Parādu klade; pelēks akmens ceļa malā, uz kura sēž sakumpis stāvs, gaidot autoveikalu; sieviete ar bagātīgu pūdera kārtu uz sejas blūzē ar mežģīnēm pērk maisu ar “astītēm”, lai barotu zem istabas grīdas dzīvojošās ūdeles; zem krekla paslēpts lētais viņčiks zaļā plastmasas pudelē. Tās ir dažas no ikdienas ainiņām, kas iespiežas atmiņā, pa vientuļiem Latgales lauku ceļiem braucot līdzi autoveikalam.
Viena no attālāko teritoriju problēmām, kas īpaši skar ar 19 pagastiem bagāto Daugavpils novadu, ir ģeogrāfiskā izolētība, proti, teritorijā ir 553 oficiāli reģistrētu ciemu – daudzi tālu no galvenajiem autoceļiem. Savukārt piebraucamie ceļi ir sliktā kvalitātē, sabiedriskais transports uz ciemiem nekursē. Vietās, kurām palaimējies, un maršruts nav slēgts, autobuss civilizācijas virzienā dodas reizi dienā vai pat nedēļā. Nomaļo vietu “pēdējo mohikāņu” vienīgais glābiņš ir autoveikals.
GALERIJA: Kā izdzīvo nomaļos Latgales ciemos
Ja citviet autoveikalus pamazām slēdz, Daugavpils novadā astoņu gadu laikā to skaits par diviem pieaudzis. Iemesls mazo nerentablo lauku veikaliņu slēgšana. Šobrīd Daugavpils novadā ir 6 autoveikali.
Palēkdamies un zvāļodamies pa putekļaino lauku ceļu šaujas baltais busiņš. Laukos, kur mājas klajumā izmētātas vairāku kilometru attālumā, autoveikals ir dzīvības dzīsla, vienīgā saikne ar civilizāciju. Kopā ar autoveikalu TVNET dodas ceļojumā pa vietām, ko nav skārušas patērētāju sabiedrības nedienas, kur “lielveikals savu kāju nespers”.
SIA “Ganpekri” autoveikals uz attālajiem Krustpils, Jēkabpils un Daugavpils novada ciemiem dodas piecas dienas nedēļā – daži maršruti ir vairāk nekā simts kilometru gari.