Šodienas redaktors:
Jānis Tereško
Iesūti ziņu!

Līdz kodu karšu ēras beigām 100 dienas: kas jāņem vērā bankas klientiem? (5)

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Edijs Pālens/LETA

Līdz ar stingrākām ES prasībām attiecībā uz klientu digitālu autentifikāciju "Swedbank" jau 2019. gada 9. septembrī pilnībā pārtrauks kodu karšu izmantošanu. 100 dienas pirms karšu ēras noslēguma "Swedbank" apkopojusi statistiku par atlikušajiem kodu karšu lietotājiem un sniedz atbildes uz klientu biežāk uzdotajiem jautājumiem.

Pēdējo trīts mēnešu laikā no kodu kartes atteikušies vēl 25% klientu.

Kopš kodu karšu migrācijas sākuma 2018. gada augustā uz citiem autentifikācijas rīkiem pārgājuši 75% klientu, no kuriem vairums – gandrīz 600 000 – priekšroku devuši lietotnei "Smart-ID".

Lai gan migrācija norit pakāpeniski, līdz kodu karšu slēgšanai šis solis jāsper vēl ap 120 000 klientu visā Latvijā – lai izvairītos no rindām un citām neērtībām, banka aicina pāreju neatlikt uz pēdējo brīdi.

Kas notiks, ja līdz 9. septembrim kodu karti nenomainīšu pret citu autentifikācijas rīku?

Nokavējot pārejas brīdi, ar "Swedbank" kodu karti vairs nevarēs autentificēties internetbankā un citos bankas kanālos (piemēram, zvanot uz konsultāciju centru). Tāpat nebūs iespējams pieslēgties valsts portāliem (piemēram, latvija.lv, vid.eds.lv, vsaa.gov.lv, e-veseliba.gov.lv u.c.) un arī pakalpojumu sniedzējiem (piemēram, "Latvenergo", "tet", "Latvijas Gāze", "Tele2" u.c.). 

Tāpat jāpiebilst, ka nebūs iespējams patstāvīgi izveidot jaunu "Smart-ID" kontu – lai to izdarītu, būs jādodas uz bankas filiāli.

Jau tagad ieviesti vairāki kodu karšu lietošanas ierobežojumi. Vai plānots vēl kas?

Šobrīd dienas maksājumu limits, ko var apstiprināt ar kodu karti, ir 50 eiro. Savukārt jau no 6. jūnija ar kodu karti varēs pārskaitīt vien 20 eiro dienā. Banka atgādinām, ka ar kodu karti jau tagad nevar autorizēties "Swedbank" mobilajā lietotnē, tāpat arī jārēķinās ar ierobežojumiem, veicot pirkumus internetā.

Kādas ir kodu kartes alternatīvas?

Pats ērtākais risinājums būs mobilā lietotne "Smart-ID", ko savā viedtālrunī (vai planšetē) pāris minūšu laikā var lejupielādēt katrs klients patstāvīgi. Ja nav pieejama atbilstoša ierīce, noderēs kodu kalkulators, kuru var saņemt jebkurā "Swedbank" filiālē. Arī tiem, kuri izmanto valsts izsniegto eID karti, ir iespēja to lietot darbībai internetbankā.

Ja gadījumā karšu lasītājs eID lietošanai vēl nav pieejams, to var izmantot Swedbank filiālēs, bibliotēkās un valsts vienotajos klientu apkalpošanas centros.

Kā es savā mobilajā ierīcē varu aktivizēt Smart-ID?

Mobilo lietotni "Smart-ID" katrs iOS vai "Android" ierīces īpašnieks pāris minūšu laikā pats var lejupielādēt un aktivizēt ar esošo kodu karti, eID vai kodu kalkulatoru, nepieciešamības gadījumā izmantojot internetbankā pieejamās instrukcijas. Ja saviem spēkiem neizdodas, var lūgt padomu kādam paziņam. Nopietnu sarežģījumu gadījumā ieteicams sazināties ar Smart-ID atbalsta dienestu vai banku. Ievērībai – lai izmantotu lietotni "Smart-ID", nepieciešams viedtālrunis ar "Android" 4.1 (vai jaunāka versija) vai iOS 8.0 (vai jaunāka versija) operētājsistēmu.

Kādos gadījumos jādodas pēc kodu kalkulatora?

Pēc kodu kalkulatora uz filiāli jāiet tikai tad, ja nav pieejama viedierīce, kas atbalsta "Smart-ID", un nav pieejama eID karte ar lasītāju. Uzsākot kodu karšu migrāciju, uz pusi tika samazināta kodu kalkulatora standarta cena (tagad 6 eiro). Savukārt senioriem no 65 gadu vecuma un jauniešiem līdz 18 gadiem kalkulators tagad maksā 2 eiro.

Iedzīvotājiem ar maznodrošinātas vai trūcīgas personas statusu, kā arī personām ar 1. un 2. grupas invaliditāti kodu kalkulatori tiek izsniegti bez maksas, uzrādot attiecīgo statusu apliecinošu dokumentu.

Klientu ērtībai pieejami arī lielāka izmēra kalkulatori, vajadzības gadījumā nodrošināta arī skaņas funkcija). Lai ietaupītu laiku un izvairītos no rindām, "Swedbank" internetbankā ir ieviesta iespēja rezervēt konsultāciju klientam ērtākajā laikā – atliek pieteikties, saņemt apstiprinājumu un doties uz izvēlēto filiāli, kur klientu jau gaidīs konsultants.

Svarīgākais
Uz augšu