Lietuva nevarēs iztikt bez jauniem nodokļiem un nodokļu progresivitātes, ceturtdien Seimā norādījis premjerministrs Sauļus Skvernelis, liekot noprast, ka iecerēts apspriest nekustamā īpašuma nodokļa bāzes paplašināšanu un piesārņojuma nodokli automobiļiem.
Skvernelis: Lietuva nevarēs iztikt bez jauniem nodokļiem un nodokļu progresivitātes
"Nav ko slēpt - būtībā mums nāksies pieņemt lēmumus, kas saistīti ar nodokļiem, kuri tiešā veidā neietekmē mūsu fiskālo disciplīnu un tēriņus, tas ir, ar nekustamā īpašuma nodokļiem un ekoloģiskajiem nodokļiem, kas saistīti ar transporta nozari," paziņojis Skvernelis, ko jaunais Lietuvas prezidents Gitans Nausēda ceturtdien nominēja premjera amatam no jauna pēc tam, kad pēc stāšanās amatā bija pieņēmis no viņa un valdības tā dēvēto pieklājības demisiju.
Kā izteicies premjers, kas tagad veidos atjauninātu valdību, runa lielākoties ir par stimulējošiem soļiem, kas dotu valsts budžetam lielākus ieņēmumus. "Vai tas būs nodoklis vai nodeva - tās jau ir detaļas, bet šie soļi mums nenovēršami būs jāsper," viņš uzsvēris.
Lietuvas valdošās Zemnieku un zaļo savienības līderis Ramūns Karbauskis vēl jūnija sākumā izteicās, ka ne vispārēja nekustamā īpašuma nodokļa, nedz automobiļu nodokļa Lietuvā nebūs, jo iedzīvotājiem tā būtu pārāk smaga nasta.
Paplašināt nekustamā īpašuma bāzi Lietuvu jau ne vienu vien gadu aicina Starptautiskais valūtas fonds un Eiropas Komisija. Paaugstināt nekustamā īpašuma likmi iedzīvotājiem aicinājusi arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija.
Valdība pērn ierosināja noteikt 0,3% nekustamā īpašuma likmi, sākot no otrā mājokļa, bet Seims šo priekšlikumu neatbalstīja.
Lietuvas Banka iepriekš rosinājusi nekustamā īpašuma nodokļa bāzi paplašināt un attiecināt to uz visu mājokli, vienlaikus domājot par sociāli neaizsargātākajām iedzīvotāju grupām. Tā norādījusi, ka tam būtu jābūt progresīvam nodoklim, nosakot nelielu ar nodokli neapliekamo vērtību, un lēsusi, ka šāds modelis ļautu desmitkāršot publisko finanšu ieņēmumus no nekomerciālā nekustamā īpašuma nodokļiem.
Starptautiskās organizācijas ne vienreiz vien aicinājušas Lietuvu ieviest arī piesārņojuma nodokli transportlīdzekļiem.