Lidsabiedrības “Ethiopian Airlines” pilots lūdzis kompānijas vadību dot vairāk laika apmācībām ar jaunajiem “Boeing 737 MAX” lidaparātiem. Tas noticis īsi pēc oktobrī notikušās “Lion Air” aviokatastrofas, kurā gāja bojā 189 pasažieri, liecina aģentūras “Bloomberg” rīcībā nonākušie dokumenti un e-pasta sarakstes.
"Katastrofa ir neizbēgama" jeb kā "Ethiopian Airlines" pilota brīdinājumi palika nesadzirdēti (12)
“Ethiopian Airlines” pilots un instruktors Bernds Kajs fon Hoslins jau novembrī brīdināja lidsabiedrības vadību, ka pilotiem nepieciešams papildu laiks, ko veltīt mācībām ar jauno “Boeing 737 MAX” lidaparātu. Tāpat viņš norādīja, ka arī apkalpes locekļiem šajā lidmašīnā ir nepieciešams aktīvāk komunicēt.
Trīs mēnešus pēc van Hoslina brīdinājuma notika aviokatastrofa, kurā gāja bojā 157 “Ethiopian Airlines” pasažieri.
Van Hoslins bija noraizējies par to, kā pilotiem izdosies atrisināt “737 MAX” vadības kontroles problēmas, par ko liecināja brīdinājumi pilotu kabīnēs, atsaucoties uz e-pasta sarakstēm, vēsta “Bloomberg”.
“Katastrofa ir neizbēgama,” decembrī rakstīja van Hoslins. Tāpat viņš uz 418 lapām pauda bažas par to, kā veikt lidmašīnas apkopi un novērst “Ethiopian Airlines” pilotu pārgurumu. Aprīlī van Hoslins iesniedza atlūgumu, kurā tika pieminēti arī iepriekš izteiktie brīdinājumi, ko aviokompānija nebija ņēmusi vērā.
Atlūgumā van Hoslins rakstīja, ka “viņa bažas ir saistītas ar drošības jautājumiem, kam aviosabiedrībai bija jāpievērš pastiprināta uzmanība”.
“Ethiopian Airlines” pārstāvis aģentūrai “Bloomberg” paziņoja, ka lidsabiedrība nevar komentēt šo situāciju, tomēr piebilda, ka visi piloti ir apmācīti pilotēt “737 MAX” lidmašīnas, tāpat ņemti vērā arī Federālās aviācijas asociācijas (FAA) ieteikumi.
Pašlaik pieejamā informācija liecina, ka nozīmīga gan “Lion Air”, gan “Ethiopian Airlines” aviokatastrofā varēja būt kļūda programmatūrā, kuras dēļ piloti saņēmuši neprecīzus datus. Pašreizējie ziņojumi norāda, ka kļūdainie rādījumi varētu būt iedarbinājuši lidmašīnu automatizēto sistēmu, kas lidaparāta purngalu sasvērusi uz leju.
Van Hoslins norāda, ka abās aviokatastrofās piloti nav spējuši tikt galā ar situāciju, kad lidmašīna piepeši sasvērusies uz leju. Lidmašīnā atrodas divi drošības sensori, no kuriem vismaz viens varētu būt fiksējis nepareizus datus.
Decembrī van Hoslins “Ethiopian Airlines” vadībai rakstīja, ka lidojumu apkalpes locekļus, tostarp pilotus, mulsina dažādie paziņojumi un brīdinājuma signāli pilota kabīnē, ko izraisa sensoru kļūdainie rādījumi. “Ethiopian Airlines” aviokatastrofa, kā arī tehniskās problēmas citās “737 MAX” lidmašīnās, ko izmanto vairākas aviokompānijas pasaulē, bija iemesls, kādēļ martā visā pasaulē tika noteikts pagaidu liegums izmantot šos lainerus.
Van Hoslins minēja, ka tieši automatizētās drošības sistēmas sensors ir tas, ko pašlaik visaktīvāk pārbauda izmeklētāji. Viņš pauda satraukumu, ka simulatoros netiek izspēlētas situācijas, kas notiek tad, ja sensoru kļūmju dēļ lidmašīna sasveras tādējādi, īsta lidojuma laikā piloti vienkārši nesaprot, kā šādā brīdī rīkoties.
“Simulatoru programmatūra ir novecojusi, tajā tiek izspēlētas situācijas, kas aktuālas vecākiem “Boeing” lidmašīnu modeļiem. Es gribētu uzsvērt, ka ir nepieciešamas alternatīvas papildu apmācības,” rakstīja van Hoslins.
Novembrī van Hoslins lūdza “Ethiopian Airlines” vadību sniegt maksimāli daudz informācijas par automatizētajiem drošības sensoriem un to darbības sekām. Jau tad bija pieejama informācija, ka kļūdainu rādītāju dēļ sensori var izraisīt automatizētu nolaišanās procesu, taču nebija skaidrs, kā pilotiem šādā situācijā rīkoties.
Tiek norādīts, ka ASV aviācijas regulatori un “Boeing” novembrī publicēja instrukcijas, kā pilotiem rīkoties kļūdainu sensoru rādījumu gadījumā. Etiopijas transporta ministrs Dagmavits Mogs sacīja, ka pēc “Lion Air” katastrofas “visiem “Ethiopian Airlines” pilotiem tika sniegtas skaidras instrukcijas, kā rīkoties analogos gadījumos”. Arī pēc 10. marta aviokatastrofas “Ethiopian Airlines” paziņoja, ka piloti rīkojušies profesionāli un darījuši visu, kā teikts instrukcijās.
Tomēr izmeklēšanas ziņojums liecina, ka piloti gan ir pieļāvuši kļūdu, kādēļ lidmašīna nokritusi, – vadības svira esot bijusi pacelta pārāk augstu, un nepareizajā brīdī atkārtoti tika iedarbināti sensori.
Tomēr pagaidām nav skaidrs, vai “Ethiopian Airlines” būtu izdevies izvairīties no katastrofas, ja tiktu ņemti vērā van Hoslina brīdinājumi. Bijušais FAA negadījumu izmeklēšanas divīzijas direktors Džefrijs Guzeti sacīja, ka joprojām tiek meklēti iespējamie aviokatastrofas cēloņi.
“Es uzskatu, ka pēc “Lion Air” negadījuma ir bijušas diskusijas saistībā ar “737 MAX” lidmašīnu lietojumu. Tomēr reāli lēmumi saistībā ar to vēl nav pieņemti,” sacīja Guzetti.
Pašlaik, pēc divām aviokatastrofām, “Boeing” veic intensīvu izmeklēšanu par notikušo. Vairākos ziņojumos teikts, ka ir konstatētas problēmas arī “Boeing 787 Dreamliner” lidmašīnās.
Daļa no kļūdām ražošanā ir augsta netīrumu koncentrācija gaisa sensoros, nepareizi lietoti stiprinājumi, kā arī nepietiekami piestiprināti sēdekļi, maijā ziņoja medijs “The Post and Courier”.
Van Hoslins savā atlūgumā rakstīja, ka “Ethiopian Airlines” nav pietiekami ņēmusi vērā viņa sūdzības, tāpēc arī nav sekojusi atbilstoša rīcība, lai izvairītos no katastrofas.
Iepriekš vēstīts, ka Etiopijā 10. martā avarēja aviokompānijas "Ethiopian Airlines" lidmašīna "Boeing 737 MAX" ar 157 cilvēkiem.
Lidmašīna nogāzās sešas minūtes pēc pacelšanās gaisā no lidostas Etiopijas galvaspilsētā Adisabebā. Tā avarēja aptuveni 60 kilometrus uz dienvidaustrumiem no galvaspilsētas.
Lidmašīnā atradās 149 pasažieri un astoņi apkalpes locekļi, un tā bija ceļā uz Kenijas galvaspilsētu Nairobi.
Pagājušā gada oktobrī cita lidmašīna "Boeing 737-8 MAX" iegāzās Javas jūrā. Aviokompānijas "Lion Air" lidmašīna avarēja neilgi pēc pacelšanās gaisā no Džakartas. Aviokatastrofā gāja bojā visi 189 cilvēki, kas atradās lidmašīnā.
Lidmašīnas "melnās kastes" dati liecināja, ka avarējušā aviolainera ātruma indikators pēdējos lidojumos rādījis nepareizus datus, lai gan "Lion Air" sākotnēji apgalvoja, ka šī problēma tikusi novērsta.