Viens no vērienīgākajiem projektiem Baltijas valstīs tuvākajos gados ir dzelzceļa līnijas "Rail Baltica" izbūve, kas ļaus dažu stundu laikā aizbraukt uz Tallinu, Viļņu un pat Varšavu. Zināms, ka "Rail Baltica" vilcieni pieturēs arī Rīgas Centrālajā dzelzceļa stacijā. Tieši tādēļ gaidāms, ka Rīgas stacijas apkārtne tuvāko septiņu gadu laikā piedzīvos lielas pārvērtības. Ieskatu nākotnes Rīgā portālam TVNET sniedza "Eiropas Dzelzceļa līniju" vadītājs Kaspars Vingris.
- Kad Rīgā varētu sākties pirmie būvniecības darbi saistībā ar “Rail Baltica” infrastruktūru?
- Pirmais darbs ir projektēšana, un tās gaitā tiek izstrādāts konkrēts būvprojekts, kā arī būvniecības norises un citi plāni. “Eiropas Dzelzceļa līnijas” paredz, ka būvniecība varētu sākties 2021. gadā. Ja viss notiks atbilstoši plānam un viss tiks saskaņots, tad jā – pēc diviem gadiem varētu sākties būvniecība.
- Kā notiks Rīgas Centrālās stacijas pārbūve, pielāgojot to “Rail Baltica” vajadzībām?
- Ir tā, ka pārbūve notiks vairākās kārtās. Tās ir paredzētas, lai Centrālā stacija varētu turpināt strādāt ar daļējiem ierobežojumiem, tāpat arī, lai ierobežojumi būtu daļēji arī pārbūves skartajās ielās.
Tās ir sešas ielas, kuras šķērso dzelzceļš, – sākot no Lāčplēša, beidzot ar Jelgavas ielu. Galvenie pārbūves darbi notiks tajā stacijas daļā, kur tagad ir peroni un sliežu ceļi, nevis pati stacijas ēka un komercplatības. Tās netiks skartas vispār vai arī tiks skartas minimāli.
Pārbūvēta tiks tā stacijas daļa, kur atrodas peroni. Ņemot vērā, ka tā ir pilnīga pārbūve, tas nozīmē, ka tiks demontēts esošais uzbērums, esošie tuneļi, tiks būvētas jaunas nesošās konstrukcijas estakādēm. Tas nozīmē, ka peroni pēc pārbūves stāvēs uz estakādes.