Šodienas redaktors:
Jānis Tereško

Aviācijas nozares uzņēmumi gatavojas sliktākajam gadam kopš 2014. gada

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: AFP / Scanpix

Augstas naftas cenas, starptautiskais tirdzniecības karš un liegums izmantot “Boeing 737 MAX” lidmašīnas – šie faktori liecina, ka aviokompānijām visā pasaulē jāgatavojas sliktākajam gadam pēdējo piecu gadu laikā, vēsta CNN.

Tiek prognozēts, ka 290 aviācijas industrijas uzņēmumi šogad gūs 28 miljardus dolāru lielu peļņu. Ja šādas prognozes piepildīsies, tad šī peļņa būs par 21% mazāka, nekā prognozēts iepriekš. Tāpat lidsabiedrības var sasniegt zemākos peļņas rādītājus kopš 2014. gada.

“Aviācijas nozarē biznesa vidi nosaka vairāki faktori, piemēram, augošās degvielas cenas un tirdzniecības apjomu kritums pasaules tirgos. Tas savukārt liek lidsabiedrībām paaugstināt dažādas izmaksas,” teikts Starptautiskās Gaisa transporta asociācijas (IATA) ziņojumā.

IATA prognozē, ka aviolīniju izmaksas šogad pieaugs par 7,4%. Tas savukārt apsteidz izaugsmi, kas tiek prognozēta 6,5% apmērā.

Degvielas cenas, kas pēdējo mēnešu laikā ir kāpušas dažādu saspīlējumu dēļ starp ASV, Irānu un Venecuēlu, ir viens no galvenajiem faktoriem, kas ietekmē izmaksu celšanos. Paredzams, ka lidmašīnām paredzētās degvielas cenas būs par aptuveni 27,5% augstākas, nekā tās bija pirms diviem gadiem.

Tirdzniecības konflikti, visticamāk, ietekmēs kravu pārvadājumu industriju. Tomēr pasažieru pārvadājumus var ietekmēt fakts, ka cilvēki var mainīt vietas, kur atpūsties, vai arī mainīt ceļošanas veidu – piemēram, lidmašīnas vietā izvēloties braukt ar personīgo auto.

IATA paredz, ka pieprasījums pēc kravas pārvadājumiem aviācijas nozarē samazināsies.

Tomēr IATA uzsver, ka aviācijas industrija joprojām ir augoša nozare. Tā piedzīvo izaugsmi desmito gadu pēc kārtas, ko ietekmējuši tādi faktori kā globālās ekonomikas pastiprināšanās, aviolīniju konsolidācija, kā arī pieaugošs pieprasījums pēc pasažieru pārvadājumiem.

IATA ziņojumā norāda, ka “pastāv zināmi riski, kā varētu mainīties biznesa vide aviācijas nozarē, tomēr nav bažu par iespējamu dziļu krīzi”.

Iepriekš vēstīts, ka 2014. gadā aviācijas nozarē bija divas aviokatastrofas, kādēļ cieta nozares finansiālie rādītāji. 2014. gada martā bezvēsts pazuda "Malaysian Airlines" lidmašīna no Kualalumpuras uz Pekinu. Savukārt jūlijā tās pašas aviokompānijas laineri, kas bija ceļā no Amsterdamas uz Kualalumpuru, notrieca Krievijas atbalstītie nemiernieki Austrumukrainā.

Svarīgākais
Uz augšu