Irāna sestdien sākusi izmeklēšanu par aizdomām, ka Hormuza šaurumā sagrābtais britu tankkuģis "Stena Impero", uz kura atrodas arī viens Latvijas valstspiederīgais, sadūries ar Irānas zvejas kuģi.
Irāna sāk izmeklēšanu par "Stena Impero" iespējamo sadursmi ar zvejas kuģi (1)
"Stena Impero", kas kuģo zem Lielbritānijas karoga un pieder Zviedrijas kompānijai "Stena Bulk", bija ceļā uz Saūda Arābiju, kad piektdien sadūrās ar zvejas kuģi, paziņoja Irānas ostas Banderabasā amatpersonas. Šajā ostā kuģis ir noenkurots.
Kuģis "sadūrās ar zvejas kuģi, un, kā to paredz likums, pēc negadījuma ir jānoskaidro tā iemesli," sacīja Hormozgānas provinces ostas un jūras organizācijas ģenerāldirektors Allāhs Morads Afifipūrs.
"Kad britu kuģis neatbildēja zvejas laivai, atbilstoši likumā paredzētajām procedūrām tās apkalpe informēja Hormozgānas ostas un jūras biroju," viņš piebilda.
"Šodien eksperti sākuši izmeklēšanu par incidenta iemesliem," sacīja Afifipūrs.
Uz kuģa "Stena Impero", kas kuģo zem Lielbritānijas karoga un pieder Zviedrijas kompānijai "Stena Bulk", "ir 23 apkalpes locekļi, un viņi visi atrodas uz kuģa" Banderabasas ostā, Afifipūrs sacījis Irānas ziņu aģentūrai "Fars".
18 no apkalpes locekļiem, tostarp kapteinis, ir Indijas pilsoņi, bet pārējie apkalpes locekļi ir trīs Filipīnu pilsoņi, kā arī Latvijas un Krievijas valstspiederīgie.
Uz "Stena Impero" dienējošais Latvijas valstspiederīgais ir kapteiņa vecākais palīgs, aģentūru LETA informēja VAS "Latvijas Jūras administrācijas" sabiedrisko attiecību speciāliste Sarma Kočāne.
Lielbritānijas ārlietu ministrs Džeremijs Hants brīdinājis Irānu par "nopietnām sekām", ja situācija netiks atrisināta drīzumā.
Ziņu kanālam "Sky News" viņš sacīja, ka "neizskatām militāras iespējas, mēs meklējam diplomātisku ceļu situācijas atrisināšanai".
Lielbritānijas amatpersonas ieteica kuģiem ar valsts karogu pagaidām izvairīties no Hormuza šauruma.
Irānas Revolucionārā gvarde piektdien apstiprinājusi, ka Hormuza šaurumā sagrābusi britu tankkuģi "Stena Impero", kas "pārkāpis starptautiskās tiesības".
"Stena Bulk" paziņoja, ka tās kuģis "pilnībā ievērojis visus kuģošanas un starptautiskos regulējums". Netiek ziņots, ka kāds no apkalpes būtu ievainots.
Kuģis šķērsoja Hormuza saurumu un atradās "starptautiskos ūdeņos", kad tam "uzbruka nenoskaidrotas mazas lidmašīnas un helikopters", paziņoja kuģa īpašnieks.
Lielbritānija paziņoja, ka Irāna šaurumā ir sagrābusi divus kuģus, bet britu kompānija "Norbulk Shipping", kurai pieder otrs kuģis "Mesdar", paziņoja, ka zem Libērijas karoga braucošais "Mesdar" ir atbrīvots. Uz tā īslaicīgi bija uzkāpuši karavīri, bet pēc tam kuģim atļāva braukt prom un visi apkalpes locekļi ir "drošībā un jūtas labi".
Hormuza jūras šaurums Persijas jūras līcī ir viens no svarīgākajiem naftas transportēšanas ceļiem, un tur pēdējā laikā notikušie incidenti ievērojami vairojuši spriedzi reģionā.
Īpaši saspīlētas kļuvušas Irānas attiecības ar ASV un Lielbritāniju.
Jūlija sākumā pie Gibraltāra britu varasiestādes arestēja Irānas tankkuģi, kas tiek vainots pret Sīriju vērsto sankciju pārkāpšanā. Piektdien Gibraltāra tiesa pagarināja kuģa aizturēšanu vēl uz 30 dienām.