Šodienas redaktors:
Lauma Lazdiņa
Iesūti ziņu!

No sacīkšu mašīnām līdz ielas sporta auto jeb Maserati cauri gadu desmitiem

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

​Kāpēc automašīnu ražotāji piedalās auto sacensībās, tērējot miljonus sporta auto modeļu uzlabošanai, ja finansiālais ieguvums no auto sporta ir niecīgs? Vairumam ražotāju auto sacīkstes ir ne tikai iespēja demonstrēt savu auto spējas, bet arī vieta, kur testēt dažādus jaunus tehniskos risinājumus. Liela daļa risinājumu pēc neskaitāmām testa stundām ekstrēmos apstākļos tiek īstenota arī sērijveida auto ražošanā.

Panākumi no pirmsākumiem

Maserati tika dibināts pirms vairāk nekā 100 gadiem, 1914. gadā, bet ģeopolitisku iemeslu dēļ uzņēmums ar auto ražošanu sāka nodarboties tikai pēc Pirmā pasaules kara beigām. Pieci uzņēmuma dibinātāji, brāļi Maserati – Alfieri, Bindo, Karlo, Ettore un Ernesto – uzstādīja sev mērķi izveidot stilīgas un sportiskas automašīnas. Viņi ļoti aktīvi darbojās, lai virzītos uz savu mērķi jau no pirmā uzņēmuma darbības gada, tāpēc jau drīz vien bija redzami rezultāti.

Auto ražotāja vēsture ir ļoti cieši saistīta ar Targa Florio, pasaulē senākajām auto sporta sacensībām. Pirmās sacensības norisinājās 1906. gadā, un Alfieri Maserati savu pirmo uzvaru sacensībās svinēja jau 1926. gadā. Kopumā Targa Florio vēsturē ar Maserati automašīnām uzvara tika iegūta četras reizes no 1937. līdz 1940. gadam. 1939. un 1940. gadā ražotāja vārds parādījās arī Indianapolisas 500 sacensībās, kur to uzvarētājs Vilburs Šovs brauca ar Maserati 8CTF automašīnu. Kad pēc gandrīz desmit gadu pārtraukuma atkal tika rīkotas sacensības Targa Florio, Maserati izvēlējās citu virzienu un pievienojās Formula 1.

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Huans Manuels Fanhio, kurš izvēlējās braukt ar Maserati 20. gadsimta 60. gados, kļuva par 1954. un 1957. gada Formula 1 čempionu. Savukārt individuālajos posmos deviņas uzvaras ieguva slavenais Lielbritānijas sacensību braucējs Stirlings Moss.

Pēc sasniegumiem autosporta sacensībās Formula 1 uzņēmums Maserati izlēma koncentrēties uz ikdienas automašīnām un sacīkstēs pārbaudīto tehnoloģiju ieviešanu to ražošanā. To uzreiz novērtēja arī auto pircēji, un 3500 GT modelis, kas tika radīts piecdesmito gadu otrajā pusē, kļuva par veiksmīgu pirmo soli Gran Turismo segmentā. Tam bija 3,5 litru DOHC tipa sešu cilindru motors, kas spēja sasniegt tam laikam iespaidīgu 235 zirgspēku jaudu.

Atdzimšana 21. gadsimtā

Ar uzvarām un sasniegumiem pagājušā gadsimta vidū Maserati vēsture ir dažādu rakstu un stāstu vērta. Ražotāja stratēģija, kā arī tehniskie risinājumi dažādām mašīnām ir mainījušies vairākkārt, taču uzņēmuma pamatvērtības ir saglabājušās nemainīgas – ražot stilīgas un sportiskas automašīnas. 21. gadsimtā šīs vērtības tiek aizvien nostiprinātas, ražojot atjaunotu auto klāstu un atgriežoties autosportā. Galu galā autotrases ir vieta, kurās ik dienas tiek testēti katra Maserati lietotāja iecienītie inovatīvie risinājumi.

2004. gada FIA GT čempionātā debiju piedzīvoja Vitaphone Racing Team, kuras dalībnieki brauca ar Maserati MC 12. Kopš 2005. gada komanda uzvarējusi šajā čempionātā četras reizes pēc kārtas, bet kopumā Vitaphone komanda sacensībās ieguvusi piecas uzvaras.

Tieši Maserati MC 12 bija liela ietekme uz daudziem Maserati turpmāk izveidotajiem auto, tai skaitā arī uz Gran Turismo un Gran Cabrio modeļu attīstību, kuri debitēja 2007. gadā. 

Raksta foto
Foto: Publicitātes foto

Lielākais Maserati izrāviens tomēr saistāms ar atjaunoto pieeju ielas sporta automašīnām un pircēju izvēlei. 2013. gadā Ghibli modelis atgriezās kā sportisks premium sedans, savukārt 2016. gadā ražotājs iepazīstināja ar savu pirmo SUV Levante. Gads pēc pēdējās jauna auto izziņošanas kļuva par rekordlabu gadu Maserati, sasniedzot 51 500 pārdoto auto skaitu visā pasaulē, kas bija desmitkārt vairāk nekā desmit gadus iepriekš.

Maserati Levante pievērsa patērētāju uzmanību ne tikai ar izskatu un lielisko dzinēja skaņu. Tas ir sportisks auto, kas vienlaikus ir praktisks arī ikdienā. Piemēram, Tsukuba autotrasē Japānā, kas pieprasa lielu ātrumu un tehnisku precizitāti līkumos, Levante S uzrādīja labāku apļa laiku nekā Porsche Cayenne Turbo un Tesla Model X P100D.

Maserati un autosacīkšu nākotne šķiet aizvien vairāk savstarpēji saistīta. Sagaidāms, ka 2020. gadā tiks prezentēta Alfieri sporta kupeja, savukārt vēl pēc pāris gadiem gaidāma esošā auto klāsta papildināšana ar plug-in hibrīdautomobiļiem.

Materiāls tapis sadarbībā ar Maserati pārstāvniecību Viļņā

Nepalaid garām!
Uz augšu