Šodienas redaktors:
Vita Daukste-Goba

"Candy Crush" izstrādātājs noliedz iespēju, ka spēlētājiem varētu būt izveidojusies atkarība no spēles

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Reuters / Scanpix

Iespējams, ka liela daļa viedtālruņu īpašnieku ir ne tikai dzirdējuši, bet arī paši spēlējuši spēli “Candy Crush”, kuras galvenais uzdevums ir savienot trīs vai vairāk vienādas krāsas un formas figūras tā, lai tās nodziest. Ņemot vērā, ka spēle ir savienota ar internetu, tajā par reālu naudu ir iespējams iegādāties dažādas papildiespējas, ko daudzi spēlētāji arī aktīvi izmanto. Spēles veidotājkompānijas “King” vadītājs atklājis, cik lielā mērā daudzi spēlētāji velta sevi šai spēlei.

Kā vēsta britu medijs “The Guardian”, “King” veidotā spēle “Candy Crush”, kā arī tās citas daļas, piemēram, “Soda” un “Jelly”, kopumā ir nopelnījušas vairākus miljardus dolāru. Tāpat kompānija ir apkopojusi datus par laiku, ko spēlētāji pavada spēlē. Vairāk nekā deviņi miljoni spēlētāju ik dienas spēlē pavada trīs līdz sešas stundas, vai pat vairāk.

“King” vadītājs Alekss Deils Lielbritānijas parlamentārajā komitejā, kas izmeklē atkarību izraisošas tehnoloģijas, atklāja, ka viens spēlētājs dienas laikā pamanījās iztērēt vairāk nekā 2600 dolāru (aptuveni 2300 eiro) reālās naudas, lai iegādātos iekšējo spēles valūtu, kas ļauj daudz ātrāk panākt progresu.

Tomēr Deils neuzskata, ka viņa kompānijas izstrādātā spēle būtu atkarību izraisoša.

“Mūsu spēles spēlē aptuveni 270 miljoni spēlētāju visā pasaulē. No tiem katru mēnesi ir kādas divas trīs sūdzības par to, ka tiek iztērēts pārāk daudz reālās naudas. Tas, savukārt, ir ārkārtīgi neliels skaitlis, salīdzinot ar kopējo spēlētāju skaitu. Un tad, kad mēs runājam ar spēlētājiem – viņi saka, ka ir ļoti priecīgi par to, ko spēlē ir iespējams darīt,” sacīja Deils.

Tāpat Deils iepazīstināja ar spēles ilguma datiem. Viņš sacīja, ka no 270 miljoniem spēlētāju 3,4% jeb 9,2 miljoni cilvēku “Candy Crush” spēlē trīs līdz sešas stundas dienā, bet 0,16% jeb 432 000 spēlētāju spēlē pavada sešas un vairāk stundas.

“Candy Crush” vidusmēra spēlētājs ir sieviete, kas vecāka par 35 gadiem. Vidējais laiks, ko spēlētāji pavada spēlē ik dienas, ir 38 minūtes. Deils uzsvēra, ka demogrāfiskie dati liecina par to, ka liela daļa spēlētāju ir cilvēki, kuriem ir ļoti daudz brīvā laika, tādēļ spēle tiek spēlēta nevis atkarības, bet gan laika īsināšanas dēļ.

“Mums nozīmīga daļa spēlētāju ir vecumā no 60 – 80 gadiem. Viņiem ir ļoti daudz brīvā laika. Mums, protams, patīk, ka cilvēki izvēlas spēlēt mūsu spēles, un tādi spēlētāji vienmēr būs,” sacīja Deils.

Viņš piebilda, ka daudzi spēlētāji iegulda spēlē nozīmīgu laiku savas dzīves, kā arī reālas naudas līdzekļus.

Deils norādīja, ka nav korekti teikt, ka spēlētajam, kurš iztērējis lielu naudas summu, ir kādas problēmas. Viņš uzsvēra, ka spēlē regulāri ir “izpārdošanas ar atlaidēm”, kad ir iespējams par reālu valūtu iegādāties spēles valūtu. Viens cilvēks šādā ‘izpārdošanā” iztērēja 2600 dolāru vienas dienas laikā, un pēc tam iegādāto spēles valūtu iztērēja septiņu mēnešu laikā. Pēc tam šis pats spēlētājs iztērējis vairāk nekā tūkstoti dolāru (930 eiro), lai papildinātu savu spēles valūtu.

“Tā, protams, ir liela naudas summa. Spēlētājs izmantoja izpārdošanu spēlē. Tomēr gribu uzsvērt – lēmums par to – pirkt spēles valūtu vai nē – tas tomēr lai paliek uz paša spēlētāja sirdsapziņas, tā ir viņa izvēle,” teica Deils.

Savukārt Lielbritānijas parlamenta konservatīvo frakcijas deputāts Damians Kolinss, kurš vada parlamentāro komisiju, jautāja Deilam, vai spēles veidotājam “King” nebūtu jāiejaucas gadījumā, ja spēlētājs ir pārmērīgi aizrāvies ar spēli, tērējot lielas naudas summas.

Deils atbildēja, ka neilgi pēc spēles laišanas klajā spēlētājiem, kuri notērēja vairāk nekā 250 dolāru (220 eiro) nedēļā, tika sūtīti atgādinājuma epasti. Tā kā daudzi spēlētāji uz epastiem atbildējuši, ka “ja viņi nevarētu atļauties, tad arī neveiktu pirkumus spēlē”, tad arī pieņemts lēmums atteikties no elektronisko pasta sūtījumu sūtīšanas, lai “nepadarītu komunikāciju pārlieku uzbāzīgu un traucējošu”.

Kolinss pieļāva, ka kompānija “King” ir bijusi pārāk pasīva.

“Tas, ko es nespēju saprast, kādēļ jūs nejūtat atbildību par atkarīgu cilvēku identificēšanu. Jūs tikai priecājieties par to, ka cilvēki spēlē un maksā par jūsu spēlēm, taču jūs noliedziet iespējamību, ka varbūt lielai daļai spēlētāju ir izveidojusies reāla atkarība,” sacīja Kolinss Deilam.

Ņemot vērā Pasaules Veselības Organizācijas paziņojumu, kurā teikts par to, ka atkarība no spēlēm ir pielīdzināma oficiālai medicīniskai diagnozei, Deils sacīja, ka “King” varētu pārskatīt savu politiku un tomēr sazināties ar spēlētājiem, kuriem potenciāli varētu būt izveidojusies atkarība.

“Mēs noteikti pārskatīsim savu komunikācijas politiku. Taču mēs par to esam runājuši arī iepriekš, un spēlētājiem nepatīk, ka viņus traucē. Mums ir pieejams atbalsta dienests 24 valodās. Starp 270 miljoniem spēlētāju ik mēnesi ir tikai divas vai trīs sūdzības par to, ka cilvēki uztraucas par to, ka spēlē pavadīts pārāk daudz laika, vai arī, ka notērētas pārāk lielas naudas summas,” sacīja Deils.

Savukārt Deila kolēģis, kurš arī piedalījās Parlamentārās komisijas uzklausīšanas sēdē, norādīja, ka Lielbritānijā pēdējo 18 mēnešu laikā ir bijis tikai viens gadījums, kad spēlētājs lūdzis “King” bloķēt savu spēles kontu.

Šī gada pirmajā ceturksnī “Candy Crush” spēļu sērijai ir izdevies nopelnīt vairāk nekā 390 miljonus dolāru, savukārt kopš 2014. gada pirmā ceturkšņa spēles ieņēmumi sasnieguši jau 6,37 miljardus dolāru visā pasaulē.

Svarīgākais
Uz augšu