Volkswagen grupā ietilpstošais spāņu zīmols SEAT ir lielu pārmaiņu priekšā. Jāteic gan, ka ne negaidītu vai šokējošu pārmaiņu priekšā, jo modeļu klāsta elektrifikācija patlaban ir faktiski visu autoražotāju dienaskārtībā. Citiem vārdiem, arī SEAT piedāvājumā elektrības jau pavisam drīz būs krietni vairāk, un pirmais masveidā ražotais zīmola elektroauto būs supermini Mii. Bet tam ar laiku sekos citi modeļi, tai skaitā azartiskas braukšanas cienītājiem domāti spēkrati.
SEAT atklāj nākotnes plānus un prezentē savu pirmo elektroauto
Pirms kāda laika TVNET viesojās Norvēģijas galvaspilsētā Oslo, kur SEAT bija sapulcinājuši mediju pārstāvjus no visas Eiropas, lai pastāstītu par saviem tuvākās nākotnes plāniem. Divi galvenie jaunumi ir modeļu klāsta izvēršana un elektrifikācija un atsevišķa Cupra zīmola nodalīšana. Par to nedaudz vēlāk.
Kompānijas tuvāko gadu plānos ietilpst ofensīva elektromobiļu tirgū un, kā jau minēts ievadā, pirmais SEAT sērijveida elektroauto būs Mii - pilsētas apstākļiem ideāli piemērots supermini braucamais ar četrām durvīm un tālākiem izbraucieniem piemērotu gaitas rezervi, kas atbilstoši jaunajai visā pasaulē harmonizētajai vieglo auto testu procedūrai (WLTP) ir 260 kilometri. Tāpat pie elektriskā Mii galvenajām priekšrocībām SEAT uzskaita savienojamības īpašības, pieejamību un zemas uzturēšanas izmaksas, kas īpaši saistoši varētu būt jaunajiem autobraucējiem un gados jauniem cilvēkiem.
Šādu auto sagatavot iespējami īsā termiņā bija īpaši svarīgi tādēļ, ka elektromobiļu tirgus Eiropā strauji aug. Kā norāda SEAT prezidents Luka de Meo, 2019.gada pirmajos četros mēnešos vecajā pasaulē novērots pieaugums par 46%, ja salīdzina ar attiecīgo periodu pirms gada. Tā ka nav laika vilcināties, jālec vilcienā.
Tieši jūlijā SEAT pārtrauks ražot Mii ar iekšdedzes dzinēju un sāksies gatavošanās elektriskā Mii izlaidei. Automobilim eksterjerā ir sagatavoti nelieli kosmētiski uzlabojumi un pievienotas norādes uz piedziņas tehnoloģiju, 16 collu riteņu diski, bet salonā būs citādāks priekšējais panelis, stūre, rokasbremzes svira un saprotams, ka arī ātrumpārslēgs, jo ātrums šim auto būs tikai viens. Bez tā auto iegūs arī paplašinātu aprīkojumu, jo joslu asistents tam būs jau standartā.
Galvenās izmaiņas gan notikušas zem motora pārsega. Iekšdedzes dzinēju tur vairs neatrast un arī visi jaudas pārvada mehānismi ir aizvākti. Tā vietā Mii ir 83 zirgspēku elektromotors ar 212 ņūtonmetriem un 36,8 kWh baterija. Par to, ka šis auto būs vairāk piemērots pilsētai, liecina apstāklis, ka SEAT nenorāda vis, cik īsā laikā Mii spēj sasniegt 100 km/h, bet gan to, cik laika tam vajag, lai paātrinātos līdz pilsētām raksturīgajiem 50 km/h, un tās ir 3,9 sekundes. Automobiļa maksimālais ātrums tikmēr ir 130 km/h.
Ja nu tomēr ar to par maz un arī auto gribēsies lielāku, tad SEAT plāni ietver klāsta papildināšanu ar lielāka izmēra elektroauto el-Born, kā arī esošo un gaidāmo modeļu izlaišanu plug-in hibrīdu versijās. No SEAT sagatavotās prezentācijas saprotams, ka tuvākajos gados modeļu klāstā būs ne viens vien jaunums, jo bez tādiem tradicionālajiem modeļiem, kā Tarraco, Leon un Leon ST, kas iegūs plug-in hybrid versijas, potenciālajiem pircējiem tiks piedāvāta virkne visnotaļ interesantu spēkratu.
Īstenajiem benzīngalvām īpaši pievilcīgas būs atsevišķi nodalītā Cupra zīmola mašīnas. Nākotnē tādu būs vismaz četras, jo klāstam piebiedrosies lielais SUV Formentor un Cupra Leon/Cupra Leon ST, kas visi būs augstas veiktspējas hibrīdauto, bet pagaidām jauno zīmolu pārstāv viens auto, un tas ir Cupra Ateca. Tā tad arī bija garšīgā odziņa, ko sanāca nobaudīt Oslo un pilsētas tuvākajā apkaimē. Jā, uz Norvēģiju atvestajiem civilajiem Arona, Ateca un Tarraco arī ir savas labās īpašības. Par Arona atdevu balsi, lai šo auto redzētu konkursa Latvijas Gada auto 2019 finālā, Ateca ir labi nostrādāts vidējās klases SUV automobilis, bet Tarraco noderētu tāliem ceļojumiem. Cupra Ateca turpretī sevi apliecināja kā citas sugas spēkratu, kas radīts praktiskam cilvēkam ar draisku braukšanas manieri.
Varētu jau pieņemt, ka tā ir tā pati Ateca, tikai sportiskā izpildījumā, tomēr, lai arī automobilim ir SUV virsbūve, uz ceļa tas uzvedas kā sportisks hečbeks ar precīzu stūri. Smaguma centrs ir tikai par centimetru zemāks nekā standarta modelim, taču ar to un piekares regulējumiem pietiek, lai Ateca, kam Cupra emblēma radiatora restes vidū, brauktu kā citas klases auto. Nav arī pārsteigums, jo zem motora pārsega šim auto iebūvēta 2 litru turbo spēkstacija ar 300 zirgspēkiem, un tie ļauj 100 km/h sasniegt 5,2 sekundēs. Dažādu ierobežojumu dēļ tā kārtīgi šo auto gan nogaršot nesanāca, taču nedrīkst atmest cerību, ka mūsu ceļi reiz krustosies atkal.