Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija šodien trešajā lasījumā atbalstīja Autopārvadājumu likuma grozījumus, ar kuriem Satiksmes ministrijas (SM) iecerējusi sakārtot taksometru nozari.
Trešajā lasījumā atbalsta grozījumus Autopārvadājumu likumā taksometru pārvadājumu sakārtošanai
Sēdes laikā tika atbalstīti vairāki precizējoši SM priekšlikumi. Viens no priekšlikumiem paredzēja, ka "vaučeriem", kas nodrošinātu fiksētu brauciena cenu konkrētos maršrutos, jābūt reģistrētiem Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datubāzē.
VID pārstāvis skaidroja, ka šādā veidā būtu iespējams izsekot, ka "vaučers" tiešām tiek izmantots godīgi un atbilstoši. Savukārt Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) norādīja, ka nav skaidrības, kā tas izpaudīsies, turklāt LDDK bažījas, ka tas radīs lieku haosu. Deputāti SM priekšlikumu noraidīja, un izlēma, ka tā iekļaušanu noteikumos varēs vērtēt, izstrādājot Ministru kabineta noteikumus.
Plānots, ka noteikumi stāsies spēkā šā gada 1.septembrī.
Jau ziņots, ka SM piedāvātie likuma grozījumi paredz, ka starptautiskas nozīmes transporta infrastruktūras objektos, piemēram, lidostās, ostās un dzelzceļa stacijās, pasažieru komercpārvadājumus drīkstēs veikt pārvadātāji vai uz līguma pamata izveidotas pārvadātāju apvienības, kas varēs nodrošināt visas likumā noteiktās prasības.
Noteikts, ka pakalpojuma pieejamība būs jāspēj nodrošināt visā objekta darba laikā, kā arī jāspēj apkalpot personas ar kustību traucējumiem. Savukārt pārvadātāja vai uz līguma pamata izveidotās pārvadātāju apvienības transportlīdzekļiem jābūt četrām līdz septiņām pasažieru vietām, ne vecākiem par pieciem gadiem, ar vienotu virsbūves krāsu, kas atbilst reģistrētai preču zīmei, turklāt automašīnai jābūt piemērotai bērnu pārvadāšanai.
Paredzēts, ka pārvadātāja vai apvienības dalībnieka atbilstību šīm prasībām izvērtēs republikas pilsētas pašvaldība vai plānošanas reģions, izsniedzot licences kartīti ar īpašu atzīmi. Kartīte dotu tiesības sniegt pakalpojumu visā plānošanas reģiona vai republikas pilsētas teritorijā. Tāpat noteikts, ka licences kartīti varētu anulēt, ja tiks pārkāpta kāda no iepriekš minētajām prasībām.
Kārtību, kādā izsniedz un anulē šīs licences kartītes, kā arī to, kā tiks organizēti un kontrolēti šie pārvadājumi, noteiks valdība.
Tāpat likuma grozījumi paredz, ka taksometru pakalpojumu sniedzējiem visi tīmekļa vietņu un aplikāciju dati būs jāglabā Eiropas Savienības (ES) vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijās (NATO) dalībvalstī vismaz piecus gadus.
Grozījumi paredz, ka tīmekļvietnes vai mobilās lietotnes pakalpojuma sniedzējs VID sniedz informāciju par Latvijas teritorijā tīmekļvietnē vai mobilajā lietotnē piedāvātajiem, pārvadātāja atteiktajiem un veiktajiem pasažieru komercpārvadājumiem, autovadītājiem un autotransporta līdzekļiem.
Tāpat SM rosināja papildināt pirmajā lasījumā atbalstīto likuma punktu par tīmekļvietnēm un mobilās lietotnes pakalpojumiem, nosakot, ka tām ir jābūt reģistrētām Autotransporta direkcijas uzturētājā Autopārvadātāju informatīvajā datu bāzē. Turklāt Autotransporta direkcija tās reģistrē tad, ja tā ir reģistrēta kādā ES dalībvalstī, tai nav nodokļu, nodevu un citu valsts noteikto obligāto maksājumu parādu, turklāt nav neizpildītu Patērētāju tiesību aizsardzības centra piemērotu lēmumu.
Noteikts, ka tīmekļvietnei vai mobilajai lietotnei ir jānodrošina informācija par piedāvāto pasažieru komercpārvadājumu pakalpojumu, tarifiem un papildmaksu, kā arī iespēju tiešsaistē pieprasīt pakalpojumu un iespēju aprēķināt braukšanas maksu un veikt samaksu tiešsaistē bezskaidrā naudā.