prognozēja, ka šis nav pēdējais lēmums minētajā iepirkumā, jo, ticamākais, tā rezultāti tiks apstrīdēti.
Tāpat ministrs atsaucās uz finanšu ministra Jāņa Reira (JV) valdības sēdē pausto par iepirkuma uzvarētāja reputācijas problēmām, tādējādi apdraudot iespēju elektrovilcienu iepirkumā izmantot Eiropas Savienības (ES) fondu līdzekļus.
Linkaita ieskatā, elektrovilcienu iepirkumā PV ir padarīts par ķīlnieku "dažādu interešu sadursmē", kurā esošā PV valde meklēja iespējas, lai korekti izpildītu visas ar iepirkumu saistītās prasības, ko noteica Iepirkumu uzraudzības birojs, iepirkuma specifikācija u.c.
Tāpat Linkaits pauda pārliecību, ka neviens līdz šim pieņemtais lēmums Latviju "nevirza tuvāk jauniem elektrovilcieniem". Ministra vērtējumā, patlaban nav arī skaidra risinājuma tam, kā elektrovilcienu iepirkums varētu turpināties.
Ministrs atturējās atbildēt uz jautājumu, vai viss iepriekš paustais un finanšu ministra izteiktās bažas liecina, ka Latvijai nebūs "Škoda" elektrovilcienu. Tāpat Linkaits nekomentēja, vai elektrovilcienu iepirkums varētu tikt īstenots bez ES fondu atbalsta.
"Domāju, ka ir lielas iespējas atgriezties pie PV likvidācijas jautājuma. Mēs šim jautājumam esam tuvāk kā jebkad," uzsvēra Linkaits.
Vēlāk Linkaits precizēja, ka valdības sēdē Reira paustais, ka PV elektrovilcienu iepirkuma uzvarētājam "Škoda" ir reputāciju riski, un ka šāda rezultāta gadījumā Finanšu ministrija (FM) neļaus elektrovilcienu iepirkumā izmantot ne valsts, ne ES fondu līdzekļus, draud ar to, ka Latvija paliks bez jauniem elektrovilcieniem, kā arī tiks likvidēts PV.
"Ņemot vērā projekta nozīmīgumu un to, cik finansiāli dārgs tas ir, iepirkumu gaitā tika skrupulozi vērtēta katra sīkākā nianse. Sīvā konkurence, kā arī daudzās pārsūdzības bija izaicinājums ne tikai PV, bet arī IUB. Publiski jau labu laiku bija zināms, ka "Škoda" ir viens no galvenajiem pretendentiem uzvarai konkursā, bija pietiekams laiks, lai vērtētu tā reputācijas riskus, tāpēc būtu svarīgi saprast, cik pamatoti ir finanšu ministra izteikumi," pauda ministrs.
Viņš arī atzīmēja, ka Latvija ir ieinteresēta kvalitatīvos sabiedriskā transporta pārvadājumos, kur vilcieni būtu pārvadājumu sistēmas mugurkauls. "Tuvāko nedēļu laikā ar visām iesaistītajām pusēm meklēsim risinājumus, lai situācija nokārtotos," norādīja Linkaits.
Jau vēstīts, ka PV, ņemot vērā IUB lēmumā pausto, pārvērtējis elektrovilcienu iepirkuma konkursa pretendentu piedāvājumus, un par uzvarētāju atzinusi "Škoda".
"Škoda" kopējā piedāvātā līgumcena 32 jaunu elektrovilcienu ražošanai un to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegādei ir 241 888 753 eiro. Līgumcenā ietilpst vilcienu, to uzturēšanai nepieciešamā aprīkojuma piegāde, rezerves daļu fonda piegāde pirmajiem pieciem gadiem, kā arī personāla apmācība.