Rosināts arī pārskatīt dabas resursu nodokļa (DRN) apmēru mazajām hidroelektrostacijām (HES), jo, ministrijas ieskatā, patlaban HES piemērojamais nodoklis ir nesamērīgs un atsevišķos gadījumos var sasniegt 80% no to apgrozījuma. Tāpēc, lai nodrošinātu mazo HES iespējas darboties elektroenerģijas tirgū bez valsts atbalsta, būtu jāpārskata tām piemērojamais DRN.
Iecerēts arī novērst administratīvos šķēršļus vēja elektrostaciju darbībai tirgus apstākļos. EM rosina izvērtēt ierobežojumus vēja elektrostaciju celtniecībai.
Lai mazinātu elektroenerģijas gala patērētāju izmaksas, EM iesaka mazināt ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo OIK. Kā ātrāko risinājumu ministrija piedāvā samazināt OIK vidējo likmi, ko apstiprina regulators, novirzot šim mērķim ieņēmumus no PVN par OIK. Tādējādi OIK izmaksas elektroenerģijas galalietotājiem būtu iespējams samazināt jau ar 2020.gada 1.janvāri par aptuveni 30 miljoniem eiro.
Tāpat, pilnveidojot izcelsmes apliecinājumu sistēmu, ieņēmumus no izcelsmes apliecinājumu tirgošanas, ko saņemtu obligātā iepirkuma stacijas, iespējams novirzīt valsts atbalsta izmaksu segšanai. Šādus izcelsmes apliecinājumus tirgotu "Elektroenerģijas publiskais tirgotājs" un ieņēmumu novirzīšanai valsts atbalsta izmaksu segšanai nebūtu jāveic sarežģītas administratīvas procedūras.
EM ieskatā, valsts atbalsta izmaksu mazināšanas procesā būtiski arī veicināt elektroenerģijas lietotāju izpratni par to, kādas izmaksas tiek segtas ar ieņēmumiem, kas gūti no elektroenerģijas lietotāju apmaksātajiem elektroenerģijas rēķiniem. Tāpēc tiek rosināts elektroenerģijas rēķinos atspoguļot valsts atbalsta izmaksas pa energoresursu veidiem un garantētās maksas par elektrostacijā uzstādīto jaudu gadījumā pa jaudas sliekšņiem virs un zem 100 megavatiem.
EM arī atgādināja, ka obligātā iepirkuma mehānismu nav iespējams atcelt bez augstiem tiesvedību riskiem. Tomēr, īstenojot efektīvu atbalsta saņēmēju kontroli un pārdomāti īstenojot valsts atbalsta apmēra ierobežošanu, iespējams panākt atbalsta izmaksu samazinājumu. Vienlaikus, mērķtiecīgi novirzot AS "Latvenergo" dividendes un ieviešot principu "piesārņotājs maksā", būtu iespējams rast finansējumu valsts budžetā, ko varētu novirzīt atjaunojamās enerģijas un efektīvas koģenerācijas atbalstam.
Tādējādi ar 2021.gadu obligātā iepirkuma mehānisma izmaksas tiktu segtas no papildu gūtajiem valsts budžeta ieņēmumiem. Paredzams, ka šādas izmaksas nepārsniegtu 150-155 miljonus eiro 2021.gadā un pēc tam ar katru gadu samazinātos.